SveinungB Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Dette skyldes ikke innstillinger eller annet, eneste mulighet er å oppdatere firmwaren i tilfelle du kan ha fått en feil der, men tviler sterkt. Men er dog en enkel og rask operasjon å gjøre det, bare gå på sidene dems og følg instrukser. Siden du hadde problemer med luken også så vil jeg råde deg til å returnere det uansett. Kjedelig i de to ukene det tar, men veldig kjett å leve med feilen i to år også.. Lenke til kommentar
skille Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Fikk nettopp mitt kamera i posten. Lurer bare på hvor lenge ma bør lade batteriene første gangen? Finner ikke noe om det i manualen.. -Trond Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Hei! Fikk også min R3 i dag. Har ikke fått sett så mye på den enda, men har lada opp batteriet og lagt inn ny firmware. Når du legger batteriet i laderen og setter i kontakten, tenner ei grønn lampe. Lampa slukker når batteriet er ladet. Mere er det vel ikke Lenke til kommentar
Jalle Skrevet 25. desember 2005 Del Skrevet 25. desember 2005 Test på dinside.no http://www.dinside.no/php/art.php?id=284807 Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Førsteinntrykket av R3 var skuffende. Bilder tatt i dårlig lys blir veldig mørke, det virker som om blitzen har dårlig rekkevidde eller er for svak. Har vært sammen med folk som har Casio Z55 og canon Ixus 50 disse dagene og begge kameraene tar bedre bilder en R3 i dårlig belysning. Lcd skjermen er heller ikke så god. Jeg vil gjerne ha tips om hvordan jeg skal stille inn kameraet for å få bedre bilder inne. Dere som har hatt kameraet en stund kan kanskje ha noen glupe forslag. Ser ikke bort fra at det er fotografen som har skylda siden jeg stort sett har brukt autofunksjonen når jeg har tatt bilder tidligere. Vurderer å heve kjøpet hvis jeg ikke får bedre bilder enn jeg hittil har gjort, og det er synd for størrelsen på kameraet er midt i blinken Lenke til kommentar
Eini Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har også nettopp fått mitt R3 kamera. Jeg er litt i tvil, har ikke noe særlig erfaring å skilte med. Men er det lov å returnere et kamera på angrefristen når det er åpnet og brukt? Jeg lurer på om Fuji F10 hadde vært et bedre alternativ. Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Det er vel 14 dagers angrefrist når en handler på nett også (håper jeg) men det fulgte ikke med noe angreskjema. Kjøpte mitt hos MPX, og her bare gode erfaringer derfra fra tidligere kjøp. Det beste hadde jo vært om det er jeg som bruker feil innstillinger, og at det er mulig å ta gode bilder inndørs. Jeg er heller ingen erfaren fotograf Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. desember 2005 Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg har også nettopp fått mitt R3 kamera. Jeg er litt i tvil, har ikke noe særlig erfaring å skilte med. Men er det lov å returnere et kamera på angrefristen når det er åpnet og brukt? Jeg lurer på om Fuji F10 hadde vært et bedre alternativ. 5339035[/snapback] Så lenge det kan sendes tilbake i samme stand som det var da du mottok det, har du 14 dagers angrefrist ved kjøp over nettet. Samme stand vil si at alt ekstrautstyr følger med, at boksen kameraet kom i er pen og hel og at verken kamera eller annet utstyr har fått skrammer eller andre stygge merker. Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 26. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2005 Jeg bruker manuell iso-verdi og blitz da jeg tar bilder innendørs, iso fra 64 - 200 avhengig av avstanden til motivet (64 kort, 200 lang). Lenke til kommentar
Kinghimself Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Noen andre som har hatt problemer med linsebeskyttelsen? Virker temmelig skrøpelig og jeg har allerede hatt flere situasjoner der den ikke åpner seg helt. Sist gang gikk klaffene fra hverandre og jeg måtte gå til verks med knappenåler for å fikse det igjen. Lenke til kommentar
Wir-War Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Samme problem med linsebeskyttelsen her. Er ikke overbevist om kvaliteten på dete kameraet, nei. Har forsøkt forskjellige instillinger, og det går an å ta bedre enn jeg gjorde i starten. har problemer med å få riktige farger når jeg bruker blitz. Blitzbildene får også et lett blåskjær avhengig av ISO. Dette er nok ikke noe pek og skyt-kamera. Kan ikke forstå at kameraet fikk 8 av 10 poeng i bladet "Lyd og Bilde" Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Jeg var innom en butikk og prøvde R3. Mitt førsteintrykk av kameraet var at det hadde veldig rask oppstart og fokusering. Jeg opplevde imidlertid utløserforsinkelsen som veldig lang. Hva mener dere som har kameraet om utløserforsinkelsen? Lenke til kommentar
SveinungB Skrevet 27. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2005 Linsedeksel: Ikke vært borti dette problemet på mitt, og jeg fikk mitt ganske tidlig. Utløserforsinkelse: Første bildet kommer ikke umiddelbart, men synes det er ganske raskt etterpå... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. desember 2005 Del Skrevet 27. desember 2005 Hvorfor er det så mange som elsker dette kameraet, når de fleste er ganske kritiske til det? Er det sååå utrolig lekkert? Må bare spørre, for denne tråden fascinerer meg. Mye følelser og slikt. Liker det. Kanskje jeg bør ta en tur i butikken å sjekke det ut. Jeg har en tendens til å bli glad i kontroversielle produkter. Lenke til kommentar
Eini Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hvorfor er det så mange som elsker dette kameraet, når de fleste er ganske kritiske til det? Er det sååå utrolig lekkert? Må bare spørre, for denne tråden fascinerer meg. Mye følelser og slikt. Liker det. Kanskje jeg bør ta en tur i butikken å sjekke det ut. Jeg har en tendens til å bli glad i kontroversielle produkter. 5345350[/snapback] Det samme her. Derfor kjøpte jeg kameraet, men vurderer å returnere det fordi jeg sliter med å få gode bilder. Jeg har ikke noe særlig erfaring med fotografering, og er nok forklaringen. Når det er sagt, så syntes jeg at kameraet var genialt enkelt å bruke. Det tok meg ikke lang tid å finne ut av menyen og hvordan en endrer på instillingene. Problemet mitt er å vite hvilke instillinger jeg skal bruke til enhver tid. Det passer nok bedre for min del med et kamera som tar gode bilder med automatiske instillinger. Tenkte litt på fujifilm F10, nikon 5900, sony P200, canon ixus 750 eller A620 . Kanskje til og med can s2 is. Noen ideer om hva jeg burde valgt? Lenke til kommentar
sarom Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Hvorfor er det så mange som elsker dette kameraet, når de fleste er ganske kritiske til det? Er det sååå utrolig lekkert? Må bare spørre, for denne tråden fascinerer meg. Mye følelser og slikt. Liker det. Kanskje jeg bør ta en tur i butikken å sjekke det ut. Jeg har en tendens til å bli glad i kontroversielle produkter. 5345350[/snapback] Det samme her. Derfor kjøpte jeg kameraet, men vurderer å returnere det fordi jeg sliter med å få gode bilder. Jeg har ikke noe særlig erfaring med fotografering, og er nok forklaringen. Når det er sagt, så syntes jeg at kameraet var genialt enkelt å bruke. Det tok meg ikke lang tid å finne ut av menyen og hvordan en endrer på instillingene. Problemet mitt er å vite hvilke instillinger jeg skal bruke til enhver tid. Det passer nok bedre for min del med et kamera som tar gode bilder med automatiske instillinger. Tenkte litt på fujifilm F10, nikon 5900, sony P200, canon ixus 750 eller A620 . Kanskje til og med can s2 is. Noen ideer om hva jeg burde valgt? 5347046[/snapback] Jeg har en S2 IS som jeg kun bruker på autoinnstillinger, og resultatene blir for det meste altid bra. Både innen- og utendørs. Vidvinkelen er dårligere enn på R3, men du kan sette på vidvinkelkonverter. S2 IS har også bildestabilisator og en tele på over det dobbelte av Ricoh. Hadde tdligere Ricoh R2 og opplevde det samme som R3 har: ustabil bildekvalitet og ofte kornete bilder. Og det lille objektivet med kjempezoomen 28-200 zoom er nok ikke med på og gjøre bildekvaliteten noe bedre. Har tidligere hatt kompaktkameraer av mange merker, men holder meg nå stot sett til Canon og Pentax. Men Panasonic har et brukbart kamera med AA batterier og stor zoom. Det heter LZ1 og har zoom fra 6x zoom fra 37-222mm. Jeg har et slikt også er er veldig godt fornøyd med det. Kameraet har 4mp og det har mindre støy enn storebroren som heter LZ2 med 5mp. Her er noen tester hvor du også kan bedømme bildekvaliteten: http://www.dcresource.com/reviews/panasoni...iew/index.shtml http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/lz1.html http://www.imaging-resource.com/PRODS/LZ1/LZ1A.HTM Disse kameraene vet jeg at både FotoHuset i Oslo og Komplett.no selger. Men uansett, S2 IS er et mye bedre valg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Kikket litt på det før jeg la meg i natt. Lekkert design, ekstremt hurtig i forhold til størrelsen. Kikket litt på testen på Din Side. Ser ut til å bekrefte det dere skriver om varierende bildekvalitet i dårlig lys, men er visst kraftig forbedret i forhold til R2. Kikket litt på GX8 også. Er litt skeptisk til kamera med mange mp på liten sensor. Litt mer interessert i lav støy enn store bilder, det har jeg Eos 20D til. Synd at Ricoh ikke har lykkes skikkelig med sine digitale kompakter. De er et gammelt kvalitetsmerke, og burde klare bedre. Får vente litt å se på fleres brukererfaringer. De svinger jo fra elendig til herostatisk skryt, he he Etter en stund tror jeg denne modellen kommer til å bli billig på bruktmarkedet. Hvis jeg ikke har klart å finansiere en GR Digital innen den tid, kan det hende jeg plukker opp en brukt R3, men ser ut til at mange råder meg fra det. Ja ja, time will show. Det er litt spennende med modeller som skaper så mange følelser hos folk. Forstår at noen elsker det, mens andre hater det. Lenke til kommentar
Eini Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Det som får meg til å lure er at s2 is har samme størrelsen på ccd brikken som R3 1/2,5" (10 mm). hvorfor har ikke s2 is problemer med støy? Er det rett og slett optikken som gir så mye bedre lys? Og hvordan kan det ha seg at et såpass stort kamera ikke har større ccd brikke. Det kan vel ikke være så mye penger å spare på det. Det er jo mange av mindre kompaktkamera som kommer med 1/1,7" - 1/1,8" ccd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 Skyldes nok at flere mp presses inn på den bittelille sensoren. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. desember 2005 Del Skrevet 28. desember 2005 (endret) Det som får meg til å lure er at s2 is har samme størrelsen på ccd brikken som R3 1/2,5" (10 mm). hvorfor har ikke s2 is problemer med støy? Er det rett og slett optikken som gir så mye bedre lys? Og hvordan kan det ha seg at et såpass stort kamera ikke har større ccd brikke. Det kan vel ikke være så mye penger å spare på det. Det er jo mange av mindre kompaktkamera som kommer med 1/1,7" - 1/1,8" ccd. 5347427[/snapback] Det er nok fantastisk mye penger å hente på å bruke en 1/2.5" (diagonal på 10mm) brikke i stedet for en 1/1.7" (15mm diagonal). Halvledere, som CCD-brikker, lages ved at de etses ut av store, runde plater med silisium ("silicon" på engelsk). Dersom brikkene er små, får du plass til mange, mange flere på én plate. I tillegg får du mye bedre utnyttelse av de runde kantene på silisiumplatene når firkantene er små. Alt i alt kan du trolig få minst 50% høyere fortjeneste på 1/2.5" brikker over 1/1.7". Det er sånt som får guttene og jentene på BI til å bli blanke i øynene, og gir grøtete bilder på kompaktkameraer. Så lenge forbrukerne ikke er bevisste på annet enn pris og megapixler, så får man det man fortjener. Årsaken til at S2 yter rimelig bra er trolig først og fremst agressiv støyreduksjon i Canons DIGIC-prosessor. R3 og S2 er vel begge 5mpix? Edit: En annen "fordel" med små brikker er at det blir lettere å lage enorme zoom-områder og superkraftig tele. For tiden er det mer populært enn vidvinkel. Endret 28. desember 2005 av Anew Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå