phax Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Hei, jeg driver å vurdere å kjøpe meg ny tv i januar, og lenge tenk at lcd er tingen. skal brukes til xbox 360, pc og selvfølgelig vanlig tv. (kabel) men så leste i en annen tråd her at bakprojeksjons er det som gir best billedkvalitet, og det er jo strengt tatt det som er viktigst. og når i tillegg man finner f.eks denne 42" til 13 000,- så må jeg si at jeg begynner og bli frista! men jeg har ikke peiling på bakprojeksjons tv'er, den eneste jeg har erfaring med er et stort beist av en gammel 50" som jeg synes har helt forferdelig bilde. er det slik at disse tv'ene slites ut med årene? og isåfall hvor lang levetid har de? er det noen andre fordeler/bakdeler med disse tv'ene fremfor lcd som jeg burde vite om? foruten om at de er litt dypere da, men 35 cm kan jeg leve med. skal ikke henge på veggen uansett. takker for alle svar. Lenke til kommentar
sageman Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg vurderer den selv, tror jeg satser på 50 tommer'n, sammen med xbox360. Merk at det er en lcd-bakprojeksjons-tv, ikke en ekte bakprojeksjon, altså DLP. Dette medfører et litt dårligere bilde, spesielt når det gjelder sorte partier, men den er bedre enn tradisjonelle lcd og plasma tv'er i samme prisklasse... Endel omtalt på dette forumet, mange som er veldig fornøyd. Prismessig tror jeg det skal godt gjøres å matche denne tv'en og når du får tildels veldig bra bildekvalitet med på kjøpet, så... Skal du opp i skikkelig DLP, så er Sagem et godt valg... Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 oi, ja var ikke stort pris sprang til 50".. da begynner det bli voldsomme størrelser ja. ok, så det er altså forskjell på lcd bakprojeksjon og ekte saker.. men det er fortsatt bedre enn lcd og plasma er det det du sier? eller er det bare bedre pr krone? det er vel slik at man må bytte pære bakpå disse tv'ene? hvor lenge varer en slik, og hvor dyrt er det å bytte? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Husker jeg kikket på slike for noen år siden, og var meget misfornøyd med bildet. Men nå i sommer så jeg en nyere modell, og bildet der var skikkelig bra. Nesten så jeg får lyst på en.. Frister med 42" plasma også, men de er jo så dyre enda.. Edit: den du linket til til 13.000.. Total oppløsning på 2,7 megapikslerHva vil det si, hva er den i X*Y? På 50-tommeren står det det samme, og samtidig 1280*720. Hvordan får de det til å bli 2,7Mpix? Endret 18. november 2005 av Vandalen Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 fant den til 13 000,- her. oppløsningen er vel 1280 x 720 utifra info på avforum hvertfall. er virkelig usikker, disse ser jo bra ut og gir mye utifra prisen virker det som.. men litt skeptisk ettersom alle bare snakker om plasma og lcd. er det noen grunn til at disse tv'ene ikke er like utbredt? bortsett fra fysisk dybde? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 De bråker kanskje litt, siden det egentlig er en prosjektor inni der? Og lampen har vel levetid som en prosjektor også tenker jeg. Innsynsvinkelen er dårlig, iallfall hvis du står i stedet for å sitte (mørkt bilde). Var i Australia i sommer, og en jeg besøkte hadde en 50" og Fox digital kabel-tv. Deilig system og flott bilde. (Jeg vil også ha tilbud om 100 gode kanaler til 150 kr/mnd). Uansett, bildet på den skjermen var meget pent, så jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere har slike TVer. Dårlig Wife Acceptance Factor kan vel ikke være et problem for ALLE..? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 hm, ja dette med levetid er noe jeg er litt redd for, blir vel fort dyrt må man bytte pære med et par års mellomrom. er det slik at pærene svekkes gradvis, slik at bildet blir dårligere og dårligere. eller går den bare plutselig som en normal pære? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 det er en helt annen type pære enn det som sitter i en vanlig projektor, de varer lenger og er billigere å skifte ut. hvis du lurer på pæreprisen kan du ringe til serviceavdelingen, de håndterer service på sony sine tv apparater (og alt annet også egentlig). bildet på disse tvene er bra men som folk sier over så er innsynsvinkelen dårlig, mye dårligere enn en lcd. en stor kjellerstue hvor du sitter et godt stykke fra tven vil jeg si er det optimale miljøet for en slik tv Lenke til kommentar
phax Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 de får inn 50" til sony på expert her nede om et par uker, skal stikke og ta en titt på bildet da, og forhøre meg med pris på pærer og levetid osv. lcd er veldig fristende det også, men noe av det jeg har sett til nå er for dårlig på vanlig tv signal.. men de har ikke fått inn de nye samsung modellene som jeg vurderer så skal vente og ta en titt på de også. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Levetiden på "pærene" (eller lysrør som det egentlig er) er vel på rundt 8000 timer, men varierer nok noe fra modell til modell. Har selv sett litt på disse, men synes innsynsvinkelen er meget dårlig. I tillegg er de veldig nøpne på hvor nærme man må sitte, sitter du for nærme ser du absolutt ingenting. Fikk inn noen 50" sony lcd/projektor tv'er på jobben til 15000,- , helt greie, men kan ikke sammenlignes med plasma. Fikk kun inn 3 stykker og de forsvant på dagen Lenke til kommentar
phax Skrevet 20. november 2005 Forfatter Del Skrevet 20. november 2005 hm, så du synes at en plasma til 15-20 000,- har bedre bilde enn disse sonyene? hører folk sier så mye forskjellig rundt omkring no. jaja, jeg må vel bare vente til de får de inn på butikken her så jeg kan få sett selv! Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 tja...for 23k (kanskje mindre også) får du jo samsung ps42s5h, den gruser bakprojeksjonstvene på bildekvalitet hvertfall. Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 hm, hvor finner du denne så billig? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 (endret) Av det jeg har sett av bakprojeksjons-TV er kvaliteten på bildet helt ræ*a sammenlignet med plasma og LCD. Dårligere innsynsvinkel, elendig sortnivå og dårlige farger i forhold... Men jeg vil råde deg til å ta en tur i butikk og kikke selv. Om du bor i Oslo kan du ta en tur og se hos ElNor (foran Colosseum kino). De skal ha litt av hvert utstilt i butikken sin. Endret 22. november 2005 av Krapfoss Lenke til kommentar
phax Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 bor nok langt fra oslo, ikke så mange butikker å titte i her. men går nå og venter på at expert skal få inn denne sonyen så får jeg sett. det jeg har sett av eldre bakprojeksjon har også vært helt ræva, men har hørt at det skal ha blitt bedre. så får se. hvis det ikke er no tess så får det vel bli lcd på meg tror jeg. evt plasma.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå