Gå til innhold

Bruksområde på spiker og skruer


danielsn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe, artig diskusjon :!:

 

Skal du feste mye kjapt så bruker en spiker. Skrur man, så tar det sin tid, men det sitter til gjengjeld mye bedre.

5178105[/snapback]

Men det av like vel ikke alt du kan spikre (f. eks betong, men den kan skrus med plast)

og heller ikke alt kan skrus (f.eks. en smal list).

 

Så de har forsellig bruksområde?

Lenke til kommentar
Holder jo bedre hvis du skrur hylla.

Så jeg støtter deg danielsn

5177992[/snapback]

Vi kjøpte skrumasking på Max-bo, og da sa han mannen at skruer fungerte bedre enn spiker på alt! Dessuten var vel spikermaskinen et par hundrelapper dyrere enn skrumaskinen, og han på Max-bo sa at vi ikke trengte det.

5177997[/snapback]

Har jeg gått glipp av noen maskiner, eller er skrumaskin det samme som drill?

Lenke til kommentar
hehe, artig diskusjon :!:

 

Skal du feste mye kjapt så bruker en spiker. Skrur man, så tar det sin tid, men det sitter til gjengjeld mye bedre.

5178105[/snapback]

Men det av like vel ikke alt du kan spikre (f. eks betong, men den kan skrus med plast)

og heller ikke alt kan skrus (f.eks. en smal list).

 

Så de har forsellig bruksområde?

5178113[/snapback]

 

aa skru en smal list er en smal sak :) . da forborrer man ett hul og skrur med en liten skrue, av og til er det bedre siden en spiker og kan sprikke en list.

Lenke til kommentar

Som sagt sitter skruer bedre fordi de har gjenger som sitter i treverket. Visst du slår inn en skrue med hammer vil jo skruen ha samme virkning som en spiker, fordi skal skruen blir skrudd og ikke hamra inn i treverket. Men en skrue passer bedre på alt som blir belastet. Foreksempel ei hylle eller tung taklampe.

 

Men visst du skal kle panel på vegg vil skrue og spiker ha samme effekt, fordi panelen skøyter på hverandre. Visst du bruker skrue på list o.l. er det jo også en fare for at det kan sprekke.

 

Men det er det også på spiker siden det avhenger av om du har rund eller kvadratisk spiker.

 

Snekker'n kommer vel snart med en vettug forklaring.

Lenke til kommentar
Ah...Hilti! Har ønsket meg en Hilti-slagboremaskin til jul i år, men tviler på at jeg får den. Noen som vet om utsalgssteder for Hilti rundt Oslo?

 

Den skrumaskinen ligner på en nail-gun fra Halo btw.

5178198[/snapback]

 

 

det våpnet så jeg ikke noe til i halo , men quake hadde vell nailgun :p

Lenke til kommentar

- Skruer er som oftest mer synlige enn spiker.

- Skruer tar mer plass enn spiker. På skruer må man ha det forbasket svære skruehodet, men spiker kan lages knøttsmå.

- På spiker kan man "velge" om treverket skal presses innover eller til siden, men på skruer blir det alltid til siden (med mindre man borer først).

- Man spikrer ikke opp gipsplater, da må man bruke skruer.

- Skruer støver som oftest litt mer, og i mange tilfeller må man også bore på forhånd før man skrur i skruer.

- Pappspiker fungerer mye bedre enn skruer når man skal isolere/tette med bygningspapp.

- Om man bruker spiker eller skruer til å henge opp bilde ol. blir hipp som happ. Spiker lager mindre merker enn skruer.

Lenke til kommentar

Nå er det vel egentlig slapp bruk av fagtermer i denne tråden, det er stor forskjell på "spiker" og "stift". Selv har jeg blitt forklart forskjellen en gang, men husker ikke nyansene i dette, så da skal jeg ikke late som om jeg husker.

 

Når man skyter spiker/stift, er det jo lurt å velge størrelse med omhu. Har en liten stiftepistol som er helt glimrende å skyte fast lister med, og ingen skrumaskin kan matche fleksibiliteten og hastigheten på den. Den er rå på panel, også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...