Gå til innhold

Opera VS. Firefox

peterzor

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg skal bygge en PC for en venn av min far, han skal generellt bruke den til å betale regninger etc. via nettbank, og han skal streame / følge travløp fra USA, sånn som jeg har forstått det. Jeg personlig liker ikke IE, og er usikker på hva jeg skal velge for han som er ganske så ny innen PC. Det står mellom Opera og FF. Hva er smartest med tanke på hans sikkerhet som uerfaren på nettet, og hva er mest brukervennlig -> mener dere?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste fordelen jeg så med Firefox var at den kunne konfigureres til nesten ettvert behov. Men det var også den største ulempen, ble mye 'rot' å holde styr på. Jeg prøvde litt, men syntes Opera var greiere. Alt man trenger er allerede på plass.

Men dette er selvsagt mye smak og behag, det man er vant til er som regel alltid det beste.

Lenke til kommentar

Firefox er vel det enkleste nettopp pga den ikke har alt innebygd fra før, for ærlig talt blir det meste i opera ikke brukt..

Etter jeg gikk fra explorer til firefox tidligere i år har jeg også prøvd opera innimellom men aldri følt meg vel med den, samme info har jeg fått fra venner som er nybegynnere innen pc, de synes firefox er enklere å bruke..

Edit: Det går selvsagt å legge inn BÅDE Firefox og Opera, så kan han som skal ha pcen prøve selv, er jo ikke verre enn å legge ved en liten forklaring i en tekstfil på hvordan han gjør den han liker best til standard..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
og han skal streame / følge travløp fra USA, sånn som jeg har forstått det.

5176058[/snapback]

Med tanke på dette så tror jeg det vil være særs dumt å ikke ha IE tilgjengelig...

5176312[/snapback]

IE er nok tilgjengelig uansett da den er en vesentlig del av OS, så den kan ikke fjernes ;)

Edit: Opera kan også identifisere seg som IE med de fordeler/ulemper dette innebærer..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Som flere har nevnt her, så er kanskje den beste løsningen å legge inn både opera og firefox, og la ham finne ut hva han liker best selv. Selv synes jeg opera er bedre enn firefox, men det er jo min personlige mening.

5176899[/snapback]

Istemmes. La oss ikke få en religionskrig til her.

Lenke til kommentar

Både mamma og pappa synes FireFox er det enkleste (Selv om de aller helst vil bruke ie), og grunnen er vel det at det er vel som nahojdat skrev, "Firefox er vel det enkleste nettopp pga den ikke har alt innebygd fra før, for ærlig talt blir det meste i opera ikke brukt."

Lenke til kommentar
Opera er like ren som Firefox, hvis ikke renere. Mange av funksjonene er ikke synlige før man har aktivert dem.

5180386[/snapback]

Da har de i så fall endret seg. Tidligere ble M2 lastet hvis du ikke eksplisitt fjernet den. Og om så er at de har forbedret seg på dette punktet så er det selvfølgelig bra.

Lenke til kommentar

For en tid tilbake hjalp jeg faren til stefaren min med pc. Da la jeg blant annet inn en Nettleser som heter Maxthon til han. Denne ligner veldig på IE, Så konfiguerte jeg den litt og sletta hele IE skiten. Dette så ut til å funke bra.

Personlig ville jeg valgt å installere Opera. Dette fordi at denne har mye out of box. Den har alt liksom. Du kan jo slette/deaktiver funksjonen du ikke vil ha. Det har jeg gjort å den funker fint :)

Personlig ville jeg gått for Opera. Brukte Firefox endel før jeg også, men det ble noe krøll med den som gjorde at jeg bytta tilbake til Opera igjen. Den bruker jeg da i dag. En liten fordel med den nyeste Opera versjonen (8.5) også er gratis.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å slite med for som vi alle husker så kostet Opera (før 8.5 versjonen) penger. Hvis man ikke ville betale fikk man med en fin reklame oppe i høyre hjørnet. Nå som 8.5 har blitt gratis slipper man denne reklamen også. Dette ser iallefall jeg på som en fordel.

Går jo alltids an å prøve den nyeste versjonen av Firefox når den kommer. Den heter vel da 1.5 tror jeg.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe å slite med for som vi alle husker så kostet Opera (før 8.5 versjonen) penger. Hvis man ikke ville betale fikk man med en fin reklame oppe i høyre hjørnet. Nå som 8.5 har blitt gratis slipper man denne reklamen også. Dette ser iallefall jeg på som en fordel.

Går jo alltids an å prøve den nyeste versjonen av Firefox når den kommer. Den heter vel da 1.5 tror jeg.

5180506[/snapback]

Det er helt klart fint at man slipper reklamen, men det er likevel ikke noe argument for å velge Opera fremfor Firefox. Personlig holder jeg meg til Firefox, mest av alt fordi det er den jeg kjenner best, og den gjør det jeg øsnker. Hva andre velger får være opp til dem.

Nå var vel heller ikke tekst-reklamen i Opera allverdens plagsom, men det er nå så.

En (liten) ulempe med Opera er at Outlook Web Access ikke funker med standard-konfigurasjon av Opera. Firefox klarer seg fint :)

Endret av roac
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg har brukt FF helt siden jeg bygde min egen PC for ca. 1,5 år siden, og jeg tror nok jeg bruker FF fordi det er den eneste browsern, untatt IE, som jeg har kjennskap til. Har hatt Opera og, men likte ikke det helt. Syntes det ble for mye piss jeg ikke trengte. Så jeg tror jeg bare legger inn FF, og de extensionene jeg mener er nyttig for han jeg lager den for. Så kjører vi på med altmulig av sikkerhetssystemer i tilfelle han vil leve farlig, og bruke IE :innocent:

Lenke til kommentar

Firefox likner mye mer på IE enn Opera, og overgangen til Firefox vil da være enklere enn til Opera. Spesielt med tanke på bokmerke-systemet/-menyen som jeg enda ikke har fått taket på i Opera. Og det vil vel være slike funksjonen pappaen til trådstarter kommer til å bruke mest.

Lenke til kommentar
Det er helt klart fint at man slipper reklamen, men det er likevel ikke noe argument for å velge Opera fremfor Firefox.

Det hørtes litt merkelig ut, i-og-med at Firefox-fans i årevis har brukt nettopp at "Opera har reklame!" som argument for å bruke Firefox istedet for Opera :)

Lenke til kommentar
Det er helt klart fint at man slipper reklamen, men det er likevel ikke noe argument for å velge Opera fremfor Firefox.

Det hørtes litt merkelig ut, i-og-med at Firefox-fans i årevis har brukt nettopp at "Opera har reklame!" som argument for å bruke Firefox istedet for Opera :)

5181426[/snapback]

Men Opera har fjernet reklamen nå... Starter å bli en stund siden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...