Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter (to rutere)

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøre en ssh server på linuxmaskinen min som jeg skal bruke til vnc tunnelering. Jeg har fikset alt internt på pcen så jeg kan logge på fra andre pcer på lokalnettverket.

Jeg har to rutere, først den jeg fikk fra NextGenTel (Netopia 3351) og en trådløs ruter (SMC ...). Der antageligvis begge kjører DHCP, men det er det trådløse som alle pcene er koblet til slik at det er den som deler ut ip-adresser. Denne deler ut 192.168.2.100++ mens Netopiaruteren deler ut 10.0.0.1++. Jeg har prøvd å åpne porten i den trådløse og netopia ruteren, men får ikke kontakt med pcen utenifra. Siden jeg har to rutere som kjører DHCP hva skal jeg sette opp som server i Netopiaruteren? Skal jeg bare sette den ip-adressen jeg får tildelt av den trådløse ruteren?

Jeg har lagt til i Netopiaruteren etter denne tutorialen: http://www.tellefsen.net/netopia.php

Det eneste jeg har endret er å sette Dest til min ip tildelt fra den trådløse ruteren.

Det er noe som skurrer her med to rutere etter hverandre og to DHCP-servere, men jeg ser ikke helt hva det er.

Anders

Trondheim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter bak to rutere etter adsl modemet. Kjører server.

Den 1. ruteren gir ut(dhcp) intern ip 10.x.x.x.

Den 2. ruteren gir ut(dhcp) intern ip 192.168.x.x.

Her får 2. ruteren både en 10.x.x.x og en 192.168.x.x adresse.

Det som må gjøres er:

¤ Åpne portene som skal til får å kjøre serveren på ruter nr.1 med ip(10.x.x.x) adressen til ruter nr.2

¤ Så må en åpne portene på ruter nr.2 til den pceen som kjører serveren.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk, så siden jeg bare har den trådløse ruteren koblet til netopiaruteren, er ipen til den trådløse sannsynligvis 10.0.0.2?

Vet du om noen programmer som enkelt sjekker om en port er åpen, jeg prøvde med Azureus, men det ville ikke på så lave portnummer.

Anders

Trondheim

Lenke til kommentar

Når du tester med Azureus så har jeg lagt ved noen screen print her på mine rutere. Jeg har nå Azureus i gang. Den funker som bare det. Dette blir det samme med andre programmer og porter. Skulle en tro.

Her er ruter nr.1. Her vises ip til ruter nr.2.

post-29931-1132363463_thumb.jpg

Her er ruter nr.2. Her vises hvilken pc som skal Azureus.

post-29931-1132363751_thumb.jpg

Endret av CybermanXP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...