Terumo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Jeg liker ikke noen av dem. Jeg syns at IE er den beste og raskeste av disse 3 browserene. Terumo IE 7 Lenke til kommentar
ct Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Skal ikke opera vere mye sikkrere enn firefox også? Ett klikk på "Bokmerker", og du får opp listen over bokmerkene dine. Det kan vel ikke være vanskelig for noen. Eller kan det det? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Ett klikk på "Bokmerker", og du får opp listen over bokmerkene dine. Det kan vel ikke være vanskelig for noen. Eller kan det det? 5181575[/snapback] Noen liker å få dem listet opp i en liste som står der så lenge man vil (slik som i IE). Firefox har faktisk begge deler. Lenke til kommentar
baremegigjen Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Ett klikk på "Bokmerker", og du får opp listen over bokmerkene dine. Det kan vel ikke være vanskelig for noen. Eller kan det det? 5181575[/snapback] Noen liker å få dem listet opp i en liste som står der så lenge man vil (slik som i IE). Firefox har faktisk begge deler. 5181711[/snapback] Bokmerkene står da virkelig fremme i Opera helt til man velger å skjule dem. Ser ikke hva som er forskjellen fra IE. FF har jeg ikke så mye erfaring med, så der skal jeg ikke uttale meg for sterkt Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Fordeler Opera: - Alle linker o.l. åpner automatisk i fanekortet. - Mange innebygde ting, som IRC-klient, e-post "greie". - Tryllestav, lagrer passord, og når du tryller så fylles passordet inn. Bakdeler Opera: - Det er kanskje litt mange innebygde ting. -- Fordeler Firefox: - Veldig brukervennelig. - Adblock? Bakdeler Firefox: - Aner ikke, er ikke en stor bruker av FF så.... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Ett klikk på "Bokmerker", og du får opp listen over bokmerkene dine. Det kan vel ikke være vanskelig for noen. Eller kan det det? 5181575[/snapback] Noen liker å få dem listet opp i en liste som står der så lenge man vil (slik som i IE). Firefox har faktisk begge deler. 5181711[/snapback] Bokmerkene står da virkelig fremme i Opera helt til man velger å skjule dem. Ser ikke hva som er forskjellen fra IE. FF har jeg ikke så mye erfaring med, så der skal jeg ikke uttale meg for sterkt 5181994[/snapback] I IE/FF får man opp den fine kolonnen på venstre side som kan gjøres ganske så liten, og i FF støtter denne også RSS.I Opera må man enten velge fra drop-down-boks i menyen eller i toolbar, og disse går vekk med én gang, og det tar ekstra tid å få opp underkategorier (som ligger allerede åpne i IE/FF). Eller så kan man velge 'Manage Bookmarks' som tar opp hele siden (ligger dog som en tab da), og jeg synes det blir for stort. Hvis det finnes en bookmark-løsning i Opera som er kliss lik den i IE vil jeg gjerne høre om den. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du kan prøve Ctrl + 2. Opner bookmarkpanelet på venstre sida. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Du kan prøve Ctrl + 2. Opner bookmarkpanelet på venstre sida. 5183395[/snapback] Men den 'Panel'-greien gjør at den tar så stor plass. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) Høyreklikk i den "stolpen" der det står bookmarks, notes, transfers o.s.v...Velg customize, så tredje tab (toolbars). Der har du en nedtreksmeny som heter "placements". Der velger du off. Trykk F4, hvis bokmerkene forsvant. Endret 20. november 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Høyreklikk i den "stolpen" der det står bookmarks, notes, transfers o.s.v...Velg customize, så tredje tab (toolbars). Der har du en nedtreksmeny som heter "placements". Der velger du off. Trykk F4, hvis bokmerkene forsvant. 5183453[/snapback] Og der har man grunnen til at FF er enkleste valget til nybegynnere Opera er mye vanskeligere for en nybegynner å konfigurere til egen smak.. Men dette er selvsagt kun min private mening.. Lenke til kommentar
roac Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Og der har man grunnen til at FF er enkleste valget til nybegynnere Opera er mye vanskeligere for en nybegynner å konfigurere til egen smak.. Men dette er selvsagt kun min private mening.. 5183844[/snapback] Det er nok ikke bare din mening nei Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 (endret) OK. Bokmerkene i Opera fungerer greit nok nå (får ikke vekk den 'Panel'-greien, men bruker bare F4 til å vise/skjule hele sulamitten), men jeg synes fremdeles den blir for kald og futuristisk (selv med et veldig nøytralt skin), og til tider for uoversiktlig (for mange menyer, valg, knapper, bilder) og sammentrykket. Den som skal velge mellom FF og Opera må rett og slett sette seg ned og prøve dem hver for seg i f.eks en uke hver. Å høre på andres subjektive meninger fungerer rett og slett ikke når begge alternativer er såpass gode. Endret 20. november 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Det kjekke med Opera er at dersom du ikke liker gui'et med knapper og menyer osv kan du med et par trykk ta de bort. Bilde av min config Opera er mye vanskeligere for en nybegynner å konfigurere til egen smak.. Jeg er ikke helt enig. Hvordan skal f.eks en nybegynner vite hvike extentions du "må" ha. Jeg bruker FF som backupbrowser og har ikke så altfor mange timer erfaring med den, så jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men stemmer det ikke at du nesten ikke kan konfigurere GUI selv med mindre du er en rev i XUL? Kan du f.eks lage egne menyer på høyre museklikk, øverste menyen, egne knapper med egne funksjoner, ta bort GUI elemeter? I så fall blir vel grunnen til at FF er lettere å konfigurere at du nesten ikke kan konfungurer den. Det er det at det er så lett å personlig konfigurere opera som gjør at jeg syntes den er klart best. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 21. november 2005 Del Skrevet 21. november 2005 En (liten) ulempe med Opera er at Outlook Web Access ikke funker med standard-konfigurasjon av Opera. Firefox klarer seg fint 5180547[/snapback] Det er feil. Opera fungerer fint med Outlook Web Access - også i standard-konfigurasjon. Er også feil at M2 eller andre slike funksjoner automatisk er aktivert. Opera har ingen "plagsomme" funksjoner i veien, med mindre du aktivt leter etter de, evt aktiverer de. At Opera har for mange funksjoner må jo være det mest håpløse argumentet som finnes. At den ene nettleseren er mer brukervennlig enn den andre til standard-bruk er bare tøv. Både firefox og opera fungerer likt: Du skriver inn adressen og trykker OK. Ikke noe mer hokus pokus der nei. For standard-funksjonene er det altså ikke noe særlig vits i å diskutere brukervennlighet. Skjønner ikke helt maset om bokmerker heller, så vidt jeg kan se er det likt som i IE. Fordelen med Opera er at det er så utrolig mange ekstremt nyttige funksjoner. Det som er dumt er at det tar lang tid å lære seg disse. Selv etter mange års bruk oppdager jeg fremdeles små fiffige funksjoner. En grunn til at jeg ville anbefalt Opera, også til en nybegynner, er at Opera er helt suveren på caching. Blaing frem og tilbake er ekstremt raskt og effektivt på Opera, og er spesielt merkbart dersom du ikke har bredbånd. I tillegg er mouse-gestures for dette svært enkelt å lære. Frem og tilbake er jo noen av funksjonene som blir brukt oftest, derfor bør dette telle en del. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 "Firefox er vel det enkleste nettopp pga den ikke har alt innebygd fra før, for ærlig talt blir det meste i opera ikke brukt." 5180350[/snapback] All ekstrafunksjonaliteten i Opera er skjult eller deaktivert når du installerer den, så dette argumentet er ikke gyldig. For en tid tilbake hjalp jeg faren til stefaren min med pc. Da la jeg blant annet inn en Nettleser som heter Maxthon til han. Denne ligner veldig på IE, Så konfiguerte jeg den litt og sletta hele IE skiten. Dette så ut til å funke bra. Maxthon er MSIE. Det vil si, det er et skall til MSIE-kjernen. Så du er egentlig like langt Firefox likner mye mer på IE enn Opera, og overgangen til Firefox vil da være enklere enn til Opera. Det er nok ikke tilfelle. De er nettlesere alle sammen, og saken er faktisk den at IE har en haug med knapper, der Opera og Firefox bare har noen få. Det er ikke enklere å få til Firefox enn Opera. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Bakdeler Firefox: - Aner ikke, er ikke en stor bruker av FF så.... 5183355[/snapback] Stor installasjonsfil, Opera er mindre. Firefox tar alt fra 5,4 MB (win) til 9.6 MB (Mac) og 9.2 MB i GNU/Linux Firefox har ikke alt standard innebygd, man må til med ekstra utvidelser som igjen tar ekstra plass. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 Stor installasjonsfil, Opera er mindre. Firefox tar alt fra 5,4 MB (win) til 9.6 MB (Mac) og 9.2 MB i GNU/Linux Firefox har ikke alt standard innebygd, man må til med ekstra utvidelser som igjen tar ekstra plass. 5230339[/snapback] Størrelsen på intallasjonsfilen til Firefox er faktisk på vei nedover. På 1.5 er den mindre enn den var på 1.0.Og 1,4 MB ekstra er noe de aller fleste takler. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. november 2005 Del Skrevet 30. november 2005 jeg liker enkeltheten i firefox jeg liker konfigurerbarheten jeg liker det faktum at "hvemsomhelst" kan utvide funksjonaliteten slik de vil og poste dette som en oppdatering istedet for å måtte vente på offisielle patcher/oppgraderinger fra produsenten. og til litt tidligere i tråden: det faktum at FF brukere brukte reklamen i opera som argument for å bruke FF er ikke det samme som å si at man skal bruke Opera fordi man ikke lengre har reklame der... Det stiller dem bare på samme startlinje når det gjelder reklame/ikke reklame...du kan ikke bruke det som ett argument FOR Opera... du kan bare fjerne det som ett argument mot opera.. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Angående det med bookmarks, man kan jo bare lage mapper øverst med linker til de sidene man vil ha. Slik: Edit: samma fann, får ikke til vedlegget. Endret 10. desember 2005 av The O Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå