Gå til innhold

Fixed weapon speed - Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde tidligere at Sinister Strike damage beregnes ut fra minimum-maksimum damage range, multiplisert med våpenhastighet, eller noe slikt, og at det eneste patchen gjorde var å forandre mulitiplikatoren fra våpenhastighet, til fixed 2,4 for sverd?

Men noen sier DPS spiller inn også? Så hvordan beregnes egentlig sinister strike damage? Spiller ikke damage range noen rolle, bare dps?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei du!

Det er lett å bli forvirret, med så mange som sier så mye forskjellig!

Jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan , ettersom jeg tror jeg har litt aning.

Hvordan det fungerte før:

Attackpower/14 x (Weapon speed) ble lagt til hvert melee treff.

Dette gjorde at, i forbindelse med klassers instant attacks, slik som rogue ( ambush, sinsister strike, Backstab), eller warrior ( overpower, WW, MS), ble trege våpen svært mye bedre ettersom multiplikatoren, altså hasigheten på våpenet, gjorde at attackpower la til mye mer skade sammenlignet med raske våpen.

Dette gjorde at Blå våpen som Barman shanker og Arcanite reaper på et visst nummer ( attackpower) faktisk outdamaga epics slik som OEB og Gutgore ripper.

Dette mente blizzard var feil ettersom epics skulle være bedre enn blå våpen.

Det de gjorde var å sette en fast value avhengig om våpenet er dagger, sverd eller 2h.

Dagger: 1.70 Multiplier

Sverd: 2.40 Multiplier

2h: 3.30 Multiplier

Så for å kalkulere hvor mye AP adder nå, dersom du feks bruker en 2h,

så er nå formelen AP /14 x 3.30 uavhengig av om øksen du bruker er 2.10 speed eller 3.80 speed.

Tidligere ville du på hvert slag fått lagt til (med 1000 AP): 1000/14x2.10 = 150 på hvert slag med 2.10 speed øks, og 1000/14x3.80 = 271 med 3.80 øks.

Har du instant-abilities sier det seg selv at sistnevnte genererte endel mer skade...

Dette har ført til at der man før også så på speed, ser man nå KUN på damagerangen på våpenet for å avgjøre om det er bedre eller ikke.

Eksempel: Teebu`s blazing longsword var tidligere det beste SS våpenet i spillet (knepent foran Vis`kag) selv med lavere top damage, grunnet at attack powern fra 2.90 speed gjorde instant attacksa kraftigere enn 2.60 speeden fra Vis`kag.

I dag vil vis`kag gjøre mer skade uansett, fordi AP adder like mye, og viskag`s 187 top damage vs. 178 på teebu gjør den bedre.

Når Viskag i tillegg angriper endel raskere er den i dag mye bedre mens det før var minimale forskjeller, hvis noen...

Mange hevder dette nerfen faktisk var et utslag av casters whining om end-game itemization som skalerer bedre for fysisk skade.

Blizzard hevder det kun er for å balansere blå vs. epics og fast vs. slow, men en Mage moderator skrev i en tråd på mage forumet at "this was done to reduce the huge numbers that casters are faced with in pvp ".

Så det er litt tvil for tiden om hva nerfen EGENTLIG var et utslag av.

Håper dette var litt til hjelp!

Endret av GRendal
Skrevet (endret)

Takk for et langt svar, men jeg skjønte ikke helt... Hvordan kommer DPS og/eller weapon damage range inn?

"Attackpower/14 x (Weapon speed) ble lagt til hvert melee treff."

Du mener at man tok våpenets damage, la oss si... Brutality Blade, som har 90-168 damage range. Det er helt tildfeldig om man gjør mellom 90 til 168 damage?

Så la oss si at sverdet akkurat på denne sinister striken gjør 140dmg. Dette multipliserer du med attack power, dividert på fjorten, multiplisert med fixed weapon speed, som er 2,4. Så damagen fra akkurat denne sinister striken ville blitt..

(140 * 1000ap) / 14 * 2,40. Altså 24000. Haha, jeg tror jeg har missforstått litt ^_^

Jeg snakka med en venn av meg, warrior, og han har begynt å bruke Blackblade of Sharam etter patchen, og han sier at nå er det bare våpenets dps som teller etter patchen, og at damage rangen ikke har noe som helst å si. (Han brukte arcanite reaper tidligere).

Altså, det jeg lurer på er hvordan man kan regne ut damage, fordi jeg fikk det ikke til ^^

Og det meste viktige spørsmålet er om et sverd som har mye lavere damage range, men samme dps vil gjøre like my damage på sinister strikes som et sverd med samme dps, men mye høyere damage range (Altså det første = raskt, mens det andre = treigt).

Endret av Pug
Skrevet (endret)
...

(140 * 1000ap) / 14 * 2,40. Altså 24000. Haha, jeg tror jeg har missforstått litt ^_^

...

Si at du har 1000 attack power, så vil regnestykket bli slik:

(1000/14) * 2.4 = 71.42

Dette kommer da I *tillegg* som en bonus til den damagen våpenet ditt gjør. Om dette er 90-168, så vil din melee damage være 161.5-239.5

Din gjennomsnitt melee damage vil da være 200.5 om man ser bort fra buffs, potions og crits.

EDIT: Overse dette innlegget, det er en grov regnefeil der et sted men jeg har ikke tid til å regne over på nytt akkurat nå!

Endret av mythix
Skrevet
...

...

Si at du har 1000 attack power, så vil regnestykket bli slik:

(1000/14) * 2.4 = 71.42

Dette kommer da I *tillegg* som en bonus til den damagen våpenet ditt gjør. Om dette er 90-168, så vil din melee damage være 161.5-239.5

Din gjennomsnitt melee damage vil da være 200.5 om man ser bort fra buffs, potions og crits.

5176464[/snapback]

Oki, dette gjelder også for warriors?

Hvordan kan jeg da gjøre SS crits på 800-900dmg+? Hvordan blir crits beregnet?

Skrevet (endret)

Altså han vennen din, som bytter ut Reaper mot Shitblade of Sharam - han gimper seg selv til de grader.

Det er akkuratt som før, men istedet for og ta speeden som står på våpenet, bruker du 3.3.

Før:

(Attackpower dps * weapon speed) + Weapon dmg.

Nå:

(Attackpower dps * "fixed speed") + Weapon dmg.

Edit: Doh, stress.

det eneste patchen gjorde var å forandre mulitiplikatoren fra våpenhastighet, til fixed 2,4 for sverd?
Ja det stemmer. Endret av emes
Skrevet
Altså han vennen din, som bytter ut Reaper mot Shitblade of Sharam - han gimper seg selv til de grader.

Det er akkuratt som før, men istedet for og ta speeden som står på våpenet, bruker du 3.3.

Før:

(Attackpower dps * weapon speed) + Weapon dmg.

Nå:

(Attackpower dps * "fixed speed") + Weapon dmg.

Edit: Doh, stress.

5176530[/snapback]

Okey... Hva mener du med "attackpower dps"? Er det dpsen som du får etter du har brukt regnestykket "1000/14x(fixed weapon speed)" eller?

Skrevet

det er ikke helt riktig at det nå bare er DPS som teller.

Speed har riktignok ikke lenger noe å si, men trege våpen har alltid høyere damage range enn tilsvarende raske våpen i sin level-range.

Dermed vil det fremdeles være bedre med et tregt våpen, ikke fordi det er tregt i seg selv, men fordi tregt = høyere damage range. og som vi vet er instant instant, uavhengig om våpenhastigheten er 1.30 eller 4.00 :)

Kort fortalt:

Raske våpen suger fortsatt, de suger bare ikke fullt så mye.

Trege våpen er fremdeles det beste, det er bare ikke *fullt så bra* lenger.

og det er riktig som de andre sier, ATKP/14 x Fixed weap speed = Damage added to each hit.

Skrevet

Ok, var det jeg egentlig trodde, var bare ikke helt sikker på hvordan man regnet det ut osv. Takk for alle hjelpsomme svar ^_^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...