Gå til innhold

Hvordan er firedobbel-pumpet minne implementert?

corge

Anbefalte innlegg

Dobbelpumpet minne er mulig ved at kretsen jobber både ved "rising edge" og "falling edge" hver klokkesyklus. Jeg trodde alltid at firedobbel (og åttedobbel) pumping kun var mulig ved å ha flere selvstendige minnemoduler som jobbet parallelt: f.eks. firedobbel-pumpet minne ville da brukt to dobbelpumpet-minnemoduler (gjerne på samme fysiske minnebrikke, men likevel to selvstendige moduler internt på samme minnebrikke) for å få lest fire ganger fra minnet per klokkesyklus og dermed alltid trodd at begrepet faktisk er misvisende (når brukt om > dobbelpumpet minne, selvsagt) siden det ikke finnes noe "høyere" enn dobbelpumpet minne. Men så leste jeg på wikipedia om "Double data rate" hvor det står:

"For some applications, even double pumping has proven insufficient and quadruple data rate (or quad pumping) has been used; transferring data four times per clock. "

Hvis jeg forstår dette rett betyr det at samme minnemodulen jobber Fire Ganger per klokkesyklus? Hvordan i alle dager er dette i så fall mulig? Kretsen må jo få en form for signal som "forteller" den når den skal jobbe, og siden en klokkesyklus kun har to distinkte "punkter" (rising edge og falling edge) hvor det er mulig å se noen forskjell i signalet synes jeg det virker umulig å få minnet til å jobbe mer enn to ganger per klokkesyklus.

Enda mer utrolig blir da åttedobbel-pumpet minne, hvor i EN klokkesyklus finnes Åtte distinkte signaler som kan brukes til å fortelle EN modul at den skal jobbe Åtte ganger per klokkesyklus?

Er det feil på wikipedia eller kanskje bare delvis feil (at jeg tolker det feil)?

Hvis ikke, hvordan er firedobbel/åttedobbel-pumpet minne implementert? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er denne artikkelen du leser på, så tar den for seg den generelle DDR-teknologien, altså ikke bare DDR-minne, men også DDR i FSB, AGP og Ultra 3 SCSI. Dvs. at den ikke snakker direkte om QDR-minne heller, men at QDR er benyttet i f.eks Intels FSB.

Forresten finnes det visstnok også QDR-minne ifølge denne artikkelen, men da bruker man både DDR og full-duplex-teknologi (kan sende og motta samtidig) for å få det til.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om det snakkes spesifikt om DDR eller om mer generell type teknologi. Jeg spør bare, hvis det finnes firedobbel-pumpet (eller mer) minne som fungerer slik jeg beskrev i starten av tråden, hvordan er det implementert?

Fra den andre artikkelen på wikipedia du fant:

"Unlike DDR SDRAM, which has a single bidirectional read-write port, QDR has separate read and write ports that can operate simultaneously. This requires a larger number of wires from the memory device to the memory controller, but doubles the theoretical maximum data transfer rate. QDR SDRAM uses two clocks, one for read data and one for write data."

Det ser altså ikke ut til at "ekte" firedobbel-pumpet minne finnes ifølge dette.

Lenke til kommentar

For å gjøre det helt klart hvorfor jeg skrev at "da finnes altså ikke "ekte" firedobbel-pumpet minne".

Det står i artikkelen at QDR-minne har _flere_ read/write ports, ikke kun én. Den sender altså data parallelt over flere busser (flere fysiske ledninger) istedenfor å sende over samme buss flere ganger per tidsenhet (4 ganger for QDR-minne, 2 ganger for DDR-minne).

Åttedobbel-pumpet minne vil altså ha dobbelt så mange read/write ports som firedobbel-pumpet minne for å få doblet effekten nok en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...