:utakt Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Hei, Jeg syns pc'en min bråker så fælt! Da jeg kjøpte den leste jeg masse skryt om at Centrino-plattformen var så veldig stillegående. En sannhet med modifikasjoner, spør du meg. Pc'en er musestille sålenge jeg bare har oppe MSN og Internet Explorer, men så fort jeg går over til "tunge" oppgaver som Word (!) og Excel, så går vifta jevnt. Jeg tipper den skrur seg på i ti-femten sekunder hvert minutt. Ca. Hele tida. Av og på. Av og på. Greit, jeg forstår at heftige spill krever alt som er av prosessorytelse og denslags, men jeg spiller ikke! Jeg skriver oppgave! Det burde da ikke være nødvendig å gi full guffe for å kjøre Word? Ved å kikke på oppgavebehandling mens jeg har Word oppe, så ser jeg at bruk av ytelse står mer eller mindre konstant på 100%. I forbindelse med den masete vifta mi (som konsekvens av at Word spiser 100% av cpu) : Har noen av dere erfaring med dette programmet? http://www.pbus-167.com/chc.htm Jeg kan installere det og tukle med f.eks. hurtighet på cpu og temperaturgrenser for vifte av/på. Problemet er at jeg er litt pingle, og dessuten ikke veit hva jeg evt. skal stille inn. Ville det hjelpe å sette grense på cpu til, f.eks. 700 MHz? Temperaturgrensene for vifta er jeg litt skeptisk til, vil jo nødig overopphete maskina så den blir ødelagt..hmm.. Innsiktsfulle personer her? Maskinen det er snakk om er en Acer Aspire 2000. Intel Pentium M 1.4 GHz 512 MB DDR SDRAM 40 GB Samsung harddisk ATI Radeon 9200 Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg har har gode erfaringer med SpeedFan, men kanskje det programmet du linket til, er best når det kommer til bærbare PCer. Lenke til kommentar
Karl_O Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg bruker bare Notebook Hardware Control og er veldig fornøyd med det! Der kan du tukle med det meste, uten å rote til noe... Når man justerer ned prossessorhastigheten går vifta mindre, og stiller man opp, går vifta fortere... I spill og andre ting der man trenger litt "power" er det bare å stille opp farten på prossessoren, men når man surfer eller bruker word o.l holder det gjerne med laveste prossessorhastighet som igjen fører til mindre viftestøy. Dessuten kommer NHC med advarsler hvis temperaturer på forskjellige komponenter blir farlig høyt. Maskinen min er mye stillere etter at jeg har innstallert NHC, og jeg anbefaler deg å prøve det! Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Så, løsningen er altså 1) last ned program 2) juster prossessorhastigheten ned 3) problem solved og ingenting kan gå galt? Da prøver vi! Lenke til kommentar
Karl_O Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Du får gi en tilbakemelding på hvordan det funker! Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Genialt program! Har sittet og spilt fotballspill i flere timer nå, og vifta har ikke gitt fra seg så mye som et blås. Temperaturen steg visst heller ikke, så jeg er happy. Hurra for fine programmer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå