gxi Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Heisan. Jeg har merket at jeg plutselig har veeeldig dårlig ytelse på et Gainward 6600GT-kort. Dette har skjedd etter at jeg fikk et nytt kort fra komplett etter at det gamle døde. Hadde samme problem med et Gainward 6600-kort, med laaaangt dårligere ytelse enn med et Asus N6600 (samme chip). Får nå rett over 1000 i 3dmark03. Noen forslag om hvor jeg begynner å lete? Har sjekket for spyware/virus, samt sjekket hvorvidt noen av bakgrunnsprogrammene er skyldige. Kortet er vannkjølt. Holder ca. 40-50 grader på GPU. Av en eller annen merkelig grunn var det nå plutselig slik at jeg merket av 3dmark05 gikk mye kjappere enn før. Dvs., jeg ser at det hakker kraftig, med fps på under 10 nå, men denne ene gangen gikk det med 20-30fps. Maskinen hengte seg etterhvert, så den ble ikke fullført. Alt var samme gamle igjen etter reboot. Dette var da jeg hadde veldig mye varmere vann enn vanlig. Kan det ha noe med at f.eks harddisken ikke tåler temperaturer på under 20 grader? Endret 19. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
enema Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 det skal tåle UNDER 20 grader! men har du sjekket driverne? eller: har du i det hele tatt INSTALLERT dem? uansett, jeg syns 40-50 grader er veldig mye for å være vannkjøling... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Ja, jeg har reinstallert, installert, avinstallert, installert, osv. på disse driverene - men ingen ting hjelper. Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Har du prøvd å ta kortet ut og sette det inn på nytt? just my 2 cents Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Det skal hjelpe på hva? .. da har jeg prøvd det også. Ingen forskjell. Endret 19. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Xenofil Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det skal hjelpe på hva? .. da har jeg prøvd det også. Ingen forskjell. 5178115[/snapback] Jeg tenkte at kortet kanskje ikke sto skikkelig i. Noe lignende skjedde med et lydkort jeg hadde, og da funka det å ta det ut og sette det inn igjen (i samme pci slot). Jeg ville krevd å få et nytt kort fra komplett hvis du ikke finner noen løsning. Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 hvilket hk har du? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Abit AS8-V ..... Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 har du overklokket CPU'en? har en kompis som hadde overklokket CPU og RAM og da ble faktisk ytelsen på skjermkortet krafig redusert!. Nullstill Bios og se om det funker bedre da. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 (endret) CPUen ligger på 1,1GHz over normal frekvens. Kan prøve å nullstille BIOSen, etter en test til. Jeg har funnet ut at maskinen krever en viss "oppvarmingstid" før den klarer full ytelse. Etter en time med FS2004 klarer den nå 9312 i 3dmark03, mot ca. 3300 før. Spørsmålet er om dette har noe med vanntemperaturen, og det skal jeg sjekke nå. Dersom dette ikke er tilfellet må jeg prøve å finne ut hvorvidt det er grafikkortet, eller resten av maskinen som krever "oppvarming". Edit: BIOS-reset hadde ingen ting å si. Har også nyeste BIOS til hovedkortet. Endret 20. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Da har jeg kjølt ned maskinen til følgende temperaturer: CPU: 8 grader C GPU: 37 grader C Harddisk: 17 grader C Resultat: Ytelsen er tilbake på lavnivå. Med andre ord.. temperaturene er det som begrenser. Hvorfor? .. er neste spørsmål. Noen forslag? Lenke til kommentar
enema Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Da har jeg kjølt ned maskinen til følgende temperaturer:CPU: 8 grader C GPU: 37 grader C Harddisk: 17 grader C Resultat: Ytelsen er tilbake på lavnivå. Med andre ord.. temperaturene er det som begrenser. Hvorfor? .. er neste spørsmål. Noen forslag? 5180053[/snapback] gpu skal ikke være på 37 grader! myyye mindre når du har vannkjøling.... nesten like lite som cpu! hd har vel ikke noe å si akkurat her, min er veldig ofte opp til 40 grader, og merker ikke forskjell... edit: varme opp maskinen? kan ha noe med at du burde skifte vann i kjøleren en gang i blant... Endret 20. november 2005 av enema Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Nja.. Denne Zalman-kjøleren er ikke akkurat det beste man får tak i. Regner med dette er grunnen til at den ligger såppas høyt. Jeg har en Alphacool-kjøler også, og denne gir langt lavere temperaturer. Grunnen til at jeg ikke bruker denne er at tilkoblingene på den kommer i veien for RAM-kjølerene. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Da har jeg kjølt ned maskinen til følgende temperaturer:CPU: 8 grader C GPU: 37 grader C Harddisk: 17 grader C Resultat: Ytelsen er tilbake på lavnivå. Med andre ord.. temperaturene er det som begrenser. Hvorfor? .. er neste spørsmål. Noen forslag? 5180053[/snapback] gpu skal ikke være på 37 grader! myyye mindre når du har vannkjøling.... nesten like lite som cpu! hd har vel ikke noe å si akkurat her, min er veldig ofte opp til 40 grader, og merker ikke forskjell... edit: varme opp maskinen? kan ha noe med at du burde skifte vann i kjøleren en gang i blant... 5180820[/snapback] Ehh.. hva er det du snakker om? Vet ikke hva slags cpu-kjøling trådstarter har, men en slik temp oppnår du bare ved peltier eller fasekjøling. GPU temp på 37 grader er veldig lite faktisk, dog normalt med vannkjøling. Ikke uvanlig at de ligger opp mot 70-80 grader full load. At den yter mindre ved høyere temp tror jeg er en tilfeldighet. Og med mindre du har vannkjølt hdd og har veldig lav temp på vannet, eller lav temp på rommet så er ikke de temperaturene der riktige i det hele tatt. Ved normal romtemp (ca. 22 grader) så vil en hdd som er rimelig godt kjølt ligge rundt 30 grader. Og det sier seg vel selv at du ikke klarer å få temp under rom/vanntemp om du ikke har noe ekstremt opplegg. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Har vannkjølt harddisk. Radiatoren kjøler med luft på -2 grader. Temperaturene er høyst logisk. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har vannkjølt harddisk. Radiatoren kjøler med luft på -2 grader. Temperaturene er høyst logisk. 5180990[/snapback] Da er det klart at det fungerer, noe jeg og sa i posten over. Uansett er det lurt å opplyse om slike ting når man prenterer temps som du har. Ang. ytelsen din. Du har reinstallert driveren etter du byttet kort håper jeg? Kortet får strøm nok, ja har vært borti dårlig ytelse på grunn av defekt molex som sto i. Det eneste du gjorde da du fikk normal score var å varme opp maskina? Lenke til kommentar
enema Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Har vannkjølt harddisk. Radiatoren kjøler med luft på -2 grader. Temperaturene er høyst logisk. 5180990[/snapback] Da er det klart at det fungerer, noe jeg og sa i posten over. Uansett er det lurt å opplyse om slike ting når man prenterer temps som du har. Ang. ytelsen din. Du har reinstallert driveren etter du byttet kort håper jeg? Kortet får strøm nok, ja har vært borti dårlig ytelse på grunn av defekt molex som sto i. Det eneste du gjorde da du fikk normal score var å varme opp maskina? 5181010[/snapback] hmmm, jo, jeg hadde et nx6800gt som gikk dørken pga for lite strøm.... hvor mange watt har du? jeg ville anbefale 450 w i alle fall, selv har jeg (nå) 580 w Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 Har vannkjølt harddisk. Radiatoren kjøler med luft på -2 grader. Temperaturene er høyst logisk. 5180990[/snapback] Da er det klart at det fungerer, noe jeg og sa i posten over. Uansett er det lurt å opplyse om slike ting når man prenterer temps som du har. Ang. ytelsen din. Du har reinstallert driveren etter du byttet kort håper jeg? Kortet får strøm nok, ja har vært borti dårlig ytelse på grunn av defekt molex som sto i. Det eneste du gjorde da du fikk normal score var å varme opp maskina? 5181010[/snapback] Reinstallert drivere har jeg gjort flere ganger. Har plugget inn spenning på kortet, og det klager via softwaren dersom denne ikke er plugget riktig i. Har en 500W MIST PSU. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå