Gå til innhold

Liten oppgradering av Athlon XP - maskin

Anbefalte innlegg

Da er det tid for en liten oppgradering av min alltid så trofaste Athlon XP 2600+.

Den består av:

MSI nForce 2 HK, GeForce FX5800, 2x256 PC3200, Maxtor 120.

Det jeg har tenkt å kjøpe, er:

512 MB PC3200

Maxtor 300 GB

NEC 3550

Slik ser altså handlelisten ut, alt fra komplett.no.

Ser det greit ut? Har tenkt at denne "pakken" skal bli den siste denne PCen skal få, og vil derfor at det skal virke helt fint i noen år til. Hvis noen har kommentarer eller innspill, så mottas de med takk :)

D-brenner ND-3550 IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Varenr.: 314090

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 395 395

Maxtor DiamondMax 10 300GB IDE ATA/133 16MB 7200RPM

Varenr.: 309274

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1095 1095

DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Varenr.: 112666

Lagerstatus: 500+ stk på lager 340 340

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei nei, jeg HAR 2x256 brikker, og så har jeg tenkt å kjøpe en 512 brikke og putte inn. Det vil da si at alle RAM-slots er fylt opp.

Men en ting til: For tiden kjører jeg Dual Channel Memory Mode. Hvordan blir plasseringen av minnebrikkene når jeg skal installere en brikke til :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har slettes ikke noe imot BenQ eller Plextor, men jeg synes nok at Plextoren blir litt for dyr til mitt bruk. Den eneste grunnen til at jeg tenkte på NEC, var vel at de har fått en del positiv omtale. Nå har jo ikke komplett BenQ, så da tror jeg nesten at det blir NEC likevel, hvis det ikke er helt på trynet, da. Når det gjelder RAMen, så har det seg slik den RAMen jeg har fra før er av samme merke som den jeg listet opp i det første innlegget. Jeg tror nemlig at RAM-modulen er av merket TwinMos (ikke at det er noe å skryte av, akkurat) men det var DDR-DIMM PC3200 jeg bestilte for 2 år siden også, og de var merket TwinMos. Derfor går jeg for det samme nå også. Greit å ha samme merke RAM, eller hva?

Angående den harddisken som er foreslått, så har jeg jo ikke SATA tilkobling på hovedkortet, ei heller noen kontrollerkort, derfor må jeg ha PATA-disk.

Men da blir plasseringen av RAM-brikkene som følgende: De to 256 brikkene settes ved siden av hverandre der det står to RAM-slots tett inntil hverandre, og så settes den kommende 512-brikken i sporet som står for seg selv, litt bortenfor de to andre sporene. Innspill og kommentarer ønskes :hrm:

Lenke til kommentar

Nec eller BenQ-brenner er god deal uansett, som regel. Plextor er unødvendig dyrt.

Kanskje du skulle kjøpt et 2x512 MB ram kit stedet? Så får du nytte av dual channel også(:

Dersom du skal kjøre 2x256-brikkene sammen med 512-brikken, så må brikkene som skal kjøres i dual channel stå i slot 2 og 3 (iallefall på mitt hovedkort, Abit NF7-S V2.0.) Men jeg ser at du skriver at du kjører dual channel allerede, og da er det ikke nødvendig med omplassering av 256-brikkene...Du setter bare inn den nye brikken der det er ledig, da denne ikke skal kjøres i noe dual-channel, siden du ikke har to identiske brikker av den typen.

Endret av royerling
Lenke til kommentar

Mulig jeg er ute på dypt vann nå, men jeg mener å huske at jeg har sett noe om at hvis man setter brikkene slik at det blir like mye ram på hver "side" av ram-slotene (altså at det er like mye ram i de som står ved siden av hverandre tilsammen som det er i den brikken som står i det andre, ene, sporet), så vil Dual Channel fungere. Slik er det jo faktisk i dag også, like mye poå hver "side" hvis du/dere skjønner.

Correct me if i`m wrong :whistle:

Lenke til kommentar
Mulig jeg er ute på dypt vann nå, men jeg mener å huske at jeg har sett noe om at hvis man setter brikkene slik at det blir like mye ram på hver "side" av ram-slotene (altså at det er like mye ram i de som står ved siden av hverandre tilsammen som det er i den brikken som står i det andre, ene, sporet), så vil Dual Channel fungere. Slik er det jo faktisk i dag også, like mye poå hver "side" hvis du/dere skjønner.

Correct me if i`m wrong  :whistle:

5177639[/snapback]

Det spørs på hvor kresent hovedkortet ditt er på RAM. Mitt a7n8x-e deluxe kjører dualchannel glatt med 2x256 + 1x512, men pappas intel-system nekter å kjøre dualchannel med annet enn matched pair. Kanskje noen andre har erfaringer på dette kortet?

Lenke til kommentar
Her fant jeg hovedkortet mitt. Det er ikke vifte på chipset, kun vanlig ribbe. Det er versjonen uten Firewire og SATA, men det er innebygd skjermkort (GF4MX420), som jeg selvsagt ikke bruker. Noen som kjører lignende systemer, har satt opp lignende systemer eller noe i den dur? Må virkelig si at jeg ble litt i tvil :ermm:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...