Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk og bredbånd fra Canal Digital

Anbefalte innlegg

Hvordan koble Canal Digital bredbånd slik at det virker på flere pc-er?

Jeg har instalert bredbånd gjennom TV-antennekabelen, fra Canal Digital. Det virker stabilt og svært hurtig på en PC.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få fordelt bredbånd med familiens øvrige PC-er.

Fra før har vi hatt bredbånd over ADSL fra NGT. Og det var enkelt å få "signalene" fordelt over nettverket i huset. Det var kun å koble nettverkskablene i switchen, og så hadde vi internett alle sammen.

Canal Digital svarer følgende: De har ikke kompetanse og support på nettverk, og kan ikke hjelpe. Men selgeren deres sa at det var veldig enkelt å få internett til å virke på nettverket.

Canal digital sier at man må ha en router. Jeg har lånt en d-link router fra en nabo, men det virker ikke. Jeg vet sannsynlig ikke hvordan den skal settes opp.

Det er funksjonen DHCP som skal til, og en enkel switch har ikke det, sier Canal Digital.

Min Switch er en avansert CNet Web Smart Switch GSH - 1600W som sannsynlig har DHCP, men jeg forstår nok ikke hvordan den skal settes opp. For NGT - bredbånd var det jo bare å koble kablene, og alt virket.

Telio ip telefoni får jeg heller ikke til å virke sammen med Canal Digital.

Noen som ser løsningen?

Endret av perroga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Canal Digital sier.

En ruter med DHCP er det eneste du trenger. Optimalt sett en ruter med innebygget switch slik at du får flere uttak.

Så må man sette ruteren til å hente IP av kabelmodemet slik at ruteren får den IP'en PC'en din vanligvis får.

Når du da kobler andre PC'er til etter ruteren så vil ruteren tildele interne IP'er til de. Det samme gjelder Telioadapteret.

Min Switch er en avansert CNet Web Smart Switch GSH - 1600W som sannsynlig har DHCP, men jeg forstår nok ikke hvordan den skal settes opp. For NGT - bredbånd var det jo bare å koble kablene, og alt virket.

Nei, den har ikke DHCP. Grunnen til at det var enklere med NGT var at NGT gir kunden en ruter som er ferdig innstilt. Når du koblet til switchen din og annet ustyr etter den så fikset ruteren alt, den delte ut interne IP'er til alle maskiner og fikk alt til å funke rett.

Det du trenger å gjøre er å få d-link'en til å gjøre det samme. Grunnen til at det ikke virker kan f.ks være at den er satt opp med PPPOE hvis naboen din har telenor, og da vil den ikke funke sammen med kabelmodemet.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Yepp, som det sies, det eneste du trenger er en ruter med DHCP.

På "folkemunne" er dette en såkallt "bredbåndsruter" dersom du skal kjøpe en slik på elkjøp eller lignende.

Grunnen til at en vanlig switch ikke vil fungere er at du bare har en nettverksadresse til rådighet. En bredbåndsruter's DHCP-funksjon kan dele èn adresse til mange adresser, slik at du kan ha massevis av PC'er påkoblet samtidig.

Bredbåndsrutere pleide å ligge på rundt 800kr, men nå tenker jeg de er betydelig billigere. 400-600kr kanskje? Noen andre her på forumet kan sikkert gi deg et godt konkret forslag til en brukbar modell.

EDIT: Er det forresten ikke helt uakseptabelt at canal digital selger deg bredbånd, og så etterpå nekter å supportene det.... ?? Hva i alle dager? Er det i det hele tatt lov å bare si at "nei, vi hakke peiling, your on your own" ? (spesielt på noe sånt grunnleggende som enhver teknisk annlagte med relevant erfaring kjenner løsning på).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
EDIT: Er det forresten ikke helt uakseptabelt at canal digital selger deg bredbånd, og så etterpå nekter å supportene det.... ?? Hva i alle dager? Er det i det hele tatt lov å bare si at "nei, vi hakke peiling, your on your own" ? (spesielt på noe sånt grunnleggende som enhver teknisk annlagte med relevant erfaring kjenner løsning på).

-Stigma

5176838[/snapback]

Er vel mere at de ikke har kapasitet nok til å hjelpe folk med de xx antall forskjellige ruterne folk ender opp med.

Da må de ha folk med kompetanse på 3Com, Topcom, Zyxel, SMC, Billion, Linksys, Belkin, Cisco, D-link, Netgear, Jensen, Philips osv osv.....

Det skal godt gjøres å kunne gi ordentlig support på så mange forskjellige produsenters utstyr. Se bare hvordan NGT sliter, og de har bare noen få rutere i omløp. ;)

Et alternativ er at de tilbyr kunder med behov for det en standard ruter som de lræer opp sine egne folk på.

De har jo gitt han et svar at han trenger en ruter med DHCP.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...