Gjest Slettet+891234 Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei. Min 16 år gamle søster vurderer å ta et år i utlandet, fortrinnsvis i Storbritannia. Det er da året vi i Norge kjenner som VK1 hun tenker å tilbringe utenlands. Er det noen her som har noen erfaringer med lignende opphold? Vi er først og fremst interessert i informasjon vedrørende opphold i UK, men del gjerne dine opplevelser om studiene også i andre land. Hvis du reiste med en organisasjon (EF, osv.), hvilken var det? Hvordan fungerte samarbeidet med organisasjonen under oppholdet? Kan du anbefale din organisasjon? Hvordan var boforholdene? Måtte du gå et ekstraskoleår her i Norge, tok du fag hos privatist eller lignende? Andre ting? Setter pris på all hjelp. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Dette er forskjellig fra skole til skole(veldig rettferdig ja..) Det eneste hun MÅ når hun kommer tilbake/eventuelt før, er å gå opp som privatist i to-timersfaget Samfunnslære. Jeg kjenner ikke til de forskjellige organisasjonene, men har hørt rykter om at EF blir i største laget og at du kun blir et nummer i rekkene. I tillegg har man vel f.eks. den Spania-episoden til EF, uten at jeg vet hvor mye det har med selve EF å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Takk for svar. Ingen som har noe mer å bidra med? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hvis hun vil gå rett i tredje etter å ha kommet tilbake vil man jo få et småhektisk år, ikek mer enn at det går, men om hun vil ha tre studieretningsfag begynner det hele å fylles. Det kan være lurt å ta "engelsk språktillegg" som privatist, dette bør være rimelig enkelt etter et år i UK også. Dette oppfyller språktilleggskravet - i tillegg til at det frigjør tre timer fra tredje gym. Angående B-språk - som jeg antar hun har (Hun går allmenn?!), vil karakteren fra første klasse bli stående, og hun slipper andre-året. Med C-språk er det noe verre, dette har jeg imidlertid ikke satt meg inn i. Ellers vet jeg ikke helt, jeg kan etterhvert en del om dette, med hovedvekt på US. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 Hun kan søke seg inn på opplegget som Ulsrud VGS har der de sender en skoleklasse hvert år til Bournemouth i England. Er visst ikke så tøft på skolen, da får hun tid til å gjøre mye annet også Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 (endret) Stovner VGS sender 25 stk til London hvert år, VK1 Almenn. Jeg var med på første kullet, det var kjempegøy. Vi gikk på samme skole som "As If" ble filmet, dersom det sier noen noe. Stovner VGS Endret 23. november 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Handelsgym sender da også ut en klasse for ett eller mulig det er et halvt, år. Euroklassen eller noe. Til UK. Lenke til kommentar
Mnett Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 Opplegget i Bournemouth kan anbefales! Et morsomt og interesant år. Du slipper også å ta noen ekstra fag når du kommer hjem siden du har en norsk lærer i Nork SL/SK www.scan.no er de som står for bakgrunnen av opplegget men det gjenomføres av www.ulsrud.vgs.no (allmenn) og www.sogn.vgs.no (media) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå