Eyefitness Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Trenger en macro-linse som er god på nærbilder av objekter som er av størrelse fra et par mm til ca 20cm. Har lurt på følgende: Canon 100mm macro f2.8, Sigma 105 mm og Tamron 90 mm. Andre alternativer jeg lurer på er Sigma 50 mm macro f.2.8 og Canon 60 mm macro. Hva vil fungere best av alle disse nevnte (objektene kan også bevege seg innimellom, det er fisk, yngel og egg jeg skal ta bilde av med macro) Har fra før av kitlinsa 18-55mm og en 50 mm f1.8 II. Får forresten bedre bilder med kitlinsa enn 50 mm, men det skyldes vel at jeg ikke kjenner kameraet og innstillingsmulighetene godt nok enda? Endret 19. november 2005 av Datagnomen Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Får forresten bedre bilder med kitlinsa enn 50 mm, men det skyldes vel at jeg ikke kjenner kameraet og innstillingsmulighetene godt nok enda? 5178430[/snapback] Du bør være klar over at blenderen har mye å si for hvor skarp en linse klarer å være. Ingen linser er på sitt skarpeste når de er vidåpne eller når de nesten er lukkede. Hvordan linsen oppfører seg varierer fra modell til modell, men som en tommelfingerregel kan du forvente deg en "sweet spot" rundt f/8-11, men dette betyr selvsagt ikke at du ikke kan forvente å få akseptable resultater noen stopp over eller under. Nikons 50mm f/1.8, som går for å være hakket hvassere enn Canons versjon, gir veldig fine resultater allerede fra f/2.8, men forbedrer seg altså enda mere med en mindre blenderåpning. På f/1.8 er den derimot ganske fæl, og det er faktisk vanskelig å se om du har truffet med fokus, siden det blir uskarpt uansett. Her er vi inne på en av "vanskelighetene" med en rask linse. Med stor blenderåpning er dybeskarpheten veldig liten, og du må være mye mer nøye med fokus enn med en liten blenderåpning. En treigere linse kan med andre ord være litt enklere å bruke, hvis du ikke blender ned den raske linsen. Men så er jo lav dybdeskarphet ofte essensielt for å isolere hovedmotivet ditt, som jo er "the oldest trick in the book" for å framheve det du forsøker å vise fram. Du kan jo prøve deg på noen halvkontrollerte tester for å se hvordan linsen oppfører seg på forskjellige blendere. Når det gjelder macrolinse får både Sigma- og Tamron-modellene mye skryt, så jeg vil tro du vil kunne bli fornøyd uansett hva du velger. Brennvidden har likevel en del å si på hvilken arbeidsavstand du kan forvente deg. Med min Sigma 50mm er frontelementet så godt som borti det jeg forsøker å ta bilde av på full forstørrelse. Ikke spesielt egnet til insekter med andre ord, men så kan det jo være verdt å legge merke til prisforskjellene. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Takk for godt og informativt svar. Da skjønner jeg bedre hvordan jeg skal få bedre nytte av 50 mm eren min. Har også forstått det sånn at jeg bør gå for en av de macro-linsene som går fra 90 mm og oppover? Håper det gjelder også for motivene på ca 20cm størrelse, da det blir dyrt med 2 macro-linser Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Takk for godt og informativt svar. Da skjønner jeg bedre hvordan jeg skal få bedre nytte av 50 mm eren min. Har også forstått det sånn at jeg bør gå for en av de macro-linsene som går fra 90 mm og oppover? Håper det gjelder også for motivene på ca 20cm størrelse, da det blir dyrt med 2 macro-linser 5179107[/snapback] Øhm. Det som forandrer seg med brennvidden er hovedsakelig avstanden fra motivet du må ha for å få et gitt utstnitt (samt perspektivet). Du vil med andre ord kunne ta et bilde av et gitt objekt fra en større avstand med en lengre linse. Det er videre ingen øvre grense på hvor langt unna du kan fokusere, som med en vanlig linse. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Takk for godt og informativt svar. Da skjønner jeg bedre hvordan jeg skal få bedre nytte av 50 mm eren min. Har også forstått det sånn at jeg bør gå for en av de macro-linsene som går fra 90 mm og oppover? Håper det gjelder også for motivene på ca 20cm størrelse, da det blir dyrt med 2 macro-linser 5179107[/snapback] Øhm. Det som forandrer seg med brennvidden er hovedsakelig avstanden fra motivet du må ha for å få et gitt utstnitt (samt perspektivet). Du vil med andre ord kunne ta et bilde av et gitt objekt fra en større avstand med en lengre linse. Det er videre ingen øvre grense på hvor langt unna du kan fokusere, som med en vanlig linse. 5179196[/snapback] Takk. Var bare litt usikker på om en måtte vanvittig langt vekk fra objektet om det er på størrelse ca 20cm (har litt begrenset med bevegelsesfrihet bakover i rommet. Kan vel gå max 2 meter fra motivet. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Øhm. Det som forandrer seg med brennvidden er hovedsakelig avstanden fra motivet du må ha for å få et gitt utstnitt (samt perspektivet). Du vil med andre ord kunne ta et bilde av et gitt objekt fra en større avstand med en lengre linse. Det er videre ingen øvre grense på hvor langt unna du kan fokusere, som med en vanlig linse. 5179196[/snapback] Hovedsaklig er det avstanden. Men det er en grunn til at portrettfotografier ligger på rundt 80-135 mm (er det det?). Om du tar et portretfotografi med vidvinkel, vil ansiktet på personen bli ganske bredt. Om du tar portrettbilde av en person med tele (300 elns) vil ansiktet bli ganske smalt. Og jeg regner med at dette gjelder fotografering av andre ting også. Om jeg har feil, må folk gjerne korrigere meg. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Anbefaler Canon 100mm 2.8 Makro. Kjempeobjektiv. Gir ufattelige skarpe og bra bilder. Eksempel på bilde tatt med Canon 20D og 100mm makro finner du HER og HER Lenke til kommentar
orohne Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 hei Jeg vurderte selv disse makroobjektivene, samt Canon 100 mm f2.8 Marco USM. Sistnevnte koster noe mer (ca 1.000-1.500,-) men har kommet svært godt ut i tester/reviews. Den er sylskarp og i solid kvalitet! Kunne godt ha vært i L-serien og til en langt høyere pris, uten at man hadde reagert. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 30. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2005 Takker og bukker for alle svar her. Har ikke bestemt meg enda, men det heller vel mot canon ef-s 60 mm eller canon 100mm f2.8. Lurer imidlertid på om 100mm blir for lang (tenker da på for lite dybdeskarphet og vanskeligere å holde stødig). Ettersom det er sjelden fiskene står stille, kan dette være avgjørende. Ser av tester og brukererfaringer at begge disse linsene får veldig gode skussmål. Kjøpte meg en sigma 70-300 apo macro på tilbud i fotobutikk til 2.195,- før jul. Ser det blir vanskelig å holde den stødig ved f.eks.100mm. Ettersom jeg har kitlinsa og en 50mm f1.8 - blir ikke da 60mm macroen det beste valget? Ønsker ikke for liten dybdeskarphet pga fiskene står ikke alltid med flatsiden til og det kan være ålreit å få hele fisken skarp og ikke bare hodet eller halve kroppen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg ville heller kjøpt en 100mm, ettersom du allerede har en linse med brennidde som er nesten like stor som den nye. Og som tidligere nevnt vil du måtte gå VELDIG nært med 60mm. Du får ikke mer bevegelsesuskarpheter med 100mm hvis det er det du tar bilde av som beveger seg. Men hvis du beveger hånden blir det mer uskarphet i bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 31. desember 2005 Del Skrevet 31. desember 2005 (endret) Hovedsaklig er det avstanden. Men det er en grunn til at portrettfotografier ligger på rundt 80-135 mm (er det det?). Om du tar et portretfotografi med vidvinkel, vil ansiktet på personen bli ganske bredt. Om du tar portrettbilde av en person med tele (300 elns) vil ansiktet bli ganske smalt.Og jeg regner med at dette gjelder fotografering av andre ting også. Om jeg har feil, må folk gjerne korrigere meg. 5198972[/snapback] Har ikke så mye peiling på makro-objektiver, det er derfor jeg leser denne tråden. Portrett har jeg derimot peiling på. Brennviddene du oppgir er riktige, men det er for fullformat eller film. Med APS-C kan man omregne til 50-90mm, men 105mm går med et nødskrik. Blir litt lang avstand, men hvis det passer sammen med makrobehov (eller objektivet er ekstremt godt til fordelaktig pris) er det innenfor de akseptable rammene. Tross alt er en 105 en 105 uansett hva den står montert på, med samme dof og komprimering. Endret 31. