andrej1 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det mange som bruker dette? Er det noe jeg burde ha? Minker det slitasjen av prosessoren, om det i det hele tatt blir noen? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Ser ikke helt nytten i det på en stasjonær maskin, dessuten er det mange bioser som har problemer med det. Lenke til kommentar
erre Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det mange som bruker dette? Tja. De fleste som har cool'n quite bruker det sikkert. Er det noe jeg burde ha? Ikke noe man må ha. Men er jo greit å "avlaste" cpuen når det ikke trengs 100% Minker det slitasjen av prosessoren, om det i det hele tatt blir noen? Kjører du stock hastighet, neppe. Eneste tilfellet må vel være hvis du har klokka cpuen fra stock hastighet. Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Takker for svar Da dropper jeg det.. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Fordelen med CnQ er at maskinen reduserer viftehastigheten i takt med at prosessoren blir mindre varm. Ergo vil man få et lavere støynivå.... Lenke til kommentar
arokh Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Prosessoren blir ikke særlig kaldere, muligens et par grader. At viften justeres automatisk er jo avhengig av om smart-fan er på. Lenke til kommentar
enema Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) det som skjer er at CnQ minsker ned multiplier og fsb til cpu, slik at prosessoren bruker mindre strøm, strøm = energi, og cpu - energi = mindre varme, så da trenger ikke cpu-vifta å kjøre på fullt hele tida, og dermed går den automatiskt ned... men PS: CnQ aktiveres KUN når det ikke er behov for kraftig cpu-kraft. straks du kjører opp f.eks. hl2 så deaktiveres den, multplier klokkes opp, fsb klokkes opp, og vifta går på fullt igjen... edit: nei, cpu blir ikke kaldere, den trenger bare ikke viften så mye lenger... Endret 20. november 2005 av enema Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Dei fleste som har mogleg heit til å bruke det, gjer det nok, men eg har slått det av fordi at hjå meg er clocking + CnQ = Ustabilt Om du vil ha ein kald cpu, og mindre støyande vifte bør du ha det. Om teperaturen er for høg til vanlig, vil det minske slitasjen. Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Åssen er det man sjekker temperatueren på CPU'en da? Lenke til kommentar
Zimmen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du skjekker temp ved å laste ned eit program som f.eks aida32 (bruk google for å finne det) og der står temperaturen. Det kan også hende at det er eit program inne på CDen som fulgte med HK. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Dei fleste som har mogleg heit til å bruke det, gjer det nok, men eg har slått det av fordi at hjå meg er clocking + CnQ = Ustabilt Om du vil ha ein kald cpu, og mindre støyande vifte bør du ha det. Om teperaturen er for høg til vanlig, vil det minske slitasjen. 5181223[/snapback] Eller man kan kjøpe en støysvak og god CPU vifte i utgangspunktet. jeg kjøpte en fra NorthQ som gir fra seg 17dB til enhver tid. Lenke til kommentar
enema Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 om du har msi hk og/eller amd cpu, kan du alltids bruke CoreCenter, funker som klokker også... følger med MSI hk, tror jeg? Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Legg merke til at hvis man aktiverer cool and quiet, vil ikke hovedkortet gitt full spenning til cpu, selvom den går for 100 %. Dette kan føre til at det låser seg hvis man overklokker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå