Gå til innhold

Dimmu Borgir - Stormblåst 05 re-recorded

Mala

Anbefalte innlegg

Ja emnetittel sier seg sjøl, ka syns du om denne re-recorden? Albumet fra 1996 markerte jo en milepæl innen Dimmu Borgir, så da var det jo på sin plass med en re-record av dette max albumet. Har ikkje fått hørt igjennom heil enda, men det eg har hørt er jævlig bra.

Man for også med en DVD med Dimmu Borgir sine opptredener på Ozzfest 2004, det skal eg ha til gode til seinere i dag :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne utgivelsen har fått meg til å virkelig mislike Dimmu Borgir. Hvorfor skal de ødelegge en så utrolig bra utgivelse? Makan! Stormblåst var, etter min mening, den beste utgivelsen deres, men jeg synes at lyden var litt dårlig på den gamle. Jeg hadde høye forventninger til skiva, men da jeg fikk høre den gikk de ikke akkurat i oppfyllelse. Dette er den verste utgivelsen så langt. Jeg tror nesten jeg skal gjøre hele Stormblåst-skiva selv, slik jeg vil ha den, til eget bruk. :roll:

Lenke til kommentar

Hva er det som er dårlig forresten? Har ikke selv remaken eller orginalen, men tenkte å gå til innkjøp av en av delene.

Jeg er ikke noen fan av dårlig lydkvalitet (les: mye av black metal suger balle pga dette) og liker at musikk har en skikkelig produsert lyd, selv om den skal være rå og brutal.

Lenke til kommentar
Hva er det som er dårlig forresten? Har ikke selv remaken eller orginalen, men tenkte å gå til innkjøp av en av delene.

Jeg er ikke noen fan av dårlig lydkvalitet (les: mye av black metal suger balle pga dette) og liker at musikk har en skikkelig produsert lyd, selv om den skal være rå og brutal.

5183348[/snapback]

tja hva kan jeg si, synes orginale Stormblåst er bra produksjonsmessig til å være black metall, dealen er med Stormblåst orginal er den er både vakker og brutal på en gang. men nå bruker dem en ny sound (DCA sounden) samt spillemåten er annerledes osv. synes dette ødelegger den gode gamle sjela til Dimmu .Stormblåst er den beste plata dems, IMO, og er en av mine favoritter

hvis du vil ha en vakker og brutal plate, gå for den gamle.

hvis du vil ha DCA sound med fisefin produksjon, gå for den nye.

Lenke til kommentar

For anledningen legger eg inn et inervju fra HeavyMetal.no;

"Det ble selvfølgelig naturlig å begynne med å spørre Silenoz om hvorfor bandet nå slipper Stormblåst 2005, siden materialet i bunn og grunn allerede foreligger på disk:

"Dette er i grunnen en plate vi lenge har ønsket å gjøre på ny. Hovedgrunnen er naturligvis produksjonen, som på originalen var temmelig spinkel. Dessuten er det jo situasjonen i forhold til Cacophonous. Etter at de gikk konkurs og katalogen deres ble kjøpt opp av noen andre, ble alt utgitt på Cacophonous stort sett ignorert. Ikke for det, vi fikk alltid en fast sum to ganger i året uansett hvor bra salget gikk, så det var hele tiden klart for oss at ting ikke var som de skulle. Rettighetene var etter hvert i våre hender, så da var det ganske enkelt bare å få booket tid hos Peter (Tägtgren)."

Hele den vanlige besetningen er jo ikke med på denne nye utgaven, fortell.

"Nei, på denne platen er det bare meg, Shagrath og Mustis. Ja, også har vi leid inn Hellhammer til å gjøre trommene, noe han også vil komme til å gjøre på vår kommende skive. Mustis har som vanlig tatt seg av keyboardene, mens jeg og Shagrath har tatt oss av resten. Jeg kan jo nevne at vi har endret litt på basslinjene i forhold til første gang skiven ble spilt inn.

Egentlig var det meningen at Joey (Jordison) fra Slipknot skulle gjøre trommene på Stormblåst, men på grunn av at Slipknot måtte ta igjen noen avlyste datoer, og at vi allerede var booket inn hos Peter, ble det til at vi tok kontakt med Jan Axel (Hellhammer). "

Ja, for Nick Barker sluttet jo...

"Det har seg vel slik at jeg ba ham dra til helvete ca. to uker før den siste turneen vi gjorde var over. Siden har jeg ikke snakket med ham, men jeg er ikke langsint...hehe. Forhåpentligvis er han i gang med noe nytt, for han er tross alt den beste trommisen jeg noen gang har spilt sammen med, det skal han ha."

Jeg ser forresten at dere også vil spille inn en video til låten Sorgens kammer del 2; Hvem-hva-hvor?

"Det er meningen å gå i gang med videoen i løpet av oktober. I likhet med videoen til Progenies of the apocalypse blir det Patric Ullaeus som vil samarbeide med oss om musikkvideoen til Sorgens kammer del 2. (Han har blant annet samarbeidet med metal-artister som In Flames, Children of Bodom, Lacuna Coil, Kamelot og Within Temptation.)

Hvordan videoen blir til slutt gjenstår å se, men det blir i hvert fall en ”spilledel”, det er sikkert. Jeg kan for øvrig nevne at teksten til denne låten er fra i år, i motsetning til de andre låtene, som mange sikkert vil avfeie som umodne osv. Til vårt forsvar kan jeg fortelle folket at det tross alt er hele ti år siden disse låtene ble laget."

Pes for å være svikere, ”untrue” osv. er dere vel uansett blitt vant med etter hvert?

"Ja, vi kan vel ikke få mer pes enn det vi allerede har fått...hehe"

Nok om dette. Voksne mennesker forstår vel denne biten uten at vi trenger å forklare det ord for ord...

Før vi går over til sideprosjektet ditt; hva skjer med Dimmu Borgir fremover?

"Resten av året blir det ingen spillejobber, hvilket er grunnen til at vi takket nei til turneen med Korn. Galder har drevet med Old Man’s Child, Vortex med Arcturus og vi andre med Stormblåst samt andre sideprosjekter. Det eneste som er fastsatt når det gjelder det neste albumet er at det vil være kortere låter, og mest sannsynelig gå i en litt annen retning enn det vi har gjort på de siste platene, som har vært veldig orkestrerte."

Siden jeg først hadde Silenoz på tråden kunne vi like gjerne utveksle noen korte ord om hans sideprosjekt, Insidious disease.

Hva er dette prosjektet, og hvem har du med deg?

"Insidious Disease vil bli et band som retter seg mer inn mot death metal sjangeren. I det hele tatt har vi vel en god del fellestrekk med Autopsy.

Når det gjelder besetningen vil det være meg på gitar, Jardar (Old man’s Child) på gitar, Shane Embury (Napalm Death, Lockup, Brujeria osv.) og Tony Laureano (Nile, Angelcorpse osv.) på trommer."

Har dere fått spilt inn noe materiale?

"Ja, og jeg skulle egentlig ha levert dette til Nuclear Blast allerede, men på grunn av en lei datakrasj ble det med forsøket. Det blir imidlertid ikke lenge til jeg tar turen nedover til Tyskland med dette materialet."

Det var i grunnen det jeg fikk ut av Silenoz denne gangen, og strengt tatt var det vel egentlig ikke de helt store tingene å bedrive utspørring om, ettersom det er snakk om en nyinnspilling. Anmeldelsen av denne platen leser du for øvrig i vår seksjon for plateomtaler."

Lenke til kommentar
Liker du DCA, så er sjangsen for at du liker denne god ;)

5184598[/snapback]

Jeg vil si at de to skivene er ganske forskjellige. Jeg, for min del, synes at DCA ver greit, men absolutt ikke dette albumet.

5190865[/snapback]

Kan du venligst begrunne hva som er forskjellig og hva som gjør dette albumet så dårlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...