Gå til innhold

Ukens Coop-tilbud en god investering?

MadsJohan

Anbefalte innlegg

Leser på dinside.no at Coop atter en gang kommer med et nytt og godt bærbar-tilbud over helga, Info Coop-bærbar. Har lenge vurdert ulike bærbar modeller fra ulike nettbutikker. Pc'en vil bli brukt til det meste, skolearbeid, spilling, se film/dvd, nedlastning o.l. På grunn av dårlig økonomi har jeg satt en makspris på 9000 kr. Har sett nøye på Tundra 1557E, som både er billig og har god ytelse ift. pris.

Nå er jeg imidlertid mer usikker da jeg leste om det nye Coop-tilbudet. Hva mener dere? Det er vel en mye bedre investering å kjøpe Coop-bærbar pc'en enn Tundra'en til tross for at jeg bruker over 3000 kr ekstra? Coop-bærbar'en vil jo holde i flere år fremover sammelignet med Tundra'en? Spesifikasjonene er jo mye bedre, og skjermkortet er slik jeg har forstått det kraftigste skjermkortet på markedet i dag?

Hvilke kommentarer har dere til mine synspunkter? Vil prisen fra Coop danke ut de fleste andre nettbutikkenes modeller med samme specs? Noen som har noen erfaringer fra de tidligere bærbar-pc'ene fra Coop? Hvordan er disse med tanke på støy, varmeutvikling, batteritid og konstruksjon? Fadern kjøpte den forrige modellen, og han skal visstnok være godt fornøyd med den.

Alle meninger mottas med stor takk :)

Endret av MadsJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er bra for å være laptop ja, uten tvil. men når han påstår at det er den beste grafikkbrikken per i dag, så tar han feil.

5176732[/snapback]

Han gjør nok ikke det. x700 er en av de beste kortene som man får til bærbare maskiner.

edit: hmm, han ordlegger seg litt uklart. Jeg tolker det slik at han snakker om bærbare kort, dog det er mulig jeg misforstår.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Litt artig å se prisene på coop-pcene stige. jeg mener, før kostet det under 10 000 for en coop-pc mens nå koster det 12 000. Det har utvilsomt med at Ola Norman i gjennomsnitt har god råd for tiden. Selv syntes jeg ikke tilbudet var så imponerende, og psykologisk sett, ser jo 9990 MYE billigere ut enn det det egentlig er. Det blir spennende å se om Coop har gapet for høyt denne gangen.

Lenke til kommentar

"100 GB Harddisk, 5400 rpm ATI Mobility Radeon X-700XL PCI"

Aner jeg en liten kommafeil, eller mener de at vifta på skjermkortet går på 5400rpm? :p Hvis det er en komma feil hadde jeg hvertfall ikke sett på hardisken som noen positiv faktor. ihvertfall ikke hastigheten på den.

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar

Det der var ran fra min side.

For det første ser selve laptopen ekstremt billig og direkte stygg ut og når spesifikasjonene heller ikke er bedre en til den prisen syns jeg du bør gå for noe helt annet.

Hva med en liten kikk hos Shg.no? Annbefaler dem på det sterkeste etter jeg kjøpte bærar der for 2uker siden, en Shg Note 8620 til informasjon som jeg er utrolig fornøyd med og kan si så mye som at kundeservicen var eksemplarisk :)

Lenke til kommentar

metalizer: Vel, man får riktignok en ørlite raskere CPU (7,7% raskere) og 1500kr billigere, men man må ofte mye på andre områder:

- 80GB i stedet for 100GB harddisk

- TV-kortet går man glipp av

- Ekstern mus

- Bæreveske

- Fjernkontroll

- Headset

- Windows XP, Works og Nero 6

- Blåtann

- 2 års gratis brukerstøtte

Ellers er de ganske like. Det er sikkert smak og behag, men jeg synes ikke dette er verd de 1500kr man sparer.

nicolaihansen: 5400rpm er ganske standard for tiden på bærbare så det er ikke noe å kimse av. Det er stort sett bare de aller råeste bærbare som kommer med 7.200rpm. (Du kan gjerne sammenligne det med 10.000rpm på stasjonære PCer). Billige bærbare har ofte 4200rpm harddisk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Utseende er opptil hver enkelt å bedømme, men etter hva jeg så av spesifikasjoner/pris på shg.no's laptopper og coops laptop syns jeg det blir litt dumt av deg å si at ville vært et ran fra din side. For det første vil jeg mene at et ran fra din side vil si et ran begådt av deg altså at du raner coop, for det andre syns jeg coops laptop hadde omtrent like bra eller bedre spesifikasjoner enn shg's med tanke på prisene

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar
det er bra for å være laptop ja, uten tvil. men når han påstår at det er den beste grafikkbrikken per i dag, så tar han feil.

5176732[/snapback]

Han gjør nok ikke det. x700 er en av de beste kortene som man får til bærbare maskiner.

edit: hmm, han ordlegger seg litt uklart. Jeg tolker det slik at han snakker om bærbare kort, dog det er mulig jeg misforstår.

5176857[/snapback]

dudes... slapp nå av her.. x700 er blant de beste, men det er ikke det beste kortet du får til bærbare datamaskiner.. nvidia 6800 go ultra, 7800 gtx 256 ddr3 er de beste kortene man finner på bærbare datamaskiner.. og det er og blir bedre enn x700-kort for bærbare datamaskiner. trenger dere en ytelsesmåling på dette, ber jeg dere å henvende dere til test-sidene for bærbare datamaskiner i highend-klassen på hardware.no.

peace :innocent:

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan X700XL mobile står i forhold til Go6600 256MB?

5178027[/snapback]

Rundt 80-90% ytelse i forhold til go 6600 i gjenomsnitt. Mere enn godt nok til 1280 x 800 i alle spill med middels til høy på effekter og en god jevn FPS.

Har go 6600 selv som fint klarer 1680 x 1050 i alle spill jeg har prøvd med middels effekter i 60+ FPS. Da burde X700XL klare det samme på 1280x800 i rundt 70+ FPS.

Lenke til kommentar
Tror du har misforstått det med skjermkortet... det er et x700 og ikke et 7800. x700 er ikke spesiellt bra.

5176666[/snapback]

Enten følger du dårlig med, eller så har du lite peiling. Dumt å komme med sånne tåpelige kommentarer som er helt på jordet!

Jeg mente at X-700 er blant de beste skjermkortene som man får til bærbare i dag.

Virker som om meningene er delt ang. om dette er et godt tilbud eller? Hvilke erfaringer har dere med skjermoppløsningen på 1280 x 800? På min stasjonære må jeg ha det litt smått på skriverbordet, kjører der 1280 x 1024. Hvordan blir en oppløsning på 1280 x 800 kontra 1280 x 1024 på en stasjonær? Forstår jo at man ikke kan sammenligne disse direkte, tenkte mer på utseende på skrivebordet. Noen som har gode erfaringer med WXGA skjermer?

Lenke til kommentar

Mr.Locke: Din skjerm har en oppløsning som er hele 72% høyere enn hans. Hvis spillet ikke er begrenset av CPU/ram og det stemmer at X700XL mobile yter rundt 80-90% av ditt kort, så skal han faktisk få betydelig bedre ytelse (FPS) i 1280x800 enn du har i 1680x1050.

Lenke til kommentar
Mr.Locke: Din skjerm har en oppløsning som er hele 72% høyere enn hans. Hvis spillet ikke er begrenset av CPU/ram og det stemmer at X700XL mobile yter rundt 80-90% av ditt kort, så skal han faktisk få betydelig bedre ytelse (FPS) i 1280x800 enn du har i 1680x1050.

5178268[/snapback]

Ja, bare jeg som er lat på nøyaktig FPS, tar det litt på sparket og halvgod hukommelse, men ja, X700XL vil klare 1280x800 på medium QL i rykende FPS uten noe problemer, sikkert opp mot 100+ i enkelte spill som ikke er CPU-begrenset i den oppløsningen. Min Go 6600 klarer jo langt over 110-120+ i mange spill på medium i 1280x800.

X700XL vil ikke ha noen problemer med f.eks HL2, Doom III, Far Cry, CS, BF2, Quake 4 osv i 1280x800xmediumQLx32bitx100FPS uten AA og AF. (med AA og AF skal jeg ikke uttale meg særlig om, bruker AA og AF sjelden.)

Lenke til kommentar

PCene er jo omtrent like. skermkortene er riktignok forskjellige men vil vell yte nokså likt?(slenger jeg ut og håper at jeg slipper å være med i den skjermkort debatten noen personer har gang i her) blutooth og tv-kort og det "ekstra tilbehøret" er jo positivt i coops favør, men så er det kanksje tryggere å handle hos MPX som driver profesjonelt med det som har med pc å gjøre, i motsettning til coop. Men når jeg tenker over det så er det vell ofte sånn at coop bare distribuerer pcene for et annet firma som kanskje er like seriøst som mpx.

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar

Snakker vi i forhold til 1557?

Jeg har hatt begge maskinene, og kan trygt si at den til Coop er 100 ganger bedre. DVD-brenneren er meget bra, mens den på 1557 er elendig og brenner mye feil. Vifteløsningen på 1557 er bråkete og starter alt for ofte og har en irriterende aksellerasjonslyd hver gang den starter/stopper, dette er ikke tilfelle med Coop/medion maskinen.

Skjermen på 1557 er "bedre" i henhold til oppløsning, men 1557-maskinene har veldig ofte pixelfeil.

Kassa til 1557 er penere enn den til medion, egentlig eneste reelle fordelen til 1557 maskinen.

1557 har kanskje enkelte atributter som ser bedre ut på papiret, men bruker du begge i praksis vil man fort se at ting på papiret ikke alltid stemmer overens med praksisbruk.

Tastene på medionen kan bli fort slitt, spesielt hvis du spiller veldig mye og dermed bruker ASDFWS-tastene veldig mye og intenst, noe som er den største bakdelen med medion-maskinen.

Begge har AWARD BIOS, og stort sett samme valg i menyene på BIOS, BIOS er generelt bra på begge maskinene.

Varmeutviklingen er mye større på 1557 enn på Medion maskinen.

X700XL-kortet er mye raskere enn RM 9700-kortet som er i 1557 maskinen, og ettersom Medion-maskinen har lavere native 1:1 fysisk LCD-oppløsning vil man få enda mere ut av kortet i 1:1 pixelratio i spill i form av ytelse.

Lyden på 1557 er den værste jeg har opplevd på noen bærbar maskin noensinne.

Personlig ville jeg gått for Medion-maskinen uten tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...