Gå til innhold

Blueray? Grunn til å kaste dvd-samling?

tørrfisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer gamle og nye klassikere til å komme ut på Blue-ray?

En del klassikere vil nok komme på BluRay / HD-DVD etterhvert.

Det blir vel isåfall mektig irriterende for oss med større DVD-samlinger?

Hvorfor det?

Det kommer vel spillere som støtter både HD-DVD og blue-ray?

Per i dag er det ingen planer om spillere som støtter begge formater, kun det ene eller det andre.

Det er enda mye for tidlig å spå om utfallet av HD-DVD og BluRay krigen - så jeg ville tatt livet med ro en stund til :p

Lenke til kommentar

Ja. Alle filmene som i dag kommer/har kommet på DVD vil finne veien til de nye formatene. Hvorfor skal ikke filmselskepene få betalt enda en gang?

Og JA det vil komme spillere som støtter både DVD video/audio, HD-DVD, Blue-Ray, SACD. Men det kan ta en liten stund før det skjer. Regn med at både Pioneer og Denon kommer med slike multispillere etter hvert.

Det store spørsmålet er egentlig om (hvis) en av de nye formatene vinner. Hvilken det blir. Det finnes gode grunner for begge. Blue Ray har fordelen større lagringsplass. Mens HD-DVD er mye mye billigere å få laget, da produksjons firmaene slipper å kjøpe nytt utstyr igjen. De får brukt det nåværende formatet.

Selv om Sony og Philips står hard på Blue Ray, så er det ikke sikkert det vinner. Heller ikke Beta som var overlegent VHS i sin tid greide å vinne å slå "lille" JVC sitt format.

Personlig så tror jeg at HD-DVD vinner frem. Men det beste hadde vært å gå for Blue Ray da mere plass alltid er velkommend. Bedre plass blir bedre kvalitet på filmene. Men uansett så tror jeg de færreste vil kunne se forskjell på filmer i HD formatet om det er Blue Ray eller HD-DVD som brukes.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sitter og ser på Ringenes Herre på DVD og koser meg med det en kveld, også tar jeg en pause for å se nyhetene og oppdager at Blåstråle og HD-DVD har blitt lansert akkurat da, så vil jeg fortsatt kose meg like mye med siste halvdel av flimen som med første. Bruksverdien på DVD-samlingen faller altså ikke i gulvet straks Blåstråle og HD-DVD lanseres.

Om jeg kan få høyere kvalitet avhenger også av om TV'en takler det nye formatet fullt ut. Da tenker jeg ikke på plasmaskjermer merket "HD-ready" som skalerer ned bildet til veldig mye lavere oppløsning enn 1920x1080. For å få full utnyttelse av HD-DVD og blåstråle så mener jeg man må ha 1920x1080 ekte oppløsning og veldig god fargedybde. LCD har ikke god nok fargedybde etter min mening. Dermed må du først og fremst skaffe deg en enorm plasmaTV til voldsomme priser for å få full utnyttelse. Før du kjøper denne TV'en så kan du trygt kose deg med DVD-samlingen med god samvittighet.

Men det med kjøping av filmer om igjen: Hvis du allerede har kjøpt filmen i form av DVD så er det eneste rettferdige at man betaler en "oppgraderingspris" til den bedre bildekvaliteten og slipper å betale "grunnprisen" for å se filmen. Altså hvis DVD'en koster 100 kroner og HD-DVD'en koster 150kr så mener jeg at det er rettferdig å betale 50kr mellomlegg for oppgradering av bildekvaliteten. Selve filmen har du jo betalt for fra før. Men det forundrer meg ikke om filmindustrien prøver å ta seg betalt flere ganger for selve filmen også. Derfor er jeg litt på vakt og kommer til å styre unna de nye formatene om det ikke går an å oppgradere slik jeg foreslår.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til å gidde å vurdere disse formatene.

Som datalagring er det nesten billigere allerede i dag å skaffe en ny harddisk, fylle opp og legge den til side, enn å brenne ut DVD etter DVD som koster mye for en god kvalitet, men som fortsatt er uleselig om 2 år. Jeg tror ikke det blir særlig bedre med HD-DVD eller Bluray, hverken i pris eller tidsforbruk ved backup.

Innen filmer støtter jeg Simen1, man trenger gromt utstyr for å få full nytte av disse formatene. For meg som allerede har f.eks James Bond komplett samling på både VHS og DVD, jeg trenger ærlig tatt ikke den i HD-DVD i tillegg. Fra VHS til DVD er greit nok, du får med dubbing, valgfri undertekster og bonusmateriale, men jeg ser ikke bruksområdet for en enda større plate med samme funksjonalitet.

Med kopisperre på toppen, og ikke noen utsikt for enheter som støtter begge formatene, så ser jeg ikke lenger fordelene med dette.

Edit :

Jeg ville ikke holdt pusten i håp om en "oppgraderingspris". Her skal markedet melkes, Telenor-stil...

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Men det med kjøping av filmer om igjen: Hvis du allerede har kjøpt filmen i form av DVD så er det eneste rettferdige at man betaler en "oppgraderingspris" til den bedre bildekvaliteten og slipper å betale "grunnprisen" for å se filmen. Altså hvis DVD'en koster 100 kroner og HD-DVD'en koster 150kr så mener jeg at det er rettferdig å betale 50kr mellomlegg for oppgradering av bildekvaliteten. Selve filmen har du jo betalt for fra før. Men det forundrer meg ikke om musikkindustrien prøver å ta seg betalt flere ganger for selve filmen også.

5181280[/snapback]

Hva har musikkindustrien med dette å gjøre? Trodde vi snakket om film. Du mener kanskje at man bør få avslag på DVDer om man har sett filmen på kino også? Eller få rabatt på kino om man kan vise til en kvittering på at man allerede eier rettighetene til å se filmen (kjøpt DVDen)?

Nei, vi blir nok nødt til å betale full pris når gamle filmer kommer i nye formater. Det skulle egentlig bare mangle.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg tenkte en ting og skrev noe annet. Det er ikke lett å ha tunga rett i munnen alltid :p

Edit: Jeg ville ikke holdt pusten i håp om en "oppgraderingspris". Her skal markedet melkes, Telenor-stil...

Enig, det er nok å tro på julenissen å tro at man skal slippe å bli tynt to ganger for samme produkt. Det sier jo litt om bransjen vs. det som føles som rettferdig.

Nei, vi blir nok nødt til å betale full pris når gamle filmer kommer i nye formater. Det skulle egentlig bare mangle.

Synes du virkelig det føles rettferdig å betale for det samme produktet to eller flere ganger? Så hvis jeg selger deg en CPU og ringer deg et par år senere og vil ha betaling en gang til så er det greit? ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Så hvis jeg selger deg en CPU og ringer deg et par år senere og vil ha betaling en gang til så er det greit? ;)

5181699[/snapback]

Det er vel å gå litt langt. Når filmen kommer ut på ett nytt format, så er det ikke kun å trykke på kopier. Filmen må kopieres fra beste tilgjenglige matrialle (som regel 35mm film) på nytt, og i nytt format. Hvis alt ekstra matriale skal brukes videre må det oppjusteres. Nytt matriell skal lages. Alt dette koster penger. Så jeg ser ikke det helt store problemet med å måtte kjøpe selve filmen en gang til.

Det koster mye å få den klar for ett nytt format. Så de som vil ha sine favoritt filmer i nytt forbedre format, ser ikke det helt store problemet med å betale for det. Slik som mange driter i bilde og lyd kvalitet og laster ned (og stjeler) filmene i stedet.

Om man vil oppgradere sin filmsamling må bli opp til hver enkelt. Men så lenge DVD har den kvaliteten den har, så vil nok ikke jeg oppgradere annet enn de absolutt nødvendlig tittlene. dvs. 2-300 stykker av dem :cry:

Lenke til kommentar
Nytt matriell skal lages. Alt dette koster penger. Så jeg ser ikke det helt store problemet med å måtte kjøpe selve filmen en gang til.

Det koster mye å få den klar for ett nytt format. Så de som vil ha sine favoritt filmer i nytt forbedre format, ser ikke det helt store problemet med å betale for det. Slik som mange driter i bilde og lyd kvalitet og laster ned (og stjeler) filmene i stedet.

5183218[/snapback]

Når et mediaprodukt kjøpes, går en liten del av pengene til "produksjonskostnadder" og den andre som lisens til Hollywood. Og her enes jeg med Simen1; med et mellomlegg på ca 50 kr for vi som allerede har lisensen, så vil det dekke disse produksjonskostnaddene og mer til.

Blir det ikke slik, blir det nok til at jeg gjør som med overgangen fra VHS til DVD; laster filmene som en pirat. Men den ekte piraten blir uansett filmindustrien, hvis jeg må betale lisens to ganger.

Edit: pirat leif

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...