Walts Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Tenkte å gå for ny harddisk siden jeg vil lage litt world of warcraft filmer, å fant ut at det tok mye plass... har også lenge vurdert TV-Kort og 1Gb til med ram... Av tv-kort må jeg vel ha anlog tror jeg det heter (sånn vanlig kabel fra veggen og inn i tven?) harddisk er vel egentlig ikke så vanskelig å finne, men lurte på om jeg burde velge 16Mb Cache eller 8Mb ? (ops glemte å si at jeg skal ha 250Gb HD, og S-ATA) og Ram så tenkte jeg å kjøpe de samme som jeg har fra før av, hvis det ikke er noen grunn til at jeg skal det TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual, 512MB x 2, 400Mhz, CL2.5, 184pins vil helst holde meg rundt 2000-2500kr, har penger til mer men føler ikke at jeg trenger å bruke mer =) takker for svar =) Endret 19. november 2005 av djrabbit88 Lenke til kommentar
StIFfmasT Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Kjøp 8mb, kan nesten garantere deg at du ikke vil merke forskjell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Jepp, til lagringsformål (les: filer over ca 1MB) så har cachen ikke noen betydning for ytelsen. Jeg hadde f.eks ikke hatt problemer med å anbefale en harddisk med 2MB cahce til det formålet. Men for å komme med et konkret forslag: Hitachi T7K250 SATA. (Den er både blandt de mest stillegående og blandt de raskeste.) Ellers så er jo Maxtor sine helt greie og veldig billige. Valget 250GB mener jeg er et veldig godt valg. Det er de diskene som gir klart mest for pengene for tida. Ram'en du har linket er helt grei til standard bruk. Mye for pengene. Når det gjelder TV-kort så har så vidt jeg vet alle kortene med unntak av de som er merket "digital", vanlig analog antenneinngang. Lenke til kommentar
Walts Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Okey, takker for svar begge lurte litt siden de 16Mb jeg så på hadde fått litt snakk pågrunn av støy... også regner jeg med Maxtor siden jeg kjøpte en 200Gb maxtor IDE for 1 år siden, å den er jeg fornøyd med =) Og ramen regner jeg at vanlig bruk gjelder ikke klokking? bruker bare pcen til å spille, se film, kanskje litt videoredigering/bilderedigering siden jeg skal fikse litt world of warcraft filmer og ellers bare vanlig bruk... men vil pcen ikke tåle at jeg klokker cpu med den ramen? men noen som har et tips om et tv-kort som er bra? Tror jeg husker at noen nevnte at Sapphire Theatrix Theatre 550 Pro var et bra kort, noen som kan bekrefte det ? (på bilde ser jeg ikke no ingang for vanlig tv kabel ? må jeg koble gjenom tven med s-video? Endret 19. november 2005 av djrabbit88 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Og ramen regner jeg at vanlig bruk gjelder ikke klokking? bruker bare pcen til å spille, se film, kanskje litt videoredigering/bilderedigering siden jeg skal fikse litt world of warcraft filmer og ellers bare vanlig bruk... men vil pcen ikke tåle at jeg klokker cpu med den ramen? 5178400[/snapback] De billige rambrikkene egner seg ikke til overklokking. Dvs. rambrikkene selv lar seg ikke overklokke noe særlig, men du kan fint overklokke CPU uavhengig av ram'en. Metoden du da benytter er f.eks å skru ned hastigheten på ram til 5/6 av orginal hastighet og deretter øke hastigheten på CPU ved hjelp av HT-bussen opp til 6/5 av orginal hastighet. Samtidig som du skrur opp HT-bussen så følger rammen med opp til orginal hastighet. Altså: Orginalt: 400MHz ram, 200HT-buss, 2,0GHz CPU Mellomstadie: 333MHz ram, 200HT-buss, 2,0GHz CPU Opp med HT: 400MHz ram, 240HT-buss, 2,4GHz CPU Dette er bare et forslag og du står selvfølgelig fri til å teste andre hastigheter enn dette. F.eks prøve deg frem med HT-buss på 241, 242, 243 osv. til det er nok. Evt. hvis du er rå på overklokking av CPU så kan du prøve å sette ned hastigheten på ram til 266MHz også klokke ramen opp mot orginal hastighet. Dvs. CPU opp mot 2,8GHz og kanskje lengre. Edit: Jeg glemte å si det, men grunnen til at du må sette ned hastigheten på ram til akkurat 333 eller 266 før du klokker opp via HT-bussen er at ram kun kan gå på et lite utvalg dividere i forhold til hastigheten på CPU'en. på en 2,0GHz CPU så er disse dividerene 5, 6, 7,5, og 10. Altså at ram alltid vil gå på CPU-hastigheten delt på en av disse dividerene. Hvis du velger for liten divider så blir hastigheten på ram for høy til at det blir stabilt. Hvis du velger for stor divider så vil ram'en gå unødvendig tregt. HT-bussen er mye mer fleksibel siden den ofte kan justeres i så små hakk som 1MHz av gangen. Dette går altså ikke med ram. Endret 19. november 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Walts Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 okey, takk for fint og fyldig svar =) denne blir lagt i favoriter, tenkte å klokke min AMD 64 athlon 3000+ 1,8ghz til 2 ghz... da mangler bare å finne et tv-kort... så bestiller jeg =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå