sindre2 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Tenkte å lage min egen hjemmeside på Home.no ved hjelp av layout 48 som du kan se her. Jeg laster ned filen som layouten ligger i. Hvordan gjør jeg det videre step by step? Endret 20. november 2005 av sindre2 Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Åpner de forskjellige html filene i notissblokk og finner plassen hvor infoen skal inn og skriver det inn. Lenke til kommentar
nree Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Siden det er den første hjemmesiden din anbefaler jeg at du enten lærer deg html, eller bruker en WYSIWYG editor (f.eks. Microfosf FrontPage) og åpner sidene dær og redigerer di. Så følger du anvisningen på home.no om hvordan du skal laste opp filer via FTP... Lykke til.. Endret 21. november 2005 av goggen90 Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det lov å raportere elendige forslag? ------------------- Siden dette er din første side ambefaler jeg deg å lære deg HTML først som sist. Ikke så vanskelig. Start på htmldog.com Dersom du dropper all den driiiten i bånn(stats osv) er det faktisk ikke så vanskelig, vi kan hjelpe deg igjennom Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Noen som har noe brukbart layout til forsida da? Post det gjerne her vis det går an. Jeg vil helst begynne med HTML tidligst mulig. Jeg er åpen for forslag, så hvis noe hvil hjelpe meg litt i gang så hadde det vært supert! Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du burde holde deg til fargekoder på første siden din, ikke noe grafikk. Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Kom med noen enkle forslag dere, så skal jeg se om jeg klarer å få til noe Noen enkle HTML-koder som det bare er å lime inn som tekst på www.home.no hadde gjort seg. Trenger ikke å være avansert, bare jeg skjønner litt hvordan det er bygd opp Endret 20. november 2005 av sindre2 Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 http://htmldog.com/guides/htmlbeginner/ Les, så skjønner du hvordan det er bygd opp. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er ikke lenge siden jeg var like blank som deg på html (en uke eller noe slikt), jeg har nå lært noen småting og det helt grunnleggende. Her er noen linker som kan være til hjelp. Oppslagsverk over artikler Nybegynnerguide til webutvikling 2TPs Webskole (Eller egentlig har det ikke blitt så mye lesning.. Mer feiling og prøving tror jeg... )(Blir linket til i nybegynnerguiden linket til over). Oversikt over HTML -koder, hva de gjør osv. Oversikt i CSS 2 -koder og grunnleggende info om CSS Lykke til! Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Sitat: WYSIWYG-editor - What you see is what you get: En editor hvor du ikke nødvendigvis må kode selv. Man setter opp tabeller osv, men programmet tar seg av koden. Du får det du ser. De fleste WYSIWYG-programmer fungerer også utmerket når det gjelder å kode selv! Noen WYSIWYG-editorer som anbefales? Helst freeware? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Sitat: WYSIWYG-editor - What you see is what you get: En editor hvor du ikke nødvendigvis må kode selv. Man setter opp tabeller osv, men programmet tar seg av koden. Du får det du ser. De fleste WYSIWYG-programmer fungerer også utmerket når det gjelder å kode selv! Noen WYSIWYG-editorer som anbefales? Helst freeware? 5181444[/snapback] Det er enkelt og greit når du vet hva du driver med, men gjør du noe feil har ikke du den minste anelse om hva som er galt. Du kan ihvertfall ikke se i koden om du finner noe galt, siden du ikke vet hva du skal se etter. Begynn å kode i Notepad/notepad 2, da lærer du. Lenke til kommentar
Enthralled Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Den beste HTML-editoren er helt klart Notepad(2) da. Mitt råd er at du prøver å lære deg HTML, ferdiglagde layouts er så lame... Jeg og en kamerat har lagd denne siden: www.mapmaniacs.com/html - som avsluttningsprosjekt for 10. klasse. Mener den kan være til hjelp hvis man er helt n00b. Anbefaler videre Notepad, google, <table> og tålmodighet. Lykke til! Endret 20. november 2005 av Enthralled Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Eller ikke, Enthralled. http://sdf' target='_blank'> Endret 20. november 2005 av George Bush Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Den beste HTML-editoren er helt klart Notepad da. Mitt råd er at du prøver å lære deg HTML, ferdiglagde layouts er så lame... Jeg og en kamerat har lagd denne siden: www.mapmaniacs.com/html - som avsluttningsprosjekt for 10. klasse. Mener den kan være til hjelp hvis man er helt n00b. Anbefaler videre Notepad, google, <table> og tålmodighet.Lykke til! 5181513[/snapback] Du skulle hatt bank ------------------------- finn en editor med fargekoding det hjelper mye. Brukte textpad før og var veldig fornøyd, gått over til ZDE(koster penger) nå. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Notepad 2 Bedre enn notepad, og med syntax-highlighting. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Prøv også å bruk divs, og ikke table. Det er så vanvittig mye enklere at jeg ikke skjønner hvorfor table i det hele tatt er oppfunnet. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Prøv også å bruk divs, og ikke table. Det er så vanvittig mye enklere at jeg ikke skjønner hvorfor table i det hele tatt er oppfunnet. 5181823[/snapback] pga tabulære data? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Prøv også å bruk divs, og ikke table. Det er så vanvittig mye enklere at jeg ikke skjønner hvorfor table i det hele tatt er oppfunnet. 5181823[/snapback] pga tabulære data? 5181829[/snapback] Jeg er ikke noe geni innen webutvikling, men for den "vanlige hobbyutvikleren" er nok divs det beste. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Til layout ja, til tabulære data er det nok greit å bruke en table btw: Er best for alle utviklere å bruke semantiske elementer. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Er det lov å raportere elendige forslag? ------------------- Siden dette er din første side ambefaler jeg deg å lære deg HTML først som sist. Ikke så vanskelig. Start på htmldog.com Dersom du dropper all den driiiten i bånn(stats osv) er det faktisk ikke så vanskelig, vi kan hjelpe deg igjennom 5180499[/snapback] Du er så krass og sarkastisk hele tida. Kan du ikke si det du mener på en annen måte. Blir irriterende i lengden hvis du fremstår som en bedreviter. Jeg synes ikke goggen sitt forslag var så ille. Styrer man bare unna Frontpage, så kan WYSIWYG være helt kurrant for å lære seg html. Men da må man være sikker på at WYSIWYG-editoren ikke bruker udatert html. Derfor er det jo lurt å finne en oppdatert editor, og ikke en fra 2000. Et annet forslag er å se gjennom koden på andre sine sider. Kopier inn bruddstykker, og se hvordan sida reagerer på det. (er ikke interessert i å høre masse syt om kopiering nå). Jeg vil påstå, at dersom du har interessen som skal til, lærer du html og bruk av css lett. Uansett om du bruker FP og tabeller til layout. Man oppdager hvorfor tabeller ikke funker like bra som å separere innhold og utseende, og går over til css nesten av seg selv. Allikevel er det jo best å holde seg unna tabeller helt og holdet til man vet hvorfor man burde ta dem i bruk. I tillegg finnes det jo jævlig mye informasjon om hvordan man lager en nettside på nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå