DE1 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) For en ukes tiden siden luktet broderns pc temmelig brent. Vi kjente etter og det var PSU`en som var varmere enn den skulle. Vi tok den ut og broderen bestilte ny Chieftec PSU. Når vi fikk den var kontakten fra den nye PSU`en for stor for hovedkortet. (Finnes det en adapter for dette?) Så da kikket vi inn i den gamle PSU`en og og der var det rimelig mye støv. Alt inni der var grått av støv. Dette så vi ved å kikke gjennom grillene i front. - Er det farlig å åpne PSU`en og støvsuge inni der (uten å komme borti noe seff)? Håper på raskt svar... Edit: Leif Endret 19. november 2005 av DE1 Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Åpne PSU'en og støvsug med et munnstykke av plast eller lignende. Noe som kan være bedre er luft på boks, som du sprayer vekk støvet med. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det skal ikke være farlig bare å åpne, nei. Så lenge alt er som det var før du åpnet den, skal det ikke ha noe å si. Anbefaler heller at dere blåser ren PSUen, istedet for å støvsuge. Støvsugere blir veldig fort kraftig ladet med statisk eletrisitet, og dette kan overføres til eletronikken på PSUen, slik at den får feil. Dersom du absolutt ikke vil blåse rent, så sørg i alle fall for at du tuppen av støvsugeren er av plastikk. Og sørg for at du selv er jordet hele tida... Lenke til kommentar
petrus764 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 åpner du PSU'en mister du garantien Lenke til kommentar
Sint Satan Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Når psu'en er koblet fra nettet er det (hvis du ikke hardårlig hjerte) ikke livsfarlig, Men en del psu'er er dårlig konstruert , så du kan dukke på noen oppladede elektrolytter som kan gi deg en smell. Lenke til kommentar
tuusjr Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er ikke farlig å åpne psu'en, så lenge du venter med å åpne den en stund etter at du har koblet den ut fra strømnettet. Det er noen store kondensatorer i strømforsyningnen som trenger å bli ladet ut, og dersom du er uheldig og tar på kretskortet hvis kondensatorene er ladet, så kan du få deg en skikkelig smell. Dette er dog ikke veldig farlig, og risikoen er veldig liten dersom du har ventet lenge med å åpne den etter at du har koblet ut strømmen. Du er veldig uheldig dersom du klarer å ødelegge noe hvis du kortslutter noe, tviler på at det kommer til å være noe problem. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 jeg åpnet en gammel psu som leverer 80w og kom selvfølgelig borti noe skit, fikk eg ett gordt smell og tenkt "hva faen?", så var jeg ok igjen, men om du har en på 580w er det jo ikke sikkert du er så heldig... men luft på boks er nok best, eller om du ikke vil gjøre det kan du jo snu den ene viften mens den er ute av kabinettet Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Det er livsfarlige spenninger inne i en PSU, men de forsvinner etter at du har koblet fra nettledninga. MEN DET KAN TA OPPTIL 10 MINUTTER FOER DEN ER SAFE!! Ikke sug men blaas den rein. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 MEN DET KAN TA OPPTIL 10 MINUTTER FOER DEN ER SAFE!! 5191354[/snapback] kan være mye mer en 10 minutter... men hvis man tar et skrujern el. å kortslutter kondensatorne vil dem bli utlada på noen microsekund Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Bare en liten kommentar til hvor lenge en psu er 'farlig' etter at strømmen er brutt. I forbindelse med en del testing av div psu'er har jeg jumpstartet disse og sett på railene under idle. Har merket meg at når strømmen brytes faller spenningen fra 12/5/3.3 til ca 0.5V nesten umiddelbart (< 5 sek.). Deretter faller spenningen sakte men sikkert mot null. Etter ca 10-12 min er spenningen ikke målbar med 2 desimaler på multimeter. mvh r.- Endret 28. november 2005 av roger_h99 Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Jeg lot den stå i en natt jeg, greit nok Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå