Slimshady Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 PC'en min har en tendens til å slå seg av og på ganske ofte. Problemet har begynt i det siste. Av og til piper da CPU temperatur alarm når den rebooter. Dette tyder på at den blir en smule varm. Dette skjer ofte under f.eks filmavspilling eller andre pågående operasjoner. Vifta på CPU er litt nedstøvet ved visuell inspeksjon. Kan den støve så mye at kjøleevnen blir så nedsatt? Har en Zalman regulerbar vifte på CPU, og denne har eg prøvd å speede opp for å kjøle mer. Litt kjipt siden den bråker mer nå. Men den slår seg fortsatt av og på. Kanskje litt sjeldnere. Itillegg "fryser" hele maskinen også slik at eg må reboote. Dette skjer ofte når maskinen er idle. Er dette et annet problem? Eller henger det sammen? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Hvor varm er cpu'n idle/load da ? Støv på vifte og kjøleribber er ikke en bra ting... Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 På load når den slår seg av går bios alarmen på 65 grader tror eg. Det er ikke alltid den er så varm. Så da er det åpenbart at den er for varm. Av og til er den bare rundt 50 grader. Men skyldes dette støvet? I idle vet jeg ikke. Har ikke temperaturovervåkning i windows. Ser det kun i bios ved omstart. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Naturligvis skyldtes dette støv. 99% sikkert. Det du ser på vifta er bare toppen av isfjellet, kjøleribba er sannsynligvis full av støv. Demonter hele kjøleren, ta av vifta og gjør reint så skal du se at problemene forsvinner Men bestill kjølepasta først Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Cpuen min lå på 75C load med alle vifter på fult til jeg støv sugde CPU kjøleren, siden har aldrig tempraturen vært over 58C med alle viftene på laveste hastighet Lenke til kommentar
allanoiz Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jepp, ta ihvertfall av vifta og sett deg ned med en fuktig qtips og snurr opp støvet. Jeg hadde støv tilsvarende en ULLSOKK under vifta mi, og maskina mi skrudde seg rett av. Jeg kødder ikke, det var en MATTE med støv mellom vifta og resten. Fjern det så skal du se alt går bedre Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Takk for hjelp! Nå har eg demontert vifta. Finpussa den. fjerna alt støv. Det var ganske mye DRITT der. Ny kjølepasta på. Så får me se:-) Hva er det greieste løsningen for å kunne overvåke CPU temperatur og slikt i windows? Helst minimalistisk løsning som bruker lite ressurser og plass på skrivebord. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Der følger som regel med ett lite program på driver-cden. Se under utilities eller tools eller noe sånt. Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Ser systemet mitt sunt ut nå? Temperatur er stabil nå også under divx avspilling. Hvordan ser spenningene mine ut? Ka de forårsake at pc'en fryser avogtil? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Temperaturene så bra ut. Men 12V var veldig lav! Er dette under load eller idle? Regner med idle, ta en test på load. Synker 12V ytterligere er nok det orsaken til ustabil pc. Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Ja det er idle. Er divx avspilling load? Hvordan kan eg utsette maskinen for load? Maskinen fryser ofte under idle. Gjerne langvarig idle, dvs etter at maskinen har stått på mens eg har vært ute. (Men også under load) Den slår seg av helst under load. Men det problemet er kanskje løst nå. temperaturen er mye lavere nå Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Det bør være en selvfølge at man gjør rent i PCn minst en gang i måneden. Det gjør jeg. Før var jeg mer slurvete med det, og jeg fikk litt vondt da jeg kikket i PC'n min første gangen. Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Hvor høy temperatur er det forsvarlig å kjøre prosessoren på over lengre tid? Sånn at jeg kan skru ned vifta til det optimale punktet. Når blir CPU ødelagt ved peak-temperatur? Lenke til kommentar
krest Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 haha støvet blir det samme som å kle på seg en ulljakke elns mens du trener Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 den PSU`en du har er nokk klar for utskifting. 11,4 V på 12 V railen er for lite under idle. Når du beynner å belaste railen så tipper jeg den detter ned til 11,3/2 Og ja, støv er som ett ullteppe. Lenke til kommentar
knutroe Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Støv i pc bør for all del unngås. Bruk støvfilter ved vifteinntak(ene) eller gjør rent inni pc.en med jevne mellomrom, så går det nok bra. Selv har jeg god erfaring med et program som heter SpeedFan. Enkelt, tar lite ressurser, en del greie funksjoner. SpeedFan kan lastes ned her Forresten så bør CPU-temp helst ligge ihvertfall et par grader under 60 på maks load, helst enda lavere, men det skal nok gå fint om den ligger omtrent på det også. Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Hvordan pleier dere å gjøre rent inni pc'en? Skureklut og grønnsåpevann? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Støvsuge, men ta ut all strøm først! Load oppnår du f.eks ved et tungt spill eller programmer som occt eller prime95. Temp. kan godt ligge oppunder 70 grader, men tror mulig den vil påvirke stabilitet om den går høyere.. Ang hva som er farlig for prosessoren så er alt under 100 grader ikke noe problem (ved en slik temp. vil den raskt slå seg av). Har selv ikke vært plaget av støv. I det siste skyldes nok det at jeg bare har brukt vann eller mer "eksotiske" kjøleløsninger som ikke er direkte avhengig av vifter eller luftflyt om du vil. Men den første maskina mi kjørte en god stund med luftkjøling, kan ikke komme på at jeg har måttet vaske kjølere vertfall. Lenke til kommentar
K4F Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 ver forsiktig med støvsuger den kan gi fra seg statiskelektrisistet selv bruker jeg filter på alle insug vifte samt trykkluft på box til å blåse ren pc'n inni mellom Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Vil fraråde støvsugning, effekten er heller dårlig og risken er høy! Kjøp heller som K4F nevner, trykkluft på boks! Dette får du kjøpt på fotobutikker. Bare pass på å bruke den rikig, det vil si ikke opp ned Da får du flytende Co2 som går over til gass form, og det er kaldt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå