Gå til innhold

P4 2,5/400 vs. 2,53/533 - Hvilken er anbefales?

shahin

Anbefalte innlegg

Hei,

På THG så anbefales 2,5/400 (100mhz fsb) siden denne kan overklokkes 33% lett (kjøre på 133fsb). 2,53/533 skal ikke være like overklokkingsvennlig.

Jeg vurderer derfor å kjøpe en 2,5/400.

Er dette et godt kjøp eller finnes det gode argumenter for å gå for 533 versjonen?

Satser på 3000MHz+++ (3100-3000?)

Jeg bruker Swiftech+papst til kjøling, samt Corsair XMS3000 Cas2 ram. Mer info i signaturen.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at den ikke er like overklokkbar er (TROR jeg)

Jeg tror thg mente at siden mange gamle kort ikke støtter mer enn f. eks 150fsb og da vil jo maks clocken på en 2.5ghz bli 2.85 ghz. Så det spørs nok hvilket hk du har og hvor høy fsb det støtter. Har du et som går til 200 så tror jeg det vil lønne seg å kjøpe 533 siden den yter minimalt bedre...

(ikke skyt meg hvis jeg tar feil)

Lenke til kommentar

Sitat http://www.tomshardware.com/ :

An important rule for overclocking Intel CPUs is the following: you need a lower FSB clock, plus a high multiplier value, because it's not possible to adjust this factor as you can with all AMD CPUs. The P4/2500 variant, for example, is factory-set to run with 25 x 100 MHz (2500 MHz), and this alone makes it optimal for extreme overclocking.

By contrast, the P4/2666 and P4/2800 don't look too good when it comes to overclocking. Increasing the FSB clock stops at 150 MHz at the latest (based on a motherboard equipped with the Intel 850 chipset and RDRAM). For both CPUs, this means that only 17 MHz is left available for a clock increase. The clock limit of the P4/2800 thus lies at 3150 MHz (150 MHz x 21), or an increase of 12.5%. It's different with the P4/2500 with 100 MHz FSB: by increasing the FSB clock from 100 MHz to 133 MHz, the CPU runs at 3325 MHz (133 MHz x 25) - that's a 33% increase.

Lenke til kommentar

Hvis du klokker da gå for 2400/100FSB hvis du ikke klokker da snakker vi om 100MHz FSB som høres ut som steinalderen så jeg ville uten tvil fortrekke 133FSB. Jeg har hovedkort som bruker hverken RDRAM eller DDR og det er 133MHz SDRAM så 100MHz FSB gir lit dinosaur feeling, hvis du klokker ikke..

lykke til,

Lenke til kommentar

Ble ikke så mye klokere nå...

Jeg tror jeg går for 2.5/100, siden jeg har fått inntrykk av at denne greier mer oc enn 2.53 versjonen.

Har prøvd å søke på google osv. etter reviews men finner ingen reviews av 2.5/100. 2.53/133 greier like over 3000MHz etter det jeg har lest. Jeg TROR 2.5/100 skal greie 3200+ menmen... det er det jeg fortsatt ikke har fått svar på :|

Lenke til kommentar

jeg hadde gått for 2,53 ghz varianten sammen med et hovedkort som låser agp/pci bussen, f.eks abit bg7... har sett et review hvor de kjørte hovedkortet på 173 mhz fsb.. :smile: (er litt usikker på om dette var det eneste stedet jeg så at hovedkortet klarte så høy fsb, så verdt å gjøre litt research selv) bg7 har 4:5 og 3:4 mem setting

det er ikke bare mhz på cpu som teller, du får også høyere ytelse med høyere mhz på fsb og mem :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...