Gå til innhold

Bør dvd-avspiller følge med når man kjøper ny PC?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en ny komplett stasjonær PC på Netshop med en NEC Dvd-brenner. Det fulgte med en cd-rom med Nero software som jeg installerte. Etter dette skulle jeg se på en DVD-film som jeg satte inn i spilleren. Men det var ikke mulig å spille av denne. Media-player ga beskjed om at jeg måtte sjekke fargeinstillinger for skjermen, mens avspilleren til Nero sa at jeg måtte oppgradere/kjøpe ny software for å kunne dekode innholdet på DVD`en. Dette gjelder alle DVD-er jeg har(som er sonefrie). Bør man ikke kunne forvente at det følger med program for avspilling av DVD når man kjøper en ny PC med DVD-brenner/spiller, istedet for at man må laste ned eller kjøpe en ny en?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger alltid et tredjeparts program til å spille av DVD filmer. Dette er vanligvis et program, som også skaffer codex til Media Player med mere.

Dette er kjekt å sjekke om det følger med når du kjøper, men personlig er jeg glad at dette ikke følger med som standard siden jeg har sålangt eid oppmot 5 DVD-enheter. Det blir litt mye pengesløsing.

Lønner seg å kjøpe "Retail" versjonen, da får du vanligvis med manualer, program, skruer og kabler.

Nero software er programmer til å brenne CD plater og DVD plater. Du skulle nok hatt PowerDVD eller WinDVD for å spille av plater.

Sånn er det bare.

Edit :

Jeg tok en kjapp sjekk på Netshop, og den første PC'en jeg klikka meg innpå kommer med software til å spille av DVD.

Netshop PC

Jeg vet ingenting om PC'en du kjøpte eller prisklasse, men noen av dem kommer med software. Kanskje dette burde ha vært sjekket litt nøyere før du bestilte ?

Edit 2 :

Ikke for å være slem, men jeg tok en titt på innleggene dine, og allerede her planla du å skaffe en DVD spiller i bulk (uten noe tilleggsutstyr).

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Jeg tok en kjapp sjekk på Netshop, og den første PC'en jeg klikka meg innpå kommer med software til å spille av DVD.

Netshop PC

Det var en slik PC jeg kjøpte av Netshop(dog uten skjerm). Hvor ser du at det følger med software til å spille av DVD.

Må innrømme at jeg ikke visste hva bulk stod for(der har vi kanskje problemet...)

Dvd-avspillingsprogram:

VLC

Windows Mediaplayer

Hvordan får man brukt Windows mediaplayer til å spille av DVD? Får bare opp melding om at jeg må endre på skjermoppløsning uten at det hjelper!
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er vel denne saken avsluttet, men generelt bør det nok følge med DVD-avspillingsprogram når man kjøper ny PC, for å svare direkte på overskriften.

Men om det _skal_ følge med:

Hvis det er opplyst i annonsen om PCen at "med denne kan du se på DVD-filmene dine", eller "DVD-brenner som kan brenne DVD-plater og spille av DVD-filmer", og det ikke er opplys at man trenger tredjeparts programvare, så _skal_ det vel følge med program, ellers kan det bli tydet som reklamefusk. Men om det kun står at det er en Nec ND-3540 i PCen står butikken fri til å legge med DVD-program eller ikke.

Personlig bruker jeg vel WinDVD, men syns VLC er vel så bra, så for meg hadde det vært overflødig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...