Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: Überdeilig Volvo 340.


sofarot

Anbefalte innlegg

Blir nesten litt lei meg for at folk mobber 300 serien. Utseendet på 340 og 360 er identisk, det er kun motoren som er forskjellig. Blir bare mer og mer glad i 300 jeg, ettersom jeg eier det selv. Volvo"frik" er jeg og :p

 

Har en 360 selv, og er kjempefornøyd. Sinnsykt fin og sladde med, ettersom girkassa sitter bak, og rett på bakakselen.

 

"morro" info:

bladfjører bak

Girkasse bak

delt bakaksel

 

Lett og sladde med, bare pumpe seg igjennom sladden og svingen.

 

Har sjøl en 360 GLi, 2 liter innsprut. Liker seg godt under 100 den også. 130-40 er litt for fort i disse bilene.

 

Jeg skal lage ny worklog, men er såå vanskelig og få tak i kamera har jeg funnet ut..

 

Hvis det er noen spørsmål om senking (syns jeg leste at "bilen burde vært lavere")

så:

Eiker Motorshop selger senkesett (iallefall til 360, nekter og tro at det er forskjell fra 340 til 360 på dempere.) dette settet koster 998 kroner, ingen TÜV godkjenning. 40mm senking.

Pedersens Racing selger JAMEX senkesett, koster ca 1400 kroner.

 

Det som er greia med 300 serien, er at det er bladfjører bak. så det du da må gjøre, er vanlig senkesett forran, også har man 2 valg til senking bak.

 

Man kan nr 1; Levere de orginale bladfjørene til ett firma i sverige, de smir nye bladfjærer. 500 per fjær. (mulig det finnes firmaer i norge som gjør det også, men jeg vet om ett sted i Sverige som gjør det.)

 

Valg nr 2; Du kan lage noen stålklosser som du legger imellom bladfjæra og bakakselen. Du må bare huske på lengre bolter til festene, ettersom du får klossen imellom.

Hardere dempere er en selvfølge ved senking. Blir bare tull med orginale dempere og senking. (iallefall når det er orginalt fra Volvo i 86.. )

 

Andre ting som man kan gjøre: Klare blinklysglass forran på "hjørnene". Dette er det en kar i sverige som støper selv, koster ca 800 kroner paret, hvis jeg ikke husker feil.

Man kan også få klare baklysglass, men da må du ha baklyktene som var til 1985. Dette var siden de var det letteste og lage glass til.

 

Felger som passer: Golf 1, 2, 3 felger, Polo felger passer. det meste som er 4x100, bare passe på at ET er ca lik. husker ikke helt hva ET var på 360, men Golf felgene passer iallefall. Det samme med enkelte Opelfelger. Manta GSI felger VET jeg passer.

 

Anlegget ditt er sikkert bra det, jeg selv ville nok ha valgt noen andre høyttallere både forran og bak.

Subben er grei nok, og forsterkeren så fin ut den og.

PS. Selvom CD spiller'n var billig, burde du bytte den ut, hvis du skal ha nye høyttallere. Husk: Det er ifra CD spiller'n all lyden kommer ifra. Og: Ett anlegg er ikke bedre enn sitt svakeste punkt. Så da må du alltid gå etter det svakeste punktet, og rette opp det..:)

 

Btw: Hvor har du tatt jordinga di ifra? Jeg fant en nødløsning ifra bakluke-låsen, jeg. Fungerte fint, og funker enda :p

 

EDIT: B17 motor kan bli artig og få tak i.. Volvo 460 har 1.7 liter Turbo, tror denne heter B17ET ellernoe lignende.

Lykke til videre med fremtidige planer! :)

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: B17 motor kan bli artig og få tak i.. Volvo 460 har 1.7 liter Turbo, tror denne heter B17ET ellernoe lignende.

Lykke til videre med fremtidige planer! :)

5224353[/snapback]

1.7 liter Turbo motoren i 460 heter B18FT. Motorene fra 440/460 passer vel ikke så lett inn i en 360 siden 300 serien har bakhjulsdrift, men 400 serien har forhjulsdrift.

Lenke til kommentar
EDIT: B17 motor kan bli artig og få tak i.. Volvo 460 har 1.7 liter Turbo, tror denne heter B17ET ellernoe lignende.

Lykke til videre med fremtidige planer!

 

 

 

 

 

1.7 liter Turbo motoren i 460 heter B18FT. Motorene fra 440/460 passer vel ikke så lett inn i en 360 siden 300 serien har bakhjulsdrift, men 400 serien har forhjulsdrift.

Noe som heter "rettstilt" og "tverrstilt" motor.. ;)

 

Setter'n forhåpentligvis bare "rette veien" når man bytter'n.

 

Er du sikker på at det er Volvo-motor fester da? og ikke egne til Renault motor'n?

 

Btw: Nekter og tro at Volvo har gjort forskjell på 340 og 360'ene sine, i motorrommet. Er kanskje mulig og sette inn en B200F eller K, eller kanskje en B230F eller K motor.

 

Turbomotor passer også, må bare "modifisere" høyre innerskjerm, så du gjør plass til turboen :)

 

Edit: Hvorfor MÅ du ha B17 ?

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...