Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å overbevise et "stabeist"!

fondus

Anbefalte innlegg

hei

har en fyr som påstår at "det ikke mulig å få en disk av to disker, det er ikke mulig å få en stasjon(patrisjon) på 240GB hvis du har to 120 GB hardisker".

Joda, jeg forklarte han RAID, og spesielt RAID0 fordi at det er raidtypen man bruker for å sette sammen to hd'er til "en hd"(noe dårlig forumlert).

så kan ikke dere bare bekrefte (evt. avkrefte) for meg at man kan få en stasjon på dobbel så stor størrelse som hardiskenes lagringskapasitet hvis man kjører dem i raid.

ps: jeg har vist han RAID guiden på hw.no, uten at det hjalp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter man to like (begge må spinne like fort og være like store ellers får du ytelsestap/tap av lagringskapasitet) hardisker opp i raid 0 lagres halvparten av hver fil på hver hardisk. Dette gjør at du får dobbel hastighet og dobbel størrelse. Men det har sine ulemper også. SKulle den ene hardisken kræsje sitter du der med en ødelagt hd og en hd med halve filer på .. altså ubrukelige data. Det finnes også andre raid typer. Du kan få all data til å lagres dobbelt .. noe som øker sikkerheten. Skulle den ene disken ryke ligger alle data på den andre . Håper dette ikke var så surrete og kanskje til hjelp til å overbevise stabeisen .. :wink:

Lenke til kommentar

Fondus, sånn er det noen ganger. Enkelte mennesker vill bare ikke godta fakta uansett hvor mye bevis som blir lagt fram for dem. That's life. Hopp bukk over det, og drit i det. Leste ett godt utrykk en gang: Hvis du skal sparke etter alle hunder som bjeffer til deg, ville du fort blitt utslitt i beina. :wink: Men ellers må jeg bare samtykke med resten av støttekoret her, du får 160 gb hvis du setter to 80 gb disker i raid 0.

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-08-30 22:01 ]

Lenke til kommentar

Hehe, du har vel rett Dan Hansen :razz:

Joda, jeg vet jeg ikke burde bry meg om hva han mener, man når andre medlemmer i familien hans begynner å le av mine såkalte tåpelige påstander, synes jeg det er på tide å gjøre noe.

takk for god respons dere :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-29 17:58, slowcooler skrev:

Men ellers må jeg bare samtykke med resten av støttekoret her, du får 160 mb hvis du setter to 80 gb disker i raid 0.

(Flisespikkeri)

Jækla kjiipt og bare få 160 mb hvis du har to stk 80 giggere :smile:

Det må være det som kalles sikkerhetkopier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...