Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til trådløst nettverk!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kor detter du av ?

Ber om hjelp og gidder ikke svare ? Neivel

5178380[/snapback]

Jeg tror det beste er at han får noen fysisk på plass til å gjøre jobben, jeg tror ikke det har med å gidde å svare å gjøre, men snarere fraværende it-kunnskap. Men, hvis han er litt lur så ber han om å få litt forklaring og opplæring når dette blir gjort.

Lenke til kommentar

Bør ikke være noe problem nei. Bruke en vanlig nettverkskabel, tast inn http://192.168.1.254/ i adressefeltet, og vips kan du konfigurere den trådløse routeren. Der kan du enkelt sjekke om du trenger wep/wpa-passord for å koble til trådløst. Om ønskelig kan du definere din egen wep-nøkkel som du må taste inn på hver pc som skal inn på et trådløse nettverket.

For å finne nettverket i Windows velg Start->Innstillinger->Nettverkstilkoblinger, og se om du finner noe som kan være trådløst (på min pc heter tilkoblingen "Trådløs nettverkstilkobling") Der skal du enkelt kunne trykke på en knapp som søker etter alle nettverk som finner i rekkevidde til pc-en.

Lenke til kommentar
Trykk på linken  192.168.1.254 du skal da komme

inn på pålogging til ruter. user:admin, password lar du være open.

Hva mener du? Jeg trykker på den linken men får ikke opp noen side.

Du bør bruke kabel mellom PC og ruter for enkelhetsskyld.
En kabel mellom maskina som jeg har routern og bredbåndet og maskina jeg vil ha Internett på altså? Hva skal jeg med det når jeg har utstyr for å få et tråløst nettverk? En så lang nettverkskabel har jeg heller ikke. Mye arbeid med å legge opp kabel også nå jeg må mellom vegger og tak. ( Ikke særlig pent heller) Hvordan blir hastigheten på kabel og forhold til trådløst nettverk? Er kabelnettverk enklere å sette opp når jeg ser bort ifra kabelmonteringen? Jeg er ingen ekspert så det bør være forholdsvis enkelt å gjøre det. Foresten trenger jeg ikke noe trådløst nett ettersom maskinen er stasjonær. Hva trenger jeg av utstyr for å fikse et kabel nettverk? En nettverkskabel mellom maskinen med nettverk til maskinen uten nettverk eller?

Dårlig skrevet og mange spørsmå på en gang.

Lenke til kommentar

Han mener at du midlertidig kobler deg til med en kabel mellom.

F.eks ta med deg ruteren til der PC'en står eller PC'en med til der ruteren står.

Dette fordi hvis nettverket er kryptert så må du ha WEP-key for å komme deg inn på ruteren, mens du kommer inn på ruteren hvis du bruker en kabel.

Når det gjelder kablet LAN vs WLAN, så er kablet LAN raskere og enklere.

Samt at det gir lavere ping, så hvis man gamer over nett så er WLAN dårligere.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Der var du jo.

For at du skal koble deg til ruter og ut på nett må du ha lik kryptering på

PCen din og det som er satt i ruter. For å finne ut dette må du "inn" i ruter

og se hva som er valgt. Uten at du vet dette kommer du deg IKKE ut på nett.

Jeg mener at du skrev at ruterer var like i nerheten av deg, det var feil det ?

Lenke til kommentar
Nei, det er sant. Men du stenger ute 90% av potensielle misbrukere.....

Dvs, jeg bruker lett et åpent nettverk, ser ikke på det som ulovlig.

Men jeg hacker meg ikke inn på et kryptert ett av 2 grunner.

1. Det har jeg ikke kunnskap nok til.

2. Det er garantert straffbart, og jeg vil faktisk miste jobben hvis jeg ikke har rent rulleblad. (jobb som krever politiattest).

5178307[/snapback]

Nå ble jeg vitterlig nysgjerrig på hvilken jobb du har??

Lenke til kommentar
Der var du jo.

For at du skal koble deg til ruter og ut på nett må du ha lik kryptering på

PCen din og det som er satt i ruter. For å finne ut dette må du "inn" i ruter

og se hva som er valgt. Uten at du vet dette kommer du deg IKKE ut på nett.

Jeg mener at du skrev at ruterer var like i nerheten av deg, det var feil det ?

5178513[/snapback]

Jeg er helt klart en idiot når det gjelder nettverk har jeg funnet ut. Skjønner ikke stort av det dere sier. Derfor jeg lurte på om det finnes eller om noen kunne ha laget en bildemanual for å gjøre dette. "Inn" i routern ja! Hvordan inni '***** gjør jeg det da?

Routeren varmer jeg føttene mine på hvis du ville vite det.

Lenke til kommentar

Som andre sier er første steg å komme seg inn på routeren.

Er maskinen du sitter på nå koblet med kabel til routeren ?

Du trenger ikke koble akkurat den maskinen du ikke har nett på til ruteren, men du må sitte ved en maskin som er koblet til ruteren med kabel for å kunne se/endre innstillingene i ruteren.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Men nå sitter du på den maskinen som kommer seg på nett, sant?

5178549[/snapback]

Gjett en gang :dribble:

5178555[/snapback]

LOL, sorry at jeg må le. Vet du, jeg tror du skal legge dette på is, la problemet ligget til noen som kan, klarer å fikse det. Det er ikke alltid bare å resete routeren, og bryter du linjen med nettet, kan ikke vi her hjelpe deg lengre.

Lenke til kommentar

Hvis du kommer deg på nett med den maskinen du er på nå, så må du sjekke hvilken Gateway tilkoblingen din bruker.

Det er en IP.

Så åpner du IE og skriver IP'en der og enter.

Hvis han elektrikeren ikke endret passordet så er det sannsynligvis blankt eller 1234. Det kan du se i manualen til ruteren.

Inne i ruteren kan du finne WEP key'en.

Den skriver du ned.

Hvis MAC-filtering er slått på må du skrive inn MAC adressen til den maskinen du vil ha på nettverket.

På maskinen som er uten nettverk søkr du frem tilgjengelige trådløse nettverk. Hvis ruteren ikke har skjult SSID så skal du finne det.

Så velger du at du vil koble deg til , og vil bli spurt etter nettverksnøkkel.

Da skriver du inn WEP-key'en.

Og da er den maskinen på nett.....

Hvis du ikke skjønner det som er skrevet ovenfor, så anbefaler jeg at du lar elektrikeren gjøre dette for deg.

Hvis ikke så risikerer du at du herper hele opplegget slik det er i dag.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Bruker manual til ruteren finner du her: Link

Du må altså skrive: http:\\192.168.1.254 i adresse feltet i browseren på en pc som er koblet med kabel til ruteren.

Da skal du få opp en boks hvor du må skrive inn passord. Dersom ingen har forandret det fra default skal det være admin både for brukernavn og passord.

Kommer du så langt, kan vi kanskje greie å hjelpe deg videre.

Er det andre maskiner som bruker ruteren trådløst?

Dersom ikke kan den trådløse delen være deaktivert (dioden merket WLAN på ruteren lyser da ikke).

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...