Gå til innhold

Hvordan er din kino tråden


co2

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sittet 2:20 med Harry Potter, men ei forb@nna c*nt av en 14tissjente satt bak meg og spente i stolryggen fordi jeg kom i veien.

 

Det var omtrent umulig å ligge seg ned noe fordi stolene er så små, og setene ligger nesten i lik høyde. Så vær gang jeg reiste meg litt opp fordi ryggen ble vondt dunket hun i sete, jeg er ikke akkurat noe attention-whore så jeg sa ikke noe ifrykt for å ende i diskusjon med ei bitch. Er heller ikke noe høyere enn gjennomsnitte. Så nå har jeg vond hodepine :(

Enough about me..

 

Hvordan er kinoen din?

Hvordan er lyden(sorround?), seter, plass og komfort?

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er kinoen din?

Hvordan er lyden(sorround?), seter, plass og komfort?

5174512[/snapback]

 

Jeg så Harry Potter i dag i Liv Ullmann salen på nova kinosenter i trondheim. Kinoen er super og har knall lyd. Setene er meget behaglige, men sete jeg satt på kunne ikke lenes bakover. Det dirrer virklig i setene på ullmann salen. Satt på rad 2, sete 16 så jeg trodde jeg kom til å få vondt i nakken, men setet var såpass konfortabelt at det gikk uten problemer. :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

Trondheim Kino er vel en av norges desidert beste. Det er 19 saler fordelt på to kinosenter (Prinsen og Nova).

 

Dette er oversikt over standardene som blir brukt på lydsiden:

 

Dolby A:

Stereo med surround (4 kanaler). 1 kanal for høyttalere bak i salen forbeholdt effektlyd.

 

Dolby SR:

Identisk med Dolby A, men med økt dynamikkområde. Større sprang mellom svake og sterke toner

(4 kanaler pluss dypbass).

 

Dolby Digital:

Dolby Digital. 6 - kanals Digitallyd (3 kanaler i fronten, 2 bak pluss egen dypbass-kanal).

 

SDDS:

8-kanals digitallyd. (Bruker bare 6 kanaler i sal 5 og 6)

 

DTS:

6-kanals digitallyd. Lyden på egen plate

 

EX:

Splittsurround - Effektlyden i bak-kanalene er delt i 3 kanaler, Høyre, Venstre, og Bak.

 

THX:

Standard for lyd og bilde satt av George Lucas. En sal som bærer THX-merket er godkjent av THX (Lucasfilm)

 

Dette er oversikten over standardene i salene:

 

5 (Prinsen): Dolby A + Dolby SR + Dolby Digital + EX + SDDS + dypbass, THX-Godkjent

1 (Nova): Dolby A + Dolby SR + Dolby Digital + DTS + EX + dypbass,

THX Godkjent

6 (Prinsen): Dolby A + Dolby SR + Dolby Digital + EX + SDDS + dypbass

6-11 (Nova): Dolby A + Dolby SR + Dolby Digital + EX + dypbass

2 og 3 (Nova): Dolby A + Dolby SR + dypbass

1,2,3 og 7 (Prinsen): Dolby A + Dolby SR

4 og 8 (Prinsen) / 4 og 5 (Nova): Dolby A

 

-----

 

Per dags dato er det vel bare 2 saler som er utstyrt med digital fremviser og det er sal 3 på Prinsen og sal 1 på Nova. Men, det kommer vel mer etterhvert.

 

Sal 5 på Prinsen er min favoritt da de som regel skrur opp volumet et eller to hakk høyere enn lovlig på store premierer. Hadde øresus etter War of the Worlds, herlig! Den salen har også meget gode seter. Sal 11 (?) på Nova har skinnseter og ølservering. ;)

 

Til slutt:

 

Det jeg virkelig savner her i Trondheim er flere monstersaler. Per dags dato har vi kun 3 skikkelig store saler, kunne gjerne droppet 3-4 av de mindre salene og bygd 2 monstrøse i stedet. Dette ville selvsagt gått utover utvalget av film.

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd med kinotilbudet. Nå mangler vi kun gode filmer å se på. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Løvenvold Kino i Ålesund... Dette er det beste vi har. Det er en skam.

 

Salen er litt stor. Dekorasjonen på veggene er gammel og flott.

Bildet er mørkt, ikke rektangulært, ikke 90 graders hjørner (mer runde), og generelt uskarpt. (Edit: lerretet hadde hengt med baksiden frem i 10 år eller noe, til de nylig fant det ut og snudde det...)

Lyden er DD og DTS med mye trøkk, men ikke spesielt detaljert. Tror ikke de har oppgradert mye siden Dolby Digital (5.1-systemet) kom.

Stolene har "god" plass til å synke ned og er middels komfortable. Høydeforskjellen bakover er grei. Ingen skål for brus e.l.

 

Jeg gir den 5/10. Tross alt "grei" lyd og stort bilde.

 

----------

 

Moa Kino i Ålesund. "Nest best" fordi vi bare har 2 kinoer. DET er patetisk.

 

Saler: 3 stk, en middels stor og to små.

Bildene er (for) små, uskarpe og med dårlige farger.

Lyden er Dolby SR. Dårlig trøkk, og skikkelig dårlig lyd!

Stolene er gode å sitte i. Høydeforskjellen bakover er grei. Ingen skål for brus e.l.

 

Jeg gir den 3/10. Det slår å sitte hjemme med en 28-tommer og uten lydanlegg.

 

----------

 

Jeg foretrekker enkelt og greit å se filmer på DVD hjemme eller hos venner. Vi har bedre utstyr (for et begrenset antall publikum..).

 

Ålesund på kinofronten: bare ikke gå. Hvis du MÅ, velg Løvenvold. De har også de største filmene først.

 

Med tanke på vurderingen av stolene: jeg er 192 cm høy og generelt stor.

 

Trådstarter, du må gjerne si hvilken kino du snakker om..

 

Edit: leifer og forbedringer.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Gjøvik Kino:

 

lyden/bildet/plass:

Sal 1: 500 plasser, Dolby digital og DTS lyd.

Sal 2: 151 plasser, Dolby SR-lyd, mulig med DVD visning

Sal 3: 105 plasser, Dolby SR-lyd

 

 

 

sal1 har godt bilde, og veldig god lyd.

setene er ca 1 år gamle, kjempebra seter, men de gikk ikke for skinn-setene med brusholder som jeg ville, men fikk seter i stoff, bra støtte i ryggen, stolene går helt opp til nakken, salen har også god høydeforskjell.

de beste plassene her har ca 1m med benplass og bord, samt enorm høydeforskjell, du ser ikke de som går på raden forran :)

bildet er bra, burde vært litt bedre, men det er bra nok for meg...

 

sal2 har noe dårligere lyd, mindre bilde og mye dårligere seter, men høydeforskjellen er ok

 

sal3 brukes nesten aldri, har ikke vært i den :p

Lenke til kommentar
Men i sal to får du tre filmer til prisen av en :D If you catch my drift...

5175155[/snapback]

Ja.. De var så flinke å lydisolere atte. Men de spiller jo aldri så høyt at det spiller noen rolle likevel :roll:

 

Den skal jo legges ned nå..Den i sentrum.

5175162[/snapback]

Hm? Har ikke jeg hørt noe om..

 

Den skal jo legges ned nå..Den i sentrum.

5175162[/snapback]

Neida, rådmannen fant visst flere penger :)

5175165[/snapback]

Koster det så mye å drive en kino at de må pøse inn penger hele tiden?

 

Bare en tanke: hadde det gått an med en privat kino? Kan billetter og reklameinntekter dekke alle utgifter og gi et overskudd? Har andre byer/land private kinoer? Jeg mener selvfølgelig saler med plass til f.eks. 100-200 personer og som viser aktuelle kinofilmer.

Lenke til kommentar

Har stort sett vært på kino i Bergen og Haugesund. Forum i Bergen er favoritten, og KP1. Lydstandard kan eg ikkje.

 

Men ein kinopplevelse er skremmande avhengig av kven som er i salen. Som nevnt over, 14-åringar som sparker i stolryggen og fniser og ler og parter...fy f....så eg hater det. Og folk som faktisk er idiot nok til å snakke i mobiltelefon midt i ein film...:sick:

 

Det burde vært regler for kino. Held du ikkje kjeft blir du kasta ut. Det er fantastisk at det er så mange som ikkje klarar det i eit par timar. Har dei eit behov for å kommentere alt som skjer så kan dei pokker meg vente til DVDen kjem.

 

Tenkte å utsetje GoF ei stund for å unngå dei største massene, men eg ser den nok på søndag.

Lenke til kommentar

Riffing? :hmm:

 

Før filmen er greit ja, men når halve salen skal kommentere i hytt og gevær midt i filmen blir det for dumt..

 

Værste eg har sett var ei dame som hadde med seg sin son, som ikkje bure vært der. Ho måtte kommentere absolutt alt som skjedde. Var rett før eg gjekk ut, men filmen var ikkje store greien uansett heldigvis.

Lenke til kommentar

Her i Bergen har vi følgende:

 

KONSERTPALEET

Neumannsgt. 3, 5015 Bergen

KINO Antall plasser

KP 1: 493 - THX

KP 2: 124 - THX

KP 3: 124 - THX

KP 4: 48

KP 5: 141 - THX

KP 6: 65

KP 7: 65

KP 8: 91

KP 9: 91

KP 10: 55

KP 11: 55

KP 12: 66

KP 14: 71

 

MAGNUS BARFOT

KINO Antall plasser

MB 1: 216

MB 2: 264

MB 3: 220

MB 4: 200

MB 5: 152

 

DIGITAL LYD

Bergen kino er i ferd med å ruste opp lydsystemene i alle saler. Foreløpig finnes det digitale lydsystemer av Sony Dynamic Digital Sound (SDDS), Digital Theater Systems (DTS), Dolby Stereo Digital (Dolby SRD).

Lenke til kommentar
Per dags dato er det vel bare 2 saler som er utstyrt med digital fremviser og det er sal 3 på Prinsen og sal 11 på Nova. Men, det kommer vel mer etterhvert.

 

Sal 5 på Prinsen er min favoritt da de som regel skrur opp volumet et eller to hakk høyere enn lovlig på store premierer. Hadde øresus etter War of the Worlds, herlig! Den salen har også meget gode seter. Sal 11 (?) på Nova har skinnseter og ølservering. ;)

 

Sikkert bare en typo, men jeg vil bare presisere at det er sal 3 (Prinsen) og sal 1 (Nova) på Trondheim Kino som har digitale fremvisere. Den i sal 1 på Nova er en 4K (4096 x 2160 px) fremviser fra Sony. Jeg så den i aksjon under filmfestivalen i vår. Bildekvaliteten er fantastisk bra. Det tragiske er at det for tiden ikke lages filmer med høyere oppløsning enn 2K, så vidt jeg kjenner til. Derfor er fremviseren i sal 1 nesten aldri i bruk.

 

Per i dag må jeg si meg enig i at sal 5 på Prinsen er det absolutt beste alternativet, med tanke på lyd, bilde, og komfort.

Endret av XENiTiS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...