VegardStr Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) hei, eg lurer på å søke om pengestøtte på frifond.no har lest gjennom alle kriteriene og retningslinjene at du må være kreativ ol. og at du ikkje kan søke som enkelt person. (altså må være flere i gruppen) Så spørsmålet mitt er egentlig, hvor masse kan eg søke av frifondm helst seriøse svar, siden eg ikkje vet hvor masse eg skal søke om. ting gruppen min vil trenge er: Videokamera (noen som kan anbefale ett? kamera stavit (kanskje) noen småting som gjør at filem får prikken over i`en. (bilig) vi driver av og til med filming her i lokalmiljøet, og har vært med i noen lokale små "fast film konkurranse" der vi får en dag elns. til å produsere hele filmen.. Noen av problemene vi har hatt siden vi begynte, er at ingen av oss har kamera (kun mobil kamera) så vi har lånt et lite digitalt fotoapperat (som har dårli gvideo kvalitet og lys), men det viser seg no i at vi ikkje har den muligheten lenger. og etter at filmen/filmene er ferdig produsert, hvem skal liksom ha utstyret då? må det leveres tilbake? eller kan eg bare ha det her hjemme, og samle på det til neste lille "film" prosjekt forekommer. Gruppen er ikkje akkurat en bestemt "gruppe" det er meg og noen til som bytter på å være med på å lage kort filmer, så vi har ikkje akkurat noen medlemmsliste over faste medlemmer, trenger eg å oppgi andre medlemmsnavn i søknadskjemaet på frifond.no (del 2 og 3)?. eller er det bare å skrive hvor mange som er i gruppen ca. er forøvrig med med flere "grupper" å lager film, og heller ikkje der er det tilgjengelig med kamera, så å ha kamera fritt gående mellom alle som er med i gruppen(e) er egentlig uaktuelt. derfor lurer eg på om hvor masse penger skal eg søke om? altså hva er realistiskt? og hvilke kategori er dette under: - Frifond musikk (kan sikkert utelukkes) - Frifond teater - Frifond barn og unge Og til slutt, hvor lang er svarstiden på søknadene som kommer inn? Til moderatorene: muligens feilpostet, flytt til riktig kategori om nødvendig. Endret 18. november 2005 av vegis Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Du skal søke under barn og ungdom. Du kan vel egentlig søke om ganske mye, men det er greit å være litt realistisk, hvis du søker altfor mye får du kanskje ingenting. Men hvis du søker for hele lokalmiljøet som driver med disse filgreiene og ikke bare din gruppe vil jeg tror du ihvertfall kan få nok til et videokamera. Det er viktig å skrive en seriøs søknad hvor du konkret forteller hva du skal ha. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Jeg kan bare med en gang si at jeg tviler sterkt på at du får midler med den søknaden din. Slevfølgelig kan du være heldig, men min dom over det du skriver er at jeg tror de ikke vil tro det er noe seriøst formål. Jeg og broren min har søkt to ganger. Den ene gangen på det samme som du skrev der bare litt mer formelt skrevet og litt mer "seriøst" forslag. Dette endte med avslag fordi dem ikke ville gi midler til videokamera fordi det er noe som mest sannsynlig ikke bare vil bli brukt for å lage film og fordi det er bare "morro". Jeg husker ikke ordlyden, men de vil i allefall ikke gi penger til filmproduksjon fordi dem føler at det gagner søkeren og ikke en sosial sak. En annen søknad jeg skrev som jeg fikk tilslag på var midler for å leie svømmehall og kjøpe inn div. treningsutstyr. Svaret jeg fikk var ca. 1/3 av summen jeg søkte på og at penge skulle være øremerket til leie av hall. Jeg sendte mail og ba om revurdering fordi vi hadde fått gratis treningslokale i mellomtiden og vi kunne derfor disponere pengene til hva vi ville som hadde med den saken å gjøre. En venn av meg fikk latterlig nok penger til å leie en Counter-strike server. I søknaden spurte han etter 11000 for å starte klan. Han fikk ikke mer enn 1500 kroner, men det var nok til leie av server i 6 måneder. Tro det eller ei. Uansett, jeg har et tips til deg: Det virker som om de som sitter å behandler søkadene ikke har så veldig mye greie på "spesielle" tiltak, så hvis du skriver søknaden med litt mer formellt språk og søker om midler til leie av kostymer, lyseffekter, kameralinser, mikrofoner, lokaler, o.l. Da er nok sjangsen større for at du får tilslag. Men du må jo selvfølgelig sende inn regnskap og kvitteringer innen et halvt år. Lykke til! Edit: Svar på spørsmålet; Jeg vil tro du burde søke om full sum og legge det under Teater, selv sendte jeg samme søknad under Barn og Ungdom og når jeg tenker på det så var det kanskje feil kategori. Filmlaging er jo skuespill som oftest og de som er med er ofte skuespillere og derfor kan det gå under teater. Desuten er Teaterfondet større hvis jeg ikke husker feil. Endret 18. november 2005 av Daehli Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 fikk han støtte til CS? haha jeg skal jaggu meg søke for å få råd til fylla! Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 en venn av meg, såkte om 5000kr til filmporodusksjon, han fikk alt sammen. og dette er ment som sosialt morro, dei konkurransene er som oftest vist på LAN, og det får mange kreative barn/unde til å bli med i filmproduskjons verden. også er det veldig arti, når vi har en tid filmen skal være ferdig, peleir å få ca 24 timer på en liten kort film. og det e rdet vår gruppe tenker på å søke om. er ikkje det bra nokk grunn egentlig? Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Frifond er ikke gjerrige når det gjelder utdeling av pengene. En jeg kjenner fikk 3000 for å starte egen sjakklubb og puttet pengene rett i lomma. Noe jeg derimot ikke syntes noe om ettersom det er mange som bruker frifond og lignende "organisasjoner" til bedre formål. Det fungerer slik at du først søker om penger og da evt får dem tildelt; deretter sender du inn kvittering på hva du har brukt pengene på. Hvis jeg var deg så ville jeg vært realistisk og søkt om ca. 5000 til filmklubben din Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Frifond er ikke gjerrige når det gjelder utdeling av pengene. En jeg kjenner fikk 3000 for å starte egen sjakklubb og puttet pengene rett i lomma. 5173491[/snapback] Haha. Du også? En i klassen min fikk 7500 for å starte sjakkklubb :!: Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Frifond er ikke gjerrige når det gjelder utdeling av pengene. En jeg kjenner fikk 3000 for å starte egen sjakklubb og puttet pengene rett i lomma. 5173491[/snapback] Haha. Du også? En i klassen min fikk 7500 for å starte sjakkklubb :!: 5174397[/snapback] så dere mener på en måte det at våre mål er kvalifisert nokk til å få penge støtte til et kamera, og muligens et lite stativ? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Vil mene det ja. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Definitivt. Så lenge dere høres ut som dere ikke er ute etter gratis penger, kan dere gjerne starte klubb for froskehoppekonkurranser for barn som har navn som inneholder to K-er. Ingenting er for sært. Lag et budsjett for hva dere trenger, og søk om det. En sum på rundt 10.000 kr burde være mulig å få til. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Definitivt. Så lenge dere høres ut som dere ikke er ute etter gratis penger, kan dere gjerne starte klubb for froskehoppekonkurranser for barn som har navn som inneholder to K-er. Ingenting er for sært. Lag et budsjett for hva dere trenger, og søk om det. En sum på rundt 10.000 kr burde være mulig å få til. 5174485[/snapback] det hadde vert sinnsykt positivt å fått 10.000kr, då kunne vi brukt pengene til diverse effekt programm ol. og. men blir litt forvirret her på en måte, noen mener 5000kr, og du mener no 10.000kr, hvor masse skal vi egentlig søke om? og skal alle medlemmene skrives opp i søket på frifond.no? kan bli problematisk siden vi egentig ikkje har faste medlemmer. det er dei i lokal miljøet som har lyst å være med å lage, får lov å bli med. Lenke til kommentar
sixx Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Definitivt. Så lenge dere høres ut som dere ikke er ute etter gratis penger, kan dere gjerne starte klubb for froskehoppekonkurranser for barn som har navn som inneholder to K-er. Ingenting er for sært. Lag et budsjett for hva dere trenger, og søk om det. En sum på rundt 10.000 kr burde være mulig å få til. 5174485[/snapback] det hadde vert sinnsykt positivt å fått 10.000kr, då kunne vi brukt pengene til diverse effekt programm ol. og. men blir litt forvirret her på en måte, noen mener 5000kr, og du mener no 10.000kr, hvor masse skal vi egentlig søke om? og skal alle medlemmene skrives opp i søket på frifond.no? kan bli problematisk siden vi egentig ikkje har faste medlemmer. det er dei i lokal miljøet som har lyst å være med å lage, får lov å bli med. 5175532[/snapback] Skriv de som er med...å husk å skrive vedlig detaljert søknad... Det hadde ikke vi gjort å fikk beskjed om å sende inn mer info om oss...Siden har vi ikke hørt fra de(å vi sendte inn den første søknaden i starten av juni) Jeg ville nok ha gått for 10 000 kroner, for de har utrolig mye penger å ta av, så enten får du avslag eller gjennomslag...tror ikke de tenker så alt for mye på hvor mye... Det er mer en "prinsippsak" hvis du forstår Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Definitivt. Så lenge dere høres ut som dere ikke er ute etter gratis penger, kan dere gjerne starte klubb for froskehoppekonkurranser for barn som har navn som inneholder to K-er. Ingenting er for sært. Lag et budsjett for hva dere trenger, og søk om det. En sum på rundt 10.000 kr burde være mulig å få til. 5174485[/snapback] det hadde vert sinnsykt positivt å fått 10.000kr, då kunne vi brukt pengene til diverse effekt programm ol. og. men blir litt forvirret her på en måte, noen mener 5000kr, og du mener no 10.000kr, hvor masse skal vi egentlig søke om? og skal alle medlemmene skrives opp i søket på frifond.no? kan bli problematisk siden vi egentig ikkje har faste medlemmer. det er dei i lokal miljøet som har lyst å være med å lage, får lov å bli med. 5175532[/snapback] Skriv de som er med...å husk å skrive vedlig detaljert søknad... Det hadde ikke vi gjort å fikk beskjed om å sende inn mer info om oss...Siden har vi ikke hørt fra de(å vi sendte inn den første søknaden i starten av juni) Jeg ville nok ha gått for 10 000 kroner, for de har utrolig mye penger å ta av, så enten får du avslag eller gjennomslag...tror ikke de tenker så alt for mye på hvor mye... Det er mer en "prinsippsak" hvis du forstår 5175585[/snapback] okay. skal søke på 10.000 kr då. om det er en seriøs sum. men må alle pengene brukes med en gang, eller kan dei spares og brukes når vi finner ut at vi trenger noe ? Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Herregud. Her får folk penger til sjakklubb, men da jeg og et par andre søkte penger til et diskotek for ungdom, var det ikke snakk om å få et rødt øre. Diskoteket ble likevel gjennomført, men vi tapte en del penger på det. Så sponsor-mannen var ikke like blid neste gang vi skulle arrangere noe slikt. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det er godt mulig søknaden vår ikke var god nok til å få støtte til filmproduksjon. Siden folk får støtte til sjakklubber, CS servere, og lignende burde det kanskje ikke være så umulig med filmproduksjon... Noen som jeg selv synes er mer fornuftig enn de forestående. Lykke til! Og ja, skriv utfyllende som det ble nevnt. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Du kan i utgangspunktet ikke få penger til investering i utstyr, men du kan få penger til å leie videokamera osv, men ikke kjøpe... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Jeg har vært med to ganger å søkt om 5000kr til en ungdomsklubb i området. Fikk pengene begge gangene. Og de pengene gikk også til ungdomsklubben. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Du kan i utgangspunktet ikke få penger til investering i utstyr, men du kan få penger til å leie videokamera osv, men ikke kjøpe... 5198673[/snapback] Det er feil. Jeg kjenner folk som har søkt spesifikt om penger til utstyr slikt som studiomonitorer(høytalere), miksere etc. De fikk penger. Men jeg vil legge fram et lite regnestykke for dere. http://www.frifond.no/Nyheter/1128797548 Frifond deler i 2005 ut heile 135 millionar til barn og unge over heile landet. Pengane kjem frå Norsk Tipping sitt overskot, og skal gå til kreativ ungdom i lokalmiljøa i heile Noreg. Fakta for 2005: Søknader: Musikk: 3 578 Teater: 597 Barn og unge: 5 852 Totalt: 10 027 Beløp: Søkt sum: 127 678 062 Innvilget: 26 645 665 -------------------------------------------------- 135 000 000 - 26 645 665 =108 354 335 Hvem skal få de 108 millionene som er igjen? Siden vi er i slutten av November, blir det sånn gulljackpot til slutt eller no? Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 (endret) På ungdomsskolen fikk jeg og en kompis(vi var opprinnelig 5 i bandet, men ingen gadd være med etter hvert) 4000 til gitarutstyr. Vi søkte om 8500 til to gitarer og en forsterker. Etter min mening, var søknaden relativt tynn. Edit: Er det drøyt av meg å søke om 45000 til en slash-signatur Les Paul gitar? Er jo så mye igjen, da. Endret 24. november 2005 av eirik1989 Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 24. november 2005 Del Skrevet 24. november 2005 Frifond er slettes ikke så vanskelig å ha med å gjøre som folk vil ha det til. Jeg og en kamerat satt oss ned en kveld og skrev en god og saklig søknad. Vi søkte om midler til å kjøpe flere dykkeflasker og slikt, da vi dykker begge to i fritida. Og det værste var! - Vi fikk faktisk penger Summen vi fikk var 2500kr. Pengene kom godt med, etterpå kjøpte vi oss 2 stk. 10L. 300bar flasker, til 2300kr. per flaske (meget billig) En god stund etterpå tenkte vi at det kunne være smart å søke enda en gang til. Denne gang søkte vi om midler til uv-fotografering (undervanns). Vi skrev at vi trengte både kamera, uv-hus, og lys. Og jammen fikk vi ikke et brev tilbake. Søknaden var innviliget og vi fikk søren meg 4500kr. Vi ble hoppendes glade! - Og litt etter kjøpte jeg meg en lykt til den nette sum av 4800kr. Altså, Frifond ga oss virkelig nok penger til at vi kunne utvide mulighetene under vann, og få enda flere dykk (flere flasker) og enda fetere nattdykk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå