Gå til innhold

Ricoh R3 førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, jeg er litt usikker. Autofunksjonen har veldig mye rom for utbedringer (alle de bildene ble tatt med auto, ikkenoe manuelt overhodet).

Får håpe Ricoh kommer med en firmware oppdatering som fikser litt på det.

Var ikke de aller beste bildene jeg har sett, men tro meg, jeg har sett veldig mye som er verre. Som odal sa så var bildene litt grumsete, i fullsize vel å merke. Når bildet ble tilpasset skjermen derimot, så jeg ikke noe som helst til hverken grums eller støy. Det eneste var at himmelen var utbrent, i alle fall på det første bildet. Så for de av dere som skal kjøpe dette kameraet som ikke har tenkt å bruke det til annet enn å skrive ut/fremkalle bilder i opp til A4 størrelse ville jeg tro det kommer til å bli skarpe og støy/grumsfrie bilder. Men for de av oss som tenker på å blåse opp bildene, ta utskjæringer som skrives ut i A4 o.l er jeg faktisk litt usikker på. Kanskje vi bare trenger å lære oss å bruke de manuelle instillingene, eller i værste tilfelle, kjøpe et annet kamera.

Gleder meg til Akam sin test...

Lenke til kommentar

Digit.no

Du får vel bare prøve den nye firmwaren Audiophil. Ifølge Digit.no fikser firmwaren disse problemene:

• Improved accuracy of the spot AF algorithm.

• Corrected the error that an user comment recorded in the Exif information may change into garbled characters with some software programs.

Det første punktet sier, hvis jeg forstår den riktig, at de har forbedret nøyaktigheten til autofokus algoritmene, og det høres jo lovende ut.

Lenke til kommentar
Autofokusen er iallefal enda raskere! :D

Skal få tatt mer bilder og legge ut etterhvert. Flott at Ricoh viser at de vedlikeholder programvaren sin, hater selskaper som ikke slipper FW updates...

5208145[/snapback]

Ja, skikkelig ille med produsenter som selger feilfrie og ferdigutviklede produkter ;)

Lenke til kommentar

Ut fra det som er kommet fram hittil synes jeg det er vanskelig å dra noen konklusjoner hva gjelder dette kameraet. Er skjermen brukbar i solskinn og dunkel belysning? Blir bildene bra nok? Håper det kan komme noe mere fra de som har fått tak i kameraet. Har en liten mistanke om at Ricoh har tøyd

litt mye i begge ender når det gjelder objektivet.Det er kanskje en grunn til at de store kameraprodusentene ikke har kommet med så stor vidvinkel og zom på små kamera?

Lenke til kommentar

Kunne du tenke deg å ta en del testbilder med og uten billedstabilisatoren. Er jo litt greit å se hvor bra den fungerer. Og hvis du har et stativ eller noe til kameraet hadde det vært greit om du fant et motiv som du kunne prøve ut zoomfunksjonaliteten på. Ta ett bilde for hvert zoomtrinn på kameraet kanskje?

Dette hadde vært toppers om du kunne få til :w00t:

Lenke til kommentar

Sakset fra Digicams forum.

Hva skal man tro om dette:

"Other Digicams forum refers.

Problems

I fail to understand how a company such as RICOH can put their name (and reputation) at stake by producing such a disappointing camera. The product has been barely launched and already people are talking about a firmware upgrade. ACCORDING TO THE SPECIFICATIONS PROVIDED, THIS CAMERA OFFERED ENORMOUS POTENTIAL. I for one, had placed an order and luckily was still able to cancel it. Based on the results so far, it would have been an utter waste of money. RICOH, I'd like to offer you a tip..... get your products in order..... your reputation is at stake!!

RICOH it's a shame to offer such an inferior quality product"

Lenke til kommentar

Zoombilder: jeg har ikke stativ, men skal se om jeg får kjøpt meg en liten tripod snart.

Sugne bilder: Jeg skylder på fotografen (meg), kan ikke du også?

Manual: Dessverre engelsk manual, noe som vel betyr at en eventuell supportsak må sendes til internasjonal supportavdeling? :/

Digicam: Leste dette innlegget for en tid tilbake jeg også, kan godt hende at ricoh ikke har klart å følge opp spesifikasjonene sine når det gjelder software. Heldigvis er software noe som lett kan endres. Dette er helt sikkert ikke det beste kameraet for mange, men jeg tror at jeg som en nybegynner i dette gamet har mye større uviklingsmuligheter med dette kameraet enn med mitt tidligere CP 3700.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt kameraet i vel en uke nå. Jeg registrerer:

- fokuserer kjapt, og som regel akseptabelt riktig, også i dårlig lys. Selv bilder som er tatt inne i vegger (kameraet er lite og kan skyves inn gjennom et ganske lite hull) ble overraskende brukbare.

- makro som kommer svært tett på. Selv om makro står på, ser det ut til at kameraet finner fokus også hvis motivet er et stykke unna.

- Grei, nøytral fargegjengivelse. (Kan stilles)

- Noe softe bilder? (kan stilles). Bedre med et litt soft utgangspunkt og senere oppskarping enn hard oppskarping internt, egentlig)

- Stabilisatorfuksjonen hjelper. Rimelig skarpe bilder av forelesere i et middels belyst auditorium med 200 mm.

- Brukbar blitzytelse, men ikke mer.

- Støy og korn blir fort synlig (mer enn på R2?) (Har brukt auto iso hele tiden).

- Vignettering (mørke hjørner) ved 28 mm.

Alt i alt er det godt merkbare (negative) effekter av å putte så mye inn i en så liten pakke. For meg oppveies det av et kamera som er svært lett å ha tilgjengelig, svært raskt i bruk, har bra vidvinkel og makro, og som enkelt kan brukes som en diktafon. Tror nok jeg skal skaffe meg et digital SLR i tillegg som erstatning for min gamle F-70, men tipper Caplioen blir brukt minst 5 ganger så ofte. Heller et ikke-perfekt bilde av en situasjon som aldri kommer igjen enn ikke noe bilde i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Zoombilder: jeg har ikke stativ, men skal se om jeg får kjøpt meg en liten tripod snart.

Du trenger jo strengt tatt ikke stativ. Du kan jo bare sette den på en tørr flate, f.eks i vinduskarm og ta bilder derfra. En tripod er jo såklart en mye enklere løsning, men man må jo bruke det man har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...