Gå til innhold

Forumets Fotokonkurranse: November 2005,Avstemming

Black Star

Stem på det bildet du liker best!  

106 stemmer

1. 1. Stem på det bildet du liker best!

• MrMagoo: Høstlandskap
      15
    • DevianX: Waterfall
      3
    • Pallesen: Vente på bussen
      5
    • Krister03: You Will Not Pass
      3
    • Shutter: Dale
      8
    • Aetius: Høstløv
      13
    • Firstperson: Dommedagstreet
      7
    • Corn Flakes: Delfin i solnedgang
      0
    • ragamuffin: Blå blomst
      1
    • Mikkle: Villrein
      3
    • Jurgis: Fontene
      1
    • Jove: Julehandel på glatt-isen
      0
    • PC Bjørnen: Finnmarken i Lofoten
      1
    • Arne Martin: Morgensafari i Masai Mara
      2
    • dueno: Uten navn
      0
    • kanne: Julepus!
      3
    • bthoem: Tidlig høst på Sunndalsøra
      0
    • tbend: Skjomen, mitt i sommarferien
      0
    • perjohan: Katten Felix
      2
    • royerling: Vinterdag i Trondheim
      3
    • Marvil: Hamar ved Mjøsa
      0
    • flymicro: Blomst
      1
    • cycorax: Light my fire...!!
      5
    • sdhild99: Around the Fire
      0
    • HPL: Uten navn
      1
    • MEI: Uten navn
      4
    • Ottern: Into the Night
      6
    • miCro: I min hule hånd
      13
    • SnowDOG_: Spindelvev i tåken
      2
    • Gandalf the Grey: Engletrompet
      0
    • TomasK: Las Vegas View
      4

Anbefalte innlegg

Bildene ses her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490985

Stem på det bildet du liker best. Avstemmingen stoppes 30. november klokken 22:00. Den deltakeren som da har flest stemmer, vinner novemberkonkurransen 2005.

I denne tråden kan dere småsnakke rundt månedens bilder, og kom gjerne med begrunnelse for hvorfor du stemte på akkurat det bildet.

Generell diskusjon rundt selve fotokonkurransen kan dere finne i følgende tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=360673

Neste måned er det finale. Alle vinnerbildene vil da legges ut i en poll som varer hele måneden. Den avsluttes 30. desember klokken 22:00. Vinneren vinner et Canon Digital Ixus i Zoom kamera. Takk til Akam og Canon for å ha ordnet denne premien for oss.

Lykke til :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He-hey! Man har gått opp i ledelsen!

Nuvel, jeg stemte selvsagt på meg selv, men om jeg ikke skulle ha gjort det ville min stemme tilfalt royerling. Fint lys og komposisjon, og i det hele tatt et bilde som ble stemningsfylt uten å bli platt og postkort-aktig. Bra!

Ellers syntes jeg bidragene fra både Ottern og Gandalf the Grey var bra, men uten helt å gi meg like mye som royerlings bilde gjorde. Til det syntes jeg Otterns bilde var litt for "slick" (dvs så teknisk perfekt at jeg synes det blir litt kunstig) og Gandalfs bilde hadde nydelige skyggepartier, men traff ikke helt på komposisjon (spesielt det negative rommet). Men by all means, gode bilder begge to!

Bildet "i min hule hånd" som ligger på en tett andreplass i skrivende stund er også et bra bilde, men jeg synes bare at jeg har sett det så mange ganger før at jeg ikke helt orker det. Det er forøvring ingenting å utsette på komposisjonen eller den tekniske utførelsen, utover det.

EDIT: Skirveleif og litt flere kommentarer om bildene.

PS!

Jeg ville gjerne kommentere bildene, noe jeg også har gjort, men jeg er noe usikker på om dette er helt etisk riktig, siden jeg for øyeblikket leder og avstemmingen fremdeles pågår. Noen synspunkter?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hei!

Takker for kommentar på bildet mitt Aetius, alltid morro med feedback på det en holder på med! Bildet er sakset fra ei bok om biler jeg har jobbet med dette semesteret, synes selv det var det beste bildet i boka. Toyotaen min vant den kampen over både Porscher, Lotuser og Ferrarier :!:

Personlig synes jeg ikke det gjør noe om man kommenterer bildene selv om de er i en konkurranse, så jeg har ingen problemer med innlegget ditt!

Personlig liker jeg bildet til cycorax "Light my fire" veldig godt. Er nesten noe surrealistisk ved det. Det eneste som plager meg litt med det er at fakkelen dekker ansiktet hans, men det er ikke så ille at det ødelegger bildet for meg.

Høstlandskapet til Mr.Magoo faller også i smak hos meg. Slike landskapsbilder kan fort bli kjedelige og flate synes jeg, men dette bildet har fin dybde og god komposisjon og er interessant. Kunne kanskje tenkt meg litt mere kontrast, men det er vel i grunn det eneste jeg har å utsette.

-Ottern

Lenke til kommentar
Nuvel, jeg stemte selvsagt på meg selv

5183176[/snapback]

Vel vel, jeg synes det blir litt feil å stemme på seg selv, men det er min mening. Så lenge det ikke er noen regler hogd i stein på dette punktet får det være opp til hver enkelt om de vil gjøre det eller ikke. Derimot anbefalte iallefall Afseth forrige måned at vi ikke gjorde det.

Jeg ville gjerne kommentere bildene, noe jeg også har gjort, men jeg er noe usikker på om dette er helt etisk riktig, siden jeg for øyeblikket leder og avstemmingen fremdeles pågår. Noen synspunkter?

5183176[/snapback]

Jeg ser ingen problemer med å kommentere bildene i konkurransen, selv om du er med selv og skulle lede (eller ligge på sisteplass for den saks skyld). Men... ved nærmere ettertanke burde kanskje mer inngående kommentarer fra deltagere i konkurransen vente til etter at avstemningen er avsluttet? Jeg er ikke helt sikker faktisk... :hmm: I ytterste konsekvens kan det føre til at noen avgir stemme på ett annet grunnlag enn de burde ha gjort eller først hadde tenkt.

Som sagt, jeg er faktisk ikke helt sikker på hvor etisk eller moralsk riktig dette er.

Igjen får det være opp til enhver enkelt, så lenge det ikke er noen regler på dette heller.

Afseth; har du noen meninger/kommentarer på dette?

Utrolig mange bra bilder denne måneden iallefall! :D

Jeg vil ikke si hvilket jeg har stemt på, eller noen begrunnelse eller kommentarer/kritikk på bildene... men jeg kan si at jeg hadde 7 favoritter, og at det var veldig vanskelig å bestemme seg for hvilket jeg skulle stemme på!

Jeg kan heller komme med noen kommentarer på bildene og begrunnelse på hvorfor jeg stemte på akkurat det bildet jeg gjorde, etter at avstemningen er avsluttet (hvis det ønskelig da?).

Lenke til kommentar

Dette var ingen lett avgjørelse. Altfor mange bra bilder til det! :)

Jeg går ikke kun etter de bildene som teknisk bra, men de må også gi meg noe! Motivet må være noe som får meg til å stoppe opp og se ekstra nøye på bildet, gjerne at det fanger interessen min så jeg kan sitte og se på det en lang stund. Gjerne sette i gang en tankeprosess hos meg også.

Derfor skjønner jeg personlig ikke hvordan bildet til aetius kan ha fått så mange stemmer som det har og leder. :dontgetit: Klart, bildet er teknisk meget bra. Farger, lys og komposisjon sitter som bare pokker. Men det gir meg ingenting utover det. Motivet er rett og slett dønn kjedelig, mulig det kunne vært bra i en lærebok om foto men som ett selvstendig bilde gir det meg som sagt ingenting.

Men, som det er tydelig her, smaken er som baken og ingen 2 personer er like. :) (Håper du ikke hater meg nå aetius, jeg bare snakker fra leveren og sier ting som jeg mener det. ;) )

Det slår faktisk andre veien på noen av bildene her også! Noen motiver og bilder her kunne ha vært kjempebra, hvis de hadde vært langt bedre teknisk. Da snakker jeg om både komposisjon, lys/eksponering, rette horisonter og redigeringsbiten. Som disse bildene er nå, er de dessverre ikke bra nok på det tekniske til at jeg kan gi noen stemme til de. :(

Ok, dette begynner å bli ett altfor langt innlegg ser jeg, så de bildene jeg har som favoritter (som er både teknisk bra og gir meg noe utover at det er teknisk bra!) er disse bildene:

-You Will not pass

-Dale

-Høstlandskap

-Dueno's "Uten navn"

-Light my fire

Min stemme gikk til ett av disse bildene. Kjempebra bilder folkens! :D

Endret av Real_McCoy
Lenke til kommentar
Afseth; har du noen meninger/kommentarer på dette?

5188673[/snapback]

Jeg ser problemstillingen, men synes det er positivt om vi kan diskutere og kommentere bilder etterpå, selv om avstemmingen foregår, da vi kan lære av hverandre. Etter at vinneren er kåret, vil det ikke være like interessant å diskutere bildene.

Er noen dypt uenige, så kan vi fortsette den diskusjonen i tråden for generell diskusjon. Her kan vi diskutere bildene fra månedens konkurranse :)

Lenke til kommentar
Men, som det er tydelig her, smaken er som baken og ingen 2 personer er like.  :)  (Håper du ikke hater meg nå aetius, jeg bare snakker fra leveren og sier ting som jeg mener det.  ;) )

Jeg har overhodet ingen problemer med noe som helst av det du har sagt i innlegget ditt. Man kan ikke gjøre alle til lags, og det er idiotisk å prøve. Jeg setter også pris på ærlige tilbakemeldinger, og ser ingen som helst grunn til å bli sur av det jeg oppfatter som konstruktiv kritikk.

Jeg er forøvrig egentlig enig i at man ikke burde kunne stemme på seg selv, men jeg mistenker at dette er et rent teknisk problem som det vil innebære masse arbeid å gjøre noe med. I en slik sammenheng synes jeg det blir feil å oppfordre til å stemme på ene eller andre måten, all den tid det er umulig å sørge for at praksisen blir konsekvent.

EDIT: Pokker til skrivefeil det var her da!

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Denne gangen var det faktisk ikke så vanskelig å velge. Min stemme gikk til "I min hule hånd". Bildet er lunt og varmt, og absolutt sjarmerende.

Når det er sagt, var det bilder som teknisk sett er bedre. "Høstlandskap" er flott å se på, men blir litt for "postkort" for min smak. "Waterfall" er et pent motiv, men dårlig klippet og ser egentlig bare ut som et tilfeldig knips av en liten foss. "Dale" har også den perfekte "postkort"-looken, for kjedelig for min smak. "Blå blomst" var pent (er svak for lavt blendertall), men det ble alt for ufokusert. "Fin vinterdag i Trondheim" (eller noe sånt) har en fin stemning, men stolpene og menneskene i bakgrunnen ødelegger. "Light my fire" var virkelig pent å se på, detaljene i flammekulen var flotte. "Engletrompet" var også pent i all sin enkelhet.

Resten var så-som-så, IMO.

Lenke til kommentar

Gratulerer, MrMagoo. Du kommer videre til finalen :)

Ettersom jeg ikke har internettilgang hjemmefra nå, og begrenset internettilgang på jobb, så får jeg ikke startet finalen enda. Den kommer så fort jeg har internett hjemme igjen (skal visst komme en montør i løpet av få dager).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...