Gå til innhold

Bruksområde på spiker og skruer


danielsn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har vel strengt tatt med disse menneskenes akutte mangel på praktiske kunnskaper å gjøre, heller enn feil ved skapet. ;)

5186502[/snapback]

Det stemmer nok fint det. Men vi, dvs jeg og pappa, bekreftet fra en latterliggjørende mamma, er totalt klumsete når de tkommer til slikt. Og jeg ser ikke problemet i å bestille snekker. Vi holder liv i snekkerbransjen, og det eneste vi gjør erjo å bestille en tjeneste. Akkurat som andre går til en fotograf eller får en advokat til å skrive testamentet. Tjenesteyting.

Lenke til kommentar

Kanskje mor di kunne satt opp veggen, Joachim? Ho har vel slikt å gjøre...

 

 

Forsåvidt så er det da mye kjappere å sette opp et skap selv enn å bestille og vente på snekker. Enkelte ting som rørlegging, enkelte eletriske installasjoner, tilbygg, forskalingsarbeid etc kan jeg forstå at man leier inn folk for å få gjort, men man leier ikke inn folk for å sette opp noen skap, da hadde jeg blitt flau :p men jeg forstår jo at enkelte har andre verdier i livet :)

Lenke til kommentar
Jeg elsker å montere flatpakker fra IKEA. Faktisk så mye at jeg ber om å få gjøre det til slekt og venner :) Eneste som irriterer meg er når det mangler en del eller en skrue, og det kan ødelegge hele monteringsstemningen!

5187692[/snapback]

helt enig med deg.. flatpakker er gøy^^

 

Alt sånt som monteres er drit-gøy for å si det rett ut :wee:

Lenke til kommentar
Men det beste av alt er lukten av ny elektronikk! Ingenting er som å åpne esken til en ny mobil, PDA, DVD, laptop, spillkonsoll e.l. :) Sorry, litt off topic, men jeg måtte bare få det ut!

5188121[/snapback]

Der har du enda mere rett :D

 

Hva med en eske fra mpx elns som inneholder et kabinett, hovedkort, cpu, harddisk, minne, skjermkort, etc og sånne store plast-bobler ^^

 

EDIT: men nå til topic igjenn

Endret av danielsn
Lenke til kommentar
Jeg er helt sikker på at det bare er en smakssak. Om jeg skrur en hylle eller om jeg spikrer den er opp til meg.

5177965[/snapback]

 

Klart det er opp til deg,men det er vel stor sannsynelighet for at den ramler ned med mindre du treffer stenderveket (stavene som veggen er spikret på) i veggen, men det beror på flaks da dissse står med 60 cm avstand (senter til senter).

Spikrer du i en sponplate vil det holde en stund men belaster du den er det stor sannsynelighet for at den faller ned. Er det gipsvegg kan du bare glemme spiker helt, betongvegg kan spiker brukes,dog må dette være en spesiell spiker som skytes inn med en såkalt boltepistol.

Så det er ikke tvil om at skruer er best og disse tar nå mer og mer over for spiker ved bygging av hus, feks så er det ikke tillatt og spikre lektene (det som takplatene festes i ute på taket) lengre,disse skrus nå med lange skruer soe er gjenget i begge endene,dette fordi gjengene skal ta tak både i lekten og i taksperren.

Et annet eksempel er balkongdekke av tre, dette skrus nå fast istedenfor å spikres,fordelen her er at treverket beveger (utvider) seg når det blir vått og om det da er spikret drar det spikeren med seg, når det så tørker igjen står spikerhode litt ut og det er lite begagelig om du kommer barføttes. Dette unngår en som sagt med å skru .

Lenke til kommentar
Jeg er helt sikker på at det bare er en smakssak. Om jeg skrur en hylle eller om jeg spikrer den er opp til meg.

5177965[/snapback]

feks så er det ikke tillatt og spikre lektene (det som takplatene festes i ute på taket) lengre,disse skrus nå med lange skruer soe er gjenget i begge endene,dette fordi gjengene skal ta tak både i lekten og i taksperren.

5188280[/snapback]

 

Hvem har sagt det ?? er det en sånn der en bruker det hvor det er extremt utsatt for vind?? :hmm:

Lenke til kommentar

Snekker`n har nok rett her, dette er et område han kan (i motsetning til PRS ;) (ja, vær så snill, bare ta det som en spøk)).

 

Det med at det er best å skru terassebord tror jeg også stemmer, jeg husker vi fikk alt det lagt om hjemme, de stakkars snekkerne gikk og skrudde i mange dager, det var et styr uten like. :)

Lenke til kommentar

Skruer er ikke best til alt. jeg kunne for eksempel ikke funnet på å bruke skruer i forskalingen eller i listene. Skruer holder best, men det er ikke alltid nødvendig å feste alt så sinnsykt godt.

Edit: Jeg har personlig en dårlig erfaring med å skru terrassegulv, men det er sikkert verdt det når man er ferdig.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...