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 5. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg ville heller kjøpt en 100mm, ettersom du allerede har en linse med brennidde som er nesten like stor som den nye. Og som tidligere nevnt vil du måtte gå VELDIG nært med 60mm. Du får ikke mer bevegelsesuskarpheter med 100mm hvis det er det du tar bilde av som beveger seg. Men hvis du beveger hånden blir det mer uskarphet i bildet. 5358535[/snapback] Takk til deg og øvrige her! Lurer litt fortsatt. Har noen her testet begge disse linsene? (begge skal jo i følge tester være veldig bra). Det som jeg skal ta bilde av som er veldig smått, er stort sett stillestående (egg og yngel, gjør lite om jeg må nærme). Voksen fisk fra 10-20cm størrelse er nesten i konstant bevegelse, og da må også jeg bevege kameraet /vanskelig å bruke stativ (derfor jeg antar 60 mm er bedre til mitt bruk?) Forøvrig har jeg jo allerede 100mm i sigma 70-300mm. 100mm koster ca.1500,- mer enn 60mm, så jeg lurer jo på om den er verdt prisforskjellen til mitt bruk - og om den virkelig er det beste valget til dette formålet. Skjønner den vil være bedre på insekter, da lengre arbeidsavstand der er mye viktigere. Lenke til kommentar
modin Skrevet 9. januar 2006 Del Skrevet 9. januar 2006 Jeg ville heller kjøpt en 100mm, ettersom du allerede har en linse med brennidde som er nesten like stor som den nye. Og som tidligere nevnt vil du måtte gå VELDIG nært med 60mm. Du får ikke mer bevegelsesuskarpheter med 100mm hvis det er det du tar bilde av som beveger seg. Men hvis du beveger hånden blir det mer uskarphet i bildet. 5358535[/snapback] Takk til deg og øvrige her! Lurer litt fortsatt. Har noen her testet begge disse linsene? (begge skal jo i følge tester være veldig bra). Det som jeg skal ta bilde av som er veldig smått, er stort sett stillestående (egg og yngel, gjør lite om jeg må nærme). Voksen fisk fra 10-20cm størrelse er nesten i konstant bevegelse, og da må også jeg bevege kameraet /vanskelig å bruke stativ (derfor jeg antar 60 mm er bedre til mitt bruk?) Forøvrig har jeg jo allerede 100mm i sigma 70-300mm. 100mm koster ca.1500,- mer enn 60mm, så jeg lurer jo på om den er verdt prisforskjellen til mitt bruk - og om den virkelig er det beste valget til dette formålet. Skjønner den vil være bedre på insekter, da lengre arbeidsavstand der er mye viktigere. 5389725[/snapback] Skal du ta bilder av fisk i akvarium eller? I såfall burde du vel kanskje bestille med et pola-filter for å bryte skinn fra glasset\vann overflaten i akvariet. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 10. januar 2006 Del Skrevet 10. januar 2006 EF-S 60mm har vel en 1:1 forstørrelse når du er 9cm unna motivet ditt.. EF 100mm'ern har det når du er rundt 12-15cm unna, og EF 180mm ca. 20-25cm. Arbeidsavstanden er noe å tenke på... men EF-S 60mm får gode omtaler, og kan fint brukes som et portrettobjektiv i tillegg. Dog har de lengre brennviddene et finere slør i bakgrunnen... (etter min mening) Aldri lett å velge - men det er jo bare å prøve seg frem. Liker du det ikke, så får du helt sikkert solgt det igjen. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Temmelig sikker på at det blir ef-s60mm nå. Blir nok tatt mest bilder håndholdt. Modin: Ja, skal ta mest bilder av akvariefisk med macroen. Takk for forslag pola-filter. Hvilket pola-filter er å anbefale til nevnte linse? nomorebs: Sant at det ikke er lett å velge, men kan ikke ombestemme meg om jeg har kjøpt. Blir dyrt å selge og kjøpe nytt igjen (regner med prisen detter en del så snart det er tatt ut av butikken). Derfor jeg har hatt vegring:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå