Gå til innhold

Ny driver fra NVIDIA - versjon 40.41! Offisielle, men ikke W

EviLEddiE

Anbefalte innlegg

Med CoolBits kan man også aktivere "skjulte" innstillinger i 40.41.

-------Klipp ut under-------------

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARENVIDIA CorporationGlobalNVTweak]

"CoolBits"=dword:ffffffff

"NvCplEnableRotatePage"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnvDevice0]

"NvCplEnableHardwarePage"=hex:01,00,00,00

"NvCplCpqConfiguration"=hex:01,00,00,00

"NvCplEnablenForcePage"=hex:01,00,00,00

-------Klipp ut over---------------

Klipp og lim til en REG-fil hvis dere vil, men jeg anbefaler å gå inn i RegEdit og legge inn disse verdiene selv for å være på den sikre siden. Jeg tar ikke ansvar hvis disse innstillingene skulle mot all formodning føkke opp maskinene deres.

Edit: Endret litt på registerinnstillingene. Alle innstillingene i HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEM aktiverer "skjulte" innstillinger i Display properties. Men vil man ta i bruk den innebygde Refresh Rate Fixen, så bruk en DWORD-verdi på 00000003 i stedet for FFFFFFFF. Takk til John P. for dette tipset.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-08-30 11:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Jeg har nå innstallert både CoolBits og ReForce, og nå ser alt ut til å funke med 40.41. :smile:

3DMark er 'stabil', uten flimmer, og etter at testen er tatt, står det nå "Default" under Refreshrate istedet for "60Hz", som det sto før jeg innstallerte ReForce(men jeg brukte refreshrate fix mkII 1.13, og dette virket altså ikke).

Angående CoolBits, EvilEddie; hvorfor så mange linjer i din register 'hack'?

CoolBits(den jeg lastet ned iallefall) ser jo bare slik ut:

-------------------------------

REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWARENVIDIA CorporationGlobalNvTweak]

"CoolBits"=dword:00000003

----------------------------------

Er det noen andre innstillinger man får ved å kjøre det du skrev?

Uansett - nå får jeg ihvertfall både overklokkings innstillingene og Direct3D VSync option, noe jeg ikke hadde uten CoolBits.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg også burde nevne at jeg også fikk error melding ved oppstart av windows etter å ha innstallert 40.41, om at NvQTwk.dll ikke kunne starte, me det var jo bare å gå inn i registeret og fjerne denne.

Burde også nevne at jeg før jeg innstallerte 40.41 gikk inn i Kontrollpanel og fjernet den forrige driveren, rebootet, og så innstallerte den nye.

Lenke til kommentar

Ja, ble klar over dette da jeg kikket litt i forumet på nV News.

De andre linjene utenom CoolBits skulle visst inn i [HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesnvDevice0], så jeg har nå rettet på den forrige posten min.

Edit: Angående problemene med nvqtwk.dll: I tillegg til å fjerne denne fila fra %SYSTEMROOT%System32, må man også inn i RegEdit:

[HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionRun]

Og fjerne tekststrengen (REG_SZ) som heter NvCplDaemon, med følgende innhold:

RUNDLL32.EXE NvQTwk,NvCplDaemon initialize

Da vil alle referanser til denne filen være fjernet, og det vil ikke komme opp noen feilmeldinger med denne fila mer.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-08-30 12:00 ]

Lenke til kommentar

Ang coolbits: Hvis du virkelig skal overklokke (f. eks ti200 kortet) så trenger du noe sterkere enn coolbits. Har sett tester der folk har kjørt på fullt med coolbits, og enda har de 25mhz (kanskje mer) å gå på...

Til EvilEdiee:

Bra at noen går så grundig til verks! Noen andre som vet om man får noen særlig ytelsesøkning utenfor 3dmark?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-30 01:24, Snekker`n skrev:

Gikk opp fra 11659 til 13857, og kjører 8hz uten problem men Nv max virker ikke med denne driveren så jeg får ikke klokket kortet

Har du link.. blitt lei av at høre om 3dMark som er egentlig ønskeMark.

Hilsen,

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg fikk en liten økelse på 800 3D Marks uten at det har noen stor betydning. Men etter at jeg intallerte 40.41 driverne funket ikke musa. Etter¨å ha installert de gamle driverne igjen funket musa som snus.

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha studert erfaringene til dere på HW.no-forumet samt andre steder som Guru3D, Warp2Search, nV News, 3DGPU og andre nettsteder, har jeg nå følgende tanker om driveren:

- Det diskuteres om denne driveren er beta eller offisiell uten WHQL-sertifisering. Vel, denne driveren ER beta. Ikke bare står det på NVIDIA sine hjemmesider, men alle bugsene folk har funnet er også med å bekrefte dette. En quote fra 3DGPU:

Quote:

NVIDIA Acknowledges Bug And Will Fix

Posted by Matt Burris on August 30th, 2002 - Friday 6:31 pm

Just got word from Brian Burke at NVIDIA this bit of information that should help clarify things for a lot of you out there in regards to the new Detonator 40.41 drivers:

The default setting on the new driver and the old driver are both the same. The problem that is being identified is a bug that occurs when the AF settings are changed. It seems that once the AF slider is moved away from 0 to another setting, then back to 0 again, it triggers a bug that causes the control panel to misread the register setting. That setting is not point sampling, but it is something less than 0. The only way to "reset" back to true 0 is by reinstalling the driver or deleting the registry setting.

We are going to fix this bug and others and submit the new BETA driver to WHQL, before the driver moves from BETA to "official".

Kort sagt, det er en bug i innstillingene for anisotropisk filtrering. Screenshots fra Q3A og Serious Sam 2 som forklarer dette i praksis, kan sees her. Dessuten er det også mange Q3A-spillere som sliter med at spillet blir altfor mørkt, og at det ikke hjelper å endre på Brightness-kontrollen.

- Angående "opptil 25% ekstra ytelse" i programmer: Dette gjelder bare de spillene/benchmark-programmene som benytter seg av Pixel- og Vertex-shadere. Dette kommenteres i den samme artikkelen i 3DGPU jeg quotet tidligere:

Quote:

Also he had this to say:

A lot of the improvements in performance that are seen are due to efficiencies in the driver code that controls vertex and pixel shader. That is why you see the jump in peformance for Nature and Aquanox. Those apps also happen to be the ones that are used for benchmarking.

- Så har vi det med at ved avinstallering av forrige driver og installering av 40.41. Enkelte filer fra den forrige driveren (som ikke lenger brukes av 40.41 pga. det nye designet for innstillinger i Display Properties) vil poppe opp og lage feilmeldinger fordi referansene til disse ikke fullstendig slettes ved avinstallasjon/installasjon. Dette holder ikke mål, NVIDIA! Det er ikke meningen at man må ty til verktøy som Detonator Destroyer eller selv manuelt rote i Regedit og System32-katalogen for å fikse dette problemet...

- Og til slutt noe som egentlig ikke er en bug: I følge Guru3D sies det at Macrovision er aktivert som standard i driverne (= ikke mulig å spille av DVD-filmer gjennom TV-utgangen). Dette tyder på at NVIDIA har hengt seg på anti-piratbølgen som de fleste andre store konserner. Man uansett, dette er noe man lett fikser med verktøy som TVTool.

Altså: Jeg kommer til å stå over 40.41, og heller vente til det kommer mer stabile, WHQL-sertifiserte drivere samt nye versjoner av tweake-verktøy som RivaTuner. Etter min mening er 40.41 kun for dem som er ute etter en ny toppscore i 3DMark2001 SE eller andre relevante benchmark-programmer.

Edit: Har nå fått tak i en PDF-fil som forklarer den nye "Compressed Modes"-strukturen i nv4_disp.inf-fila. Skal nå gå gjennom denne, og regner med å kunne systemet innen det kommer en ny oppdatert driver fra NVIDIA.

Ifølge Warp2Search er også DivX-filmer også påvirket av at Macrovision er aktivert på TV-utgangen. Folk som prøver å spille av DivX på TVen, får enten bare svart skjerm eller en feilmelding om at Macrovision er aktivert.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-08-31 23:08 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...