kineh Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Hei! Er på jakt etter et nytt digitalkamera, og har brukt mange timer på å lese gjennom artikler, tester og forum. Finner mange kamera som virker gode, men så klart er ingen perfekte.. Mine krav til kameraet er i første omgang god bildekvalitet, men også hurtighet, høy batterikapasitet, og muligheten for noe manuell kontroll. Antall megapixler er ikke det viktigste. Og jeg ser helst at kameraet ikke er alt for lite, da jeg tror dette går på bekostning andre kvaliteter, samt at jeg liker å føle at kameraet ligger godt i hånden. Etter mye om og men snublet jeg etterhvert over Olympus Camedia C-55 Zoom. Dette virker for meg som et godt kamera, men det "bekymrer" meg litt at det er så lite omtalt av norske brukere/testere. Er C-55 et godt valg, finnes det eventuelt bedre alternativer for meg, og hva er egentlig grunnen til at det er så lite omtalt når det fremstår som så attraktivt? (Kan forøvrig nevne at jeg har max. 4000 kr. å bruke på kameraet, helst mindre..) Vennlig hilsen Kine Endret 18. november 2005 av kineh Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Kjenner ikke modellen, men det er sikkert ikke et dumt kjøp. Om jeg skal gjette så skremmer vel kanskje designen vekk endel potensielle kunder. Anbefaler uansett å ta en titt på Canon A620 og A610: https://prisguiden.no/produkt/36164 https://prisguiden.no/produkt/36176 Endret 18. november 2005 av Covcon Lenke til kommentar
Digilars Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Hei!Mine krav til kameraet er i første omgang god bildekvalitet, men også hurtighet, høy batterikapasitet, og muligheten for noe manuell kontroll. Antall megapixler er ikke det viktigste. Og jeg ser helst at kameraet ikke er alt for lite, da jeg tror dette går på bekostning andre kvaliteter, samt at jeg liker å føle at kameraet ligger godt i hånden. Er C-55 et godt valg, finnes det eventuelt bedre alternativer for meg, og hva er egentlig grunnen til at det er så lite omtalt når det fremstår som så attraktivt? (Kan forøvrig nevne at jeg har max. 4000 kr. å bruke på kameraet, helst mindre..) Vennlig hilsen Kine 5171491[/snapback] Hei! Er i samme situasjon som deg; på jakt etter nytt kamera. Ser at C-55 kommer brukbart ut i tester, noen synes imidlertid at det er noe klumpete. Men det er vel til syvende og sist smak og behag. Vet ikke om du har sett denne testen av kameraet, du kan jo ta en titt her: Olympus C-55 Jeg synes at Canon PowerShot A610 og A620 er svært interessant, en test av sistnevnte ser du her: PowerShot A620 Dette bruker også 4 stk. AA-batterier og har gode muligheter for manuell kontroll og har bra zoom. I tillegg har det vendbart display, det er kjekt. Og prisen er rundt 3.000,- Lykke til! Lenke til kommentar
kineh Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Hei igjen, og tusen takk for svar. Tok en nærmere titt på A620 og A610, og ble ganske imponert - særlig på grunn av muligheten for å feste på optisk tilbehør. Lovende! Det ble også til at jeg fikk lest litt om Nikon Coolpix 7900, og syns det så ut som et veldig godt kamera. Hva gjør dette kameraet til et dårligere/bedre valg enn A620/A610? Beklager om jeg maser nå, men jeg er ikke så dreven på kamerafronten, og dermed avhengig av litt hjelp for å navigere meg frem.. Hilsen Kine Lenke til kommentar
heimabrygg Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 <snap>Det ble også til at jeg fikk lest litt om Nikon Coolpix 7900, og syns det så ut som et veldig godt kamera. Hva gjør dette kameraet til et dårligere/bedre valg enn A620/A610? <snap> 5172272[/snapback] Jeg støtter meg bare på tester her, da jeg ikke har brukt noen av de kameraene du nevner. Men Nikons kamera er mer pek-og-klikk enn Canons, som jeg tipper vil bety litt over tid etterhvert som du blir vant med kameraet og ønsker utforske de muligheter de gir, evt. ikke gir. Canons variant er til gjengjeld fysisk større og tyngre. Jeg har selv bestemt meg for å kjøpe A610 (har dessverre ikke din max 4000-grense, må kutte en lasentupp), og 5 megapixler holder til mitt bruk. Lurte lenge på Nikon 5900 selv, samt ulike Sony-varianter (spesielt P150/200 og DSC-W5). Disse er litt mindre attraktive i mine øyne fordi de benytter MemoryStick i stedet for SecureDigital. Det avgjørende var for meg: - kameraet må være raskt. Små barn i bevegelse et typisk scenario The A610 offers very speedy performance. From power up to first image captured measured an amazing 1.6 seconds. Shutter lag, the delay between depressing the shutter button and capturing an image, was less than 1/10 of a second when pre-focused, and only 2/10 second including autofocus.- rask og presis autofokus; har sett for mange gode bilder ødelagt av skivebom fra autofokus- autofokus hjelpelampe, en stor fordel for innendørsbilder - god batterilevetid med standard, utskiftbare batterier (4xAA i dette tilfellet) - bildekvalitet - god valuta for pengene, ikke over 3000 kr The Canon Powershot A610 is an exceptional digital camera. It offers a number of advanced features at a very reasonable price. Picture quality is of a very high quality for a camera that costs so little. Ikke vel så viktig, men også hyggelige og avgjørende faktorer: - 640x480@30fps videofunksjon gjør det mer attraktivt å ta opp videosnutter etterhvert som prisen på SD-kort går ned og ned og ned... - 4x zoom - vendbar LCD - mulighet for mye ekstrautstyr til å være et kompaktkamera Til sist har A610 USB 2.0 og standard mini-B USB-grensesnitt. Da kan en bare lure på hvorfor en må bruke medfølgende Canon software for å få overført bilder! Canon var aldri særlig Linux-vennlige, men her klarer de også å eksludere Windows-brukere som ønsker seg popup "Removable Device" når en plugger inn USB-kabelen. Software må også tas med på tur, med andre ord...! Toppen av idioti. Kilder: Cameras UK Steve's Digicams BLOG: Raving Lunacy Sjekk spesielt posten fra 24. oktober. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå