sindre2 Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Du må altså skrive: http:\\192.168.1.254 i adresse feltet i browseren på en pc som er koblet med kabel til ruteren. Er det andre maskiner som bruker ruteren trådløst? Dersom ikke kan den trådløse delen være deaktivert (dioden merket WLAN på ruteren lyser da ikke). 5178799[/snapback] Vi snakker om trådløst her ja? Det er koblet til en laptop til nettverket. Har det noe å si? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) På den pc'n-som er koblet til den trådløse routeren (tipper den du bruker til å skrive her i forumet?) skriver du inn http:\\192.168.1.254 i adressefeltet på nettleseren din. Som beskrevet på side 5 i manualen må du taste inn brukernavn/passord (sansyligvis admin/admin). Se om du finner en "Wireless"-link, i såfall skal nok dette gå bra Gjør som forklart på bildet: Sjekk om du får forbondelse med din andre maskin. (Start -> Instillinger -> Kontrollpanel -> Nettverkstikoblinger -> Trådløst nettverk) Nå kan du om ønskelig sjekke ut sikkerhets-innstillingene. Velg "Security" (striplet linje på bildet) På min router kan jeg velge mellom none/wep/wpa-kryptering, og hvis du velger wep sider det seg selv hva du må gjøre (velge krypterings-kengde, format og minst én kode) Du kan også sette på "access kontroll", men det enkleste er å ha den av. Ja, så mye mer tror jeg ikke det er å si om den saken.. Om du har andre maskiner kobla til alerede spiller ingen rolle, men hvis du endrer wep/wpa koden må den skrives inn på nytt på andre maskiner som kobles til trådløst. Som flere har nevnt er det klare fordeler med kablet nettverk, du slipper å tenke på wep/wpa-kryptering, at andre kan bruke nettet ditt o.l. Tilslutt kan jeg jo nevne at ikke alle trådløse routere har god dekning. Det kan være stor forskjell fra produkt til produkt, så hvis du sitter i en murbygning med tykke vegger/gulv/tak og lang avstand mellom pc og trådløs-router, kan det være du ikke oppnår kontakt. Og helt til slutt, du er sikker på at det ikke er noe galt med det trådløse nettverkskortet som sitter på din stasjonære pc?? (Den pc'n som skal motta de trådløse signalene) God natt, og lykke til Endret 20. november 2005 av qualbeen Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Jeg får ikke opp siden http://192.168.1.254 -> Finner ikke server Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Snole skrev: "Dvs, jeg bruker lett et åpent nettverk, ser ikke på det som ulovlig." Du skal bare vite at dette tilsier flere mnd i fengsel! Tror det straffes med opp til 6 mnd innenfor murene! Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jovi60: Pr def ja. Men det er og ulovlig å laste ned film, musikk og spill. Og det har du vel aldri gjort? Altså, er et nett åpent så må man ikke bryte seg inn for å bruke det. For alt jeg vet så kan et hende at eieren av nettet synes det er OK at andre bruker det. Jeg bruker bare noe som er der. Det blir som at naboen skulle kunne anmelde meg fordi jeg hører på musikken han spiller med vinduene sine åpne. Det er ulovlig å kjøre bil og prate i mobil uten handsfree, men du ser ikke akkurat politiet gjøre så mye med det heller. Men jeg synes det er en helt annen deal når folk knekker WEP-nøkler. Men nok off-topic. Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Men jeg synes det er en helt annen deal når folk knekker WEP-nøkler. 5179668[/snapback] John Nunes hadde en passende beskrivelse av dette, som gikk noe i retning av: When you do such a thing, the magic word intent comes to play Lenke til kommentar
sindre2 Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 PRØV Å VÆR LITT SAKLIG FOLKENS! Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Alle her er saklige såvidt jeg kan se, men det har blitt en og annen digresjon på veien. Ellers: Jeg ser meg rett og slett ikke i stand til å guide deg fremover. Det er noe grunnleggende nettverkskunnskap som mangler, og det er flere punkter på veien fremover for å få løst problemet ditt. For det første må vi finne ut hvilken IP-adresse aksesspunktet er, dernest må vi finne ut hvordan det er satt ut, dersom det er satt WEP-nøkkel må vi enten knekke denne (det viser jeg uansett ikke hvordan man gjør) eller så må du få denne, videre må du sette opp klienten, og hvis ikke dette funker må du sjekke om det er satt f eks MAC-filtrering. Derfor er fremdeles mitt råd at du får tak i vedkommende som satte opp dette i første omgang. Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) PRØV Å VÆR LITT SAKLIG FOLKENS! 5180343[/snapback] Du har fått forklaring på hva du må gjøre. Enten sier du nøyaktig hva du ikke skjønner i forklaringene eller så er eneste løsning at noen med kunskap nok til å gjøre det kommer hjem til deg og gjør det for deg. Endret 20. november 2005 av snole Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg får ikke opp siden http://192.168.1.254 -> Finner ikke server 5179504[/snapback] Nei, hvis du ikke får kontakt med det trådløse akksesspunktet, er det lite vi kan hjelpe til med dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå