Gå til innhold

Ricoh R3 førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linsebeskytteren har hengt seg for tredje gang på en uke, gidder ikke pirke den løs flere ganger. Har vært i kontakt med MPX. Vil bytte i et annet merke, Panasonic Lumix DMC-LX1 eller Canon PowerShot S80 er vel de eneste relativt små med samme vidvinkel?

Andre forslag?

Bør ta bedre bider inne enn R3.

Mpx hevder forøvrig at angrefrist ikke gjelder hvis kameraet er pakket opp og prøvd, er det riktig?

Går vel greit i mitt tilfelle hvor kameraet er i stykker, med jeg trodde en kunne angre kjøpet i løpet av 14 dager hvis en ikke var fornøyd. Har handlet en del hos MPX, men det er første gang jeg får denne beskjeden

Hvis dette er tilfelle, er det vel bedre å handle hos F.Eks Elkjøp, som reklamerer med 14 dagers rett til å angre

Lenke til kommentar
Mpx hevder forøvrig at angrefrist ikke gjelder hvis kameraet er pakket opp og prøvd, er det riktig?

Går vel greit i mitt tilfelle hvor kameraet er i stykker, med jeg trodde en kunne angre kjøpet i løpet av 14 dager hvis en ikke var fornøyd. Har handlet en del hos MPX, men det er første gang jeg får denne beskjeden

Hvis dette er tilfelle, er det vel bedre å handle hos F.Eks Elkjøp, som reklamerer med 14 dagers rett til å angre

5367543[/snapback]

Jeg spurte om det samme, og fikk svar:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=499005&st=100

Lenke til kommentar

Det svaret du fikk der bekrefter vel det jeg trodde. Hos MPX ville de ikke ta tilbake kameraet fordi de ikke kunne selge det videre til full pris hvis forpakningen var åpnet og kameraet prøvd. Dette svaret fikk jeg på returavd til MPX torsdag i mellomjula. Det måtte være en feillevering eller feil på varen hvis de skulle ta det tilbake. Da er det vel garanti det er snakk om, og ikke angrefrist

Lenke til kommentar
Linsebeskytteren har hengt seg for tredje gang på en uke, gidder ikke pirke den løs flere ganger. Har vært i kontakt med MPX. Vil bytte i et annet merke, Panasonic Lumix DMC-LX1  eller Canon PowerShot S80 er vel de eneste relativt små med samme vidvinkel?

Andre forslag?

Bør ta bedre bider inne enn R3.

5367543[/snapback]

Angrefristloven sier ar varen skal leveres tilbake i samme stand som du mottok den. Hvis du da har brutt noen forseglinger, da går det ikke.

Ellers er MPX ikke spesielt greie når det gjelder service. Kjøpte et dataprodukt der som gikk istykker, og de forlangte reparasjon 2 ganger før de leverte ut nytt produkt. Selv om kjøpsloven sier at kunden kan velge reparasjon eller få nytt produkt. Heldigvis virket ikke mitt produkt som det skulle etter 2' gangs reparasjon og da gikk det greit og få annen varer istedet.

Satt uten produktet mitt over en måned, og dekning av portoutgifter kommer ikke før du maser om det.

Lenke til kommentar
Angrefristloven sier ar varen skal leveres tilbake i samme stand som du mottok den. Hvis du da har brutt noen forseglinger, da går det ikke.

5370818[/snapback]

Dette er neppe en tolkning du (eller MPX) får Forbrukerrådet med på. Årsaken til at du har 14 dagers angrefrist på postordrekjøp, er at du ikke har mulighet til å gjøre deg kjent med varen i butikk. Da er det nødvendig å åpne pakken og bruke produktet før du eventuelt sender det tilbake. Embalasjen er ikke varen.

Afseths redegjørelse på "forrige side" har nok mer for seg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Lurer på en ting...

Har lest et par steder at bildestabilisatoren kanskje ike har så stor virkning? Noen flere synspunkter på dette?

Kan man likegreit kjøpe et kamera med bedre lysfølsomhet uten stabilisator?

Hvordan er dette kameraet sammenlignet med Panasonic Lumix DMC-LX1? Hva med canon S70/80? Tenker mest på muligheten for å ta bilder med begrenset lys (uten blits).

Vurderer disse mot f.eks. Fuji S9500 (som er et mye bedre men større kamera), men vil jo helst ha et kamera som er lite - som man faktisk gidder å ta med...

Endret av Zamot
Lenke til kommentar

Vurderer også de to kameraene du nevner, og ser gjerne at noen som har et av disse kan komme med erfaringer.

Personlig ble ikke R3 noen suksess. Er skeptisk til kvaliteten, fikk trøbbel med linsedekselet med en gang.De fleste bildene jeg tok inne ble veldig dårlige, kameraet er avengig av godt lys. Bildene jeg tok ute ble for det meste kornete (sammenlignet med min Canon G3). Kameraet har en ideel størrelse, og jeg var villig til å kompromisse en del, men det er innebildene som gjør at jeg ønsker et annet kamera i stedet.

Lenke til kommentar

Virker som om alle tilbakemeldingene ble så dårlige at den tekniske siden av aparatet er utdebatert. Synd, fordi det var et potensiellt kjærlighetsforhold mellom entusiaster og produkt her. Fant selv interesse for Ricoh'en, siden en GR D er litt utenfor økonomisk rekkevidde foreløpig. Godeste Wir-War kom i steden med et annet forslag til sikleobjekt i en annen tråd. Hvis dere ikke har lest den, er den her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=518439

For de med dårlig tid, og som vil skippe direkte til produktet:

http://www.akam.no/nyhet/digitalkamera/lom..._objektiv/22315

Hadde vært litt artig at noen også vil blande seg inn i den diskusjonen. Nå som et sikleobjekt har snublet, trenger vi et nytt :green:

Synes egentlig avsporingen av tema var litt grei, selv om den virkelig fortjener en egen tråd. Siden erfaringene med R3 teknisk ser ut til å ha stoppet, er det jo greit at de som opprinnelig satt med hjertet i halsen og ventet på produktet i lange tider får si sin mening om de som selger det til dem. I hvertfall når det nye produktet får alvorlige feil tidlig i livsløpet :cry: Føler med dere, folkens, men det beste er å komme rett tilbake på hesten og jakte på et nytt objekt (selv om sikkert flere av dere må leve med et dårlig valg en stund)

Edit: Håper fremdeles på at noen finner ut av hvordan man kan få gode bilder med R3, og forteller oss andre om det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Etter iherdig googling fant jeg en ganske grundig og inngående test av R3 fra Photographyblog.com. I denne testen blir billedkvaliteten som alltid kritisert, men kameraet er ellers en ganske grei liten sak og får en totalkarakter på 3,5 av 5. Det som jeg fant litt artig med denne testen var at testeren hevdet at kameraet hadde AF hjelpelys. Først skjønte jeg ikke hva han snakket om. Jeg hadde til da ikke hørt om noen andre som hadde funnet noe lignende på R3 (har du funnet en kanskje?). Litt senere i testen ble det derimot klart hva han snakket om. R3 kan visstnok fyre av noen små blitsrunder rett før bildet blir tatt og bruke det som hjelpelys.

Er det noen av dere som har R3 som vet noe mer om denne funksjonen? Virker den som den skal? Det hadde jo vært en positiv ting om R3 faktisk hadde noe som kunne gjøre mørke bilder skarpere. Erfaringene sier jo at det bl.a. er der R3 sliter mest.

EDIT: Leif!

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar

For de som ikke har fått det med seg er det kommet ut enda en ny firmware oppgradering:

"Version 1.27 for Windows and Mac platforms improves the accuracy of the AF algorithm in the macro mode as well as the vibration correction function, which moves the CCD in the opposite direction to counterbalance camera shake."

Kort sagt: Bedre makro og billedstabilisator.

Men ny firmware er ikke alt! Ricoh har også lansert en budsjettmodell av R3 som har fått navnet R30. Det du ofrer ved å kjøpe en slik en er først og fremst mindre zoom. ("bare" 5,7x).

Hmm... Lurer på hvor mye de kommer til å koste?

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar

Fikk kameraet i forrige uke og det hadde allerede installert ny firmware.

Har prøvd kameraet med noen innebilder. Vel er det endel støy på bildene, men ikke SÅ ille som man skulle tro etter å ha lest om kameraet. En liten runde i PS gjør også susen. Super raskt på alle måter. Er fornøyd så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...