Xecuter Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Eller åpne ei *.txt OK. Det var kanskje litt uklart, men det jeg er ute etter er hvordan man kan kjøre et annet program via Python, slik at det kjører av seg selv. Kanskje det blir lettere å forstå hvis jeg sier at jeg vil lage et skript i Python som åpner et bestemt tekstdokument I NOTEPAD. Slik som man kan gjøre med Batch (ved ikke om det funker med tekstdokumenter). Der kan man skrive notepad.exe for å kjøre notepad. I QB kan man åpne en cmd-liknende sak ved å skrive shell også komandoen. Takker for svar! Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) #!/usr/bin/python # -*-encoding: iso-8859-1-*- import commands commands.getoutput('notepad filamit.txt') kanskje du skulle bruke execlp and/or friends, men den måten funker iallefall på *nix Endret 18. november 2005 av dabear Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Skulle kanksje nevnt at jeg bruker Windows. Får ikke det til å funke. Kommer opp: commands.getoutput('notepad') '{ gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando,\nkj\x9brbart program eller satsvis fil.' Lenke til kommentar
dabear Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Nå skal du være stolt, du fikk meg til å sette meg ned på ei windows maskina for første gang på måneder. Denne fikk jeg til å virke uten problemer: #!/usr/bin/env python import os textFile = 'tekstfil.txt' cmd = os.system(' notepad ' + textFile) Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Hehe takker!! Det funket, men det kom opp et cmd vindu i bakgrunnen som var noe irriterende. Jeg gikk så i Pyhton Docs og søkte på os.system og fant ut at man kan skrive det slik: import os os.startfile('notepad') Dette funker som et vanlig dobbelklikk. Får takke for hjelpa di! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå