Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å overbevise et "stabeist"!

fondus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-29 18:37, neonX skrev:

Jeg henger meg på med et spørsmål:

Jeg vurderer sterkt og kjøpe meg 2x120gb disker og sette de i raid0, men lønner det seg ikke da og ha flere små partisjoner f.eks. à 50gb, istede for èn stor 240Gb partisjon?

Det kommer an på hvilket filsystem du bruker, tror ntfs bruker 4k clustere samme hvor stor partisjon du har. (dvs nesten ikke noe plasstap). Med fat32 er det noe annet, men den støtter da ikke så store partisjoner?

Lenke til kommentar

Mulig dette er bare flisespikkeri, men hvis du tar og deler den logiske disken (de to i RAID = 1 logisk disk på 240 GB) i f.eks 2, så skulle jeg jo tro at c: ville blitt littegranne raskere enn d: . Det er ihvertfall sånn på enkeltdisker fordi beygnnelsen på harddisken er helt ytterst og yttersiden snurrer fortere enn innersiden mot midten. Men vet ikke helt om det skjer i RAID da, men det ville jo vært naturlig eller hva?

Lenke til kommentar

Uff, virkelig festlig med personer som er skikkelig sta, selv om de vet at de tar feil.

Også andre RAID former som RAID 3,4,5,10,50 etc. setter sammen flere disker, og det er mulig å få rimelig store partisjoner spredt over disse diskene.

Forskjellen fra RAID 0, er f.eks. ved RAID 5 at en disk står som reserve/inneholder paritetsinfo, slik at man må ha minst 3 disker i en slik konfigurasjon

Jeg anbefaler dere å først lese om RAID på Adaptec,

om spanning i Windows 2000 på Microsoft.com, og ikke minst prøve å bygge servere på http://www.dell.no eller andre webshoper, hvor dere kan se effekten av f.eks. å sette 10 disker i et RAID 5.

Arcade

Lenke til kommentar

Errr...

Fondus: Dette kalles å speile disker. Man må ha en RAID kontroller (enten som eget kort eller bygget inn i hovedkortet). Da kan man slå sammen to disker til en partisjon ved bruk av riktig software, som du sa. Det jeg IKKE støtter, er din mening om at dette får maskinen til å gå dobbelt så raskt. Da høres det mer ut som du tenker på dual-CPU. (noe som heller ikke øker hastigheten til det dobbelte, forresten)

Og jeg gidder ikke bruke RAID, rett å slett fordi jeg ikke har bruk for det. En partisjon på 200 GB vil rett og slett være så stor at det tar dager å søke, scanne og defragmentere på den. Og da gidder jeg vel ikke atpåtil kaste bort ekstra penger på det!

Mitt tips. Les litt om speiling av HDDer og hva det brukes til. Og fra min erfaring: Skaff deg litt mer bakgrunnsinfo før du slenger dritt!

Bror til "Ikke Overbeviste"

Lenke til kommentar
Quote:

blackbrrd skrev (2002-08-29 18:43):

Det kommer an på hvilket filsystem du bruker, tror ntfs bruker 4k clustere samme hvor stor partisjon du har. (dvs nesten ikke noe plasstap). Med fat32 er det noe annet, men den støtter da ikke så store partisjoner?

Tja vet nå ikke eg da, Men eg har en wd100GB som har fat 32, Har ikke testet på en større så det kan eg ikke svare på om det går. :razz:
Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 17:30, Lord_Linus skrev:

Det stemmer det du sier..Raid 0(stripping) fører til at maskinen skriver 1/2 parten av en fil hver disk. så har du to disker på 7200 rpm, så har du med raid 0 i teorien en 14400 rpm disk.

Sukk - er det ikke nok misforståelser rundt raid0 her nå? Raid har ikkeno med rotasjonshastigheten på diskene å gjøre. Skjønner at det bare er en slags måte å si det på, men feil er det likefullt.

Ei heller skrives halvparten av hver fil til hver disk (eller det er i det minste en upresis måte å skrive det på). Filene skrives sekvensielt i blokker, alternerende på hver disk.

Og det kalles striping, ikke stripping. Stripping er noe du ser på Blaze Go Go bar :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...