Gå til innhold

vannkjøling fra vannettet noen?

Anbefalte innlegg

Kjaks, du tenker i samme baner som meg ~_^

Jeg har lenge tygd på akkurat den løsningen som du gjorde, men det endte opp en modifikasjon av den originale tanken.

Planen nå er å ha en intern-loop som er avkjølt av av vann fra vann-nettet. Etter mye beregninger og research har jeg funnet utstyr som tilsier at jeg skal kunne klare å holde kjølevannet i PC bare 3-4 grader høyere enn på utsiden. Forutsatt at vannet i rørnettet da er ca 12 grader (det er overraskende stabilt, uavhengig av sesong faktisk), så blir kjølevannet internt bare på rundt 14-15 celcius.

Dette er beregnet med en konstant belastning på innsiden på 500W. (altså en durabelig overdrivelse), springvann på 12 celcius, og et vannsirkulasjon på vann-nettet på stusselige 1,3L pr. minutt. Det er omtrent tilsvarende til det minste du klarer å sette en vannkran til uten at den stopper opp av seg selv. Det blir selvfølgleig likevel en del vann om du lar det stå på hele dagen, men personlig gir jeg blake F når jeg likevel betaler fast blodpris for vannet i værdens fuktigste by (Bergen). Skal vannet falle i hodet på meg hele forb* året så skal jeg søren meg også bruke det til noe fornuftig! =)

Grunnen til at jeg gikk fra ideen om direkte kjøling inn til PC fra vannnettet var hovedsakelig pga. huseier ikke ville akseptere det pga. lekasjerisiko. Lakk noe der, så kunne det gå hundrevis av liter i gulvet. Nå kan jeg plassere utvekslingspunktet på et våtgulv med sluk, og ta det derfra inn til PC. lekker noe der, så er det bare 2 liter det er snakk om tross alt. Dessuten så slipper jeg da også å tenke på:

-Større algerisiko

-Korrosjon

-Forkalkning

-At du ikke kan bruke div. tilsetninger samt UV-dye osv.

-Overtrykk / undertrykk ved arbeid på vannnettet.

-At PCen ryker dersom vannet stopper.

Jeg går snart til innkjøp av en Swep vann-til-vann varmeveksler som skal ta seg av jobben med å utveksle varmen til vannnettet. Jeg går for en litt ekstra-overkill modell, men du får billigere modeller som allerede egentlig er overdimensjonert til rundt 1500 (eks. moms).

Systemet mitt skal 100% vannkjøles slik at det finens ingen bevegelige deler i PC'en (untatt den vannkjølte raptor harddisken min, som skal pakkes inn i støydempende materiale). Poenget var å få veldig god kjøling samt 100% stillhet, men dette designet har også fordelen med at det kan bære vekk utrolige mengder varme uten at kjølevannet øker betydelig i temperatur. Det er derfor guds gave til peltier-kjøling. Nå har jeg ikke tenkt å gå for peltierkjøling i første omgang selv om jeg har gjort det på tidligere prosjekter, men man kunne uten tvil oppnådd ganske vanvittige temperaturer ved å legge til peltier.

Jeg har gjort mye research på dette allerede, og komemr til å realisere "Project Freeflow" i løpet av julen/januar forhåpentligvis. Jeg hjelper gjerne deg dersom du skal gå samme veien.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen som ønsker å gjøre dette enkelt, går det ikke an å legge en radiator i et vannbad som har gjennomstrømning med vann fra vannettet?

Angående stort forbruk av vann så tror jeg ikke du trenger å ha dårlig samvittighet, det er jo ikke som om vannet forsvinner fra jorden, alt går jo tilbake til kretsløpet uten å bli forurenset. Noen modifikasjoner her vil være vannrensing og pumping, men det er en liten ekstra belastning ifht total kapasitet på kommunens vannanlegg.

Edit: Jeg så litt på den varmeveksleren (Swep). Nå har jeg ingen anelse om hvordan disse egentlig fungerer, men regner med at det er slik at du lar varm væske flyte inn og ut gjennom VV, mens kald væske flyter inn og ut et kretsløp som er separat fra den varme væsken og tar med seg varmen bort. Litt mer elegant enn å legge radiatoren i vannbad er det jo. :cool:

Du må lage en prosjekttråd når du begynner med arbeidet, jeg er veldig nyskjerrig, har ikke kommet over et lignende prosjekt enda. Litt rart at ingen har tenkt på dette før? Ser ut til at jeg må montere kraner på datarommet den dagen jeg bygger hus.

Stigma: Så at du hadde en tråd fra i fjor. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=257609&st=20

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...