Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med deling av filer..."LØST"

Anbefalte innlegg

Håper noen har en god ide eller to for jeg skjønner ingenting..

Sitter her med flere pcer i nettverk, la oss kalle de pc A,B,C og D.

Pc A finner alle de andre maskinene og har tilgang på alle delte filer

Pc B,C og D finner alle maskinene på nettet, og har tilgang på Pc B,C, og D. De finner også Pc A,men får ikke tilgang til Pc A

Alle maskinene kjører WinXP med SP2, Nod32 antivirus og den innebygde firewallen i winXP SP2. Alle Delte filer har blitt delt på samme måte på alle maskinene.

Hva kan jeg gjøre for at B,C og D får tilgang til A ?

Endret av taleg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvde å legge inn driverne på nytt og alt av oppdateringer er lagt inn

Jeg tror ikke det er et driver problem, det virker mer som et tilgangsproblem..

Spes. siden alt annet fungerer, bortsett fra tilgangen til Pc A over nettverket..

Dvs. alle de andre maskinene finner Pc A, men de får ikke tilgang til de delte ressursene på Pc A.. som selvsagt er den maskinen med alt jeg virkelig vil dele..

Har prøvde å sette opp alle shares på nytt etter at jeg la inn driver på nytt uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

ipc$ kommer opp, ikke det at jeg ble så mye klokere av det :hmm:

Her er feilmeldingen jeg får hvis jeg prøver å gå inn på Pc A fra B,C eller D

Feilmelding.gif

som dere sikkert skjønner så er ikke kontakten problemet, men heller tilgangskontroll.. Det jeg finner en smule merkelig er at alle shares på de andre pc'ene er tilgjengelig fra Pc A,B,C og D. Men av en eller annen grunn blir jeg nektet adgang til Pc A med Explorer.

Jeg kan pinge uten prob..

Som nevnt tidligerer så har jeg sjekket at firewall og Nod32 ikke er synderene, slår jeg de av er fortsatt feilen der.. feilmeldingen er jo samme feilmelding man får hvis man prøver å koble seg til noe som er beskyttet med passord ol. men det er ikke satt opp noe passord eller gjort noe spesielt med sharene på Pc A. De er delt ved å høre klikke på en gitt folder og velge "Sharing and Security..."

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det funker på de andre maskinene og ikke på Pc A.

Lenke til kommentar

Det kan virke som om gjestkontoen ikke er aktivert på A, høyreklikk på min datamaskin, velg behandle, lokale brukere og grupper -> brukere. Sjekk så om gjestkontoen er aktivert. Om den er det, så kan du prøve å opprette en ny konto med samme brukernavn / passord som en brukerkonto på en annen maskin. Prøv så å komme inn fra den maskinen.

Lenke til kommentar

Gjeste konto er aktiv og jeg har brukt det samme brukernavnet og passordet på alle pc'n for å se om det hjalp.. Nope

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det funker på de andre pc'ene..

Vurderer en reinstallasjon av hele ruklet.. dvs Pc A.. for dette begynner å irritere meg noe alvorlig.. Argh

Lenke til kommentar

Det du må finne ut er hvilken bruker de forskjellige maskinene logger seg på maskinen med. Hva heter brukeren du er logget på de forskjellige maskinene, hvilke brukere finnes det på de forskjellige maskinene, hvem har tillgang til sharene, står automatisk guestpålogging på i "Local security policy", hvem har tillgang over nettverket i følge "Local security policy" osv.

På XP maskiner bør du logge på hver av maskinene med forskjellige brukernavn og opprette alle brukerene på alle maskinene med det passordet som tilhører den brukeren. Så deaktiverer du guest og sørger for at automatisk guestpålogging ikke står på i secpol.msc

Lenke til kommentar

Samme brukere finnes på alle maskinene og guest kontoen er aktiv på alle sammen.

Jeg er ikke ute etter å dele ting med passord, jeg vil dele det jeg skal dele uten.. Alle maskinene er bak en aktiv firewall, så jeg er ikke noe særlig bekymret for inntrengere utenifra.

Alle settings i "Local security Settings" (secpol.msc) er sjekket og jeg tror jeg fant feilen..

"Under Local Policies" -> "User Right Assignment" var "Access this computer from the network" blank. Og så fort jeg la til de brukerene som står oppført der på Pc B fungerte alt som det skal. :D

Brukerene jeg la til er: Administrators, Everyone, Power Users og Users.

Jeg kunne sikkert begrenset tilgangen til de kontoene jeg har lokalt, men jeg gidder rett å slett ikke, sikkerheten er ikke så viktig for meg og alle som er koblet til nettverket stoler jeg 100% på så det spiller liksom ikke noen rolle så lenge det fungerer. Har min lit til at alle maskinene er beskyttet av Windows Firewall og hele nettverket er bak en firewall. ;)

JohndoeMAKT: Tusen takk for at du satt meg på riktig spor *Bukker dypt*

Endret av taleg
Lenke til kommentar

Helt utrolig at det skal være så mye pes å sette opp slike enkle hjemmenettverk. Har slitt masse med lignende ting selv. Håper dette blir enklere i framtidige versjoner av windows, her har de en del å lære av linux (selv om det kan være vanskelig det også).

Lenke til kommentar

Kan vere eit DNS problem, har komt over dette før, prøv å skriv \\ip for å få tilgang.

Viss dette fungerar så sjekk at alle har installert om mulig NetBios, som er en tidligare protocol som kom med Win9x, men som av og til har faktisk dukka opp i WinXP.

Om dette så ikkje fungerar, prøv med en anna router, og om du har satt opp nettverket kun av statiske ip'ar er dette ikkje heilt å anbefale, då sjekk for all del at dei er innanfor samme range.

Feks 10.0.0.1-10.0.0.10

Håpar det hjalp litt.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke pes, det er jo bare at så mange brukere bruker "formatering" som løsning i stedet for å prøve å lære seg hvordan systemet fungerer. Du har en lokal bruker, du har en ekstern bruker, hver sharing defineres med hvem som har tilgang og mellom er local security policy som grovt bestemmer hvem som kan gjøre hva.

Selv liker jeg w2k sin løsning best hvor guest er default deaktivert og du blir ikke automatisk innlogget med guest tilgang slik i mange XP versjoner. Da MÅ du ha en bruker på maskinen du skal gå inn på og det gjør brukerene mer bevisst på hva som skal til for å koble til over nettverket. I XP med automatisk guest innlogging forsvinner trenger ikke brukeren tenke over brukere engang og med en gang det ikke fungerer så vet de ikke hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...