Gå til innhold

Jording?

RockeRolf

Anbefalte innlegg

• 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ja Dan, men da maa det kjemi til. Koel paa med litt amfetamin, kaffe og druesukker du, saa gaar det nok saa bra saa.

Men fra spoek til alvor... Det ble nevnt av Hondaen at jording kan foere til sus i lydkort? Hva mener du da med det, Honda?

Annet: vil man faa mer stoey i en modemforbindelse hvis datamaten ikke er jorda?

Hva med hvis man ikke har kabinett, kun hk'en festet til taket med staaltraad, er det bra?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en ganske kraftig skurring i høyttalerne, men ved å mute CD-kanalen forsvant skurringen. Jeg syntes dette var veldig merkelig, så jeg tok på meg hodetelefonene, og åpnet PCen (mens den sto på) for å finne støykilden. Jeg fant ut at skurringen ble kraftigere når ledningene fra strømforsyningen (de "ledige" ledningene som ligger å slenger) lå io nærheten av kabinettet. Ved å teipe (!) for åpningen så ble skurringen mindre (selv om den strømførende kontakten på ledningen aldri var nær metall). Enda verre: Skurringen forsvant når jeg holdt rundt ledningene...

Og for å sette prikken over i-en (og for å bekrefte min uflaks og at Gud ikke eksisterer, eller hvis han eksistererer så kan han stikke langt til helvete), så klarte jeg å kortslutte skrothaugen, da ledningen klarte å treffe en skrue (og denne skruen fikk "tilfeeeldigvis" truffet et kontaktpunkt på ledningen). PCen ble tyst... Men alt virket når jeg skrudde den på igjen :-D

Noen teorier? Jeg har fortsatt "mutet" cd-kanalen :-( Og den eneste løsningen er å vippe på kabinettet, og håpe på at lyden forsvinner (midlertidig). Kanskje dette har noe med jordingen (jeg kan ikke se noe "jordingspunkt" i vegguttaket, men tykkelsen på strømledingene som fôrer uttaket tilsier at det finnes en jordingsledning der).

Lenke til kommentar
Hva for noe tull er det dere sier om at det er farlig å få 230v gjennom seg? det er ikke mer farlig enn å få 12v gjennom seg. som nevnt tidligere er det nærmere 10k V i et strømgjerde, det samme omtrent i en tenplugg.

Hvordan kan det ha seg at det er umulig å drepe seg ved å ta på en tenplugg når du f.eks prøver å starte en moped med tenpluggen kobla til motoren og du tar på den? jo, fordi at STRØMMEN er mindre. det er antall Ampere som er faren, ikke antall volt.

pcen din blir like mye ødelagt om du har jorda eller ikke, men DU blir ikke drept hvis det skjer en overledning o.l.

det går en sinnsyk strøm gjennom tennplugger, I know this first hand :)

Lenke til kommentar

Strømgjerde DIG ? :smile: Jojo... hvis man vil få litt støt så tar man bare den en hånda ned i ei myr, og den andre på strømmtråden... funker som bare det... Bor selv på gård. Har kuer(+strømmgjerde)

SÅ KLART DU KAN DØ AV STRØM :wink: ___MEN DET ER IKKE MANGE SOM GJØR DET...

JEG HAR IALLEFAL OVERLEVD 14ÅR MED PC I HUSET.... :p

(og nå er jeg 14 år) :oops:

LOZER :lol:

Lenke til kommentar
Hva for noe tull er det dere sier om at det er farlig å få 230v gjennom seg? det er ikke mer farlig enn å få 12v gjennom seg. som nevnt tidligere er det nærmere 10k V i et strømgjerde, det samme omtrent i en tenplugg.

Hvordan kan det ha seg at det er umulig å drepe seg ved å ta på en tenplugg når du f.eks prøver å starte en moped med tenpluggen kobla til motoren og du tar på den? jo, fordi at STRØMMEN er mindre. det er antall Ampere som er faren, ikke antall volt.

pcen din blir like mye ødelagt om du har jorda eller ikke, men DU blir ikke drept hvis det skjer en overledning o.l.

Det er ikke noe farlig å ta på et ku gjerde da. Du får bare en såkalt spike i deg. Og den kan være på mange tusen volt. Og den er ikke farlig.

Enkel og grei elektro

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hvordan man kan få 230volt "igjennom seg" ? ;-) blir nok "over" seg..

Heisann! :)

Dette er vel et spørsmål om hvordan man tolker begrepet?

På sett og vis kan man vel si at man får strøm igjennom seg i følgende tenkte situasjon:

Du står barbeint på det våte badegulvet, og tar i en hårføner med "overledning". Da vil jo strømmen (spenningen) gå fra hånden din, gjennom kroppen og ut i føttene. Da kan man jo med en viss rett bruke et slikt uttrykk.

Samtidig kan man jo også trekke inn potensialforskjellen / spenningstapet gjennom kroppen og da kan man gjerne bruke spenning over seg i den forstand som at man gjerne måler spenningen / spenningsfallet over kroppen.

Kan dette være en forklaring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...