RockeRolf Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Holder på å trekke jordingsledninger til en ny etasje for å kunne koble opp et par-tre maskiner der og være trygg hvis det skjer noe gæli. Fant en jordledning på kjøkkenet som jeg har koblet meg på, men er ikke helt sikker på om denne faktisk har kontakt med jord. Hvordan får jeg sjekket dette? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Ehhh... Du fant en jordledning på kjøkkenet..?? Det du kan gjøre er å trekke en kabel til vannrøret under vasken på kjøkkenet... Har den ledningen du har funnet, blitt koblet til der fra før av, er den jordet... Du kan også evt slå ned ett jordspyd utenfor og trekke jording fra det og inn til det nærmeste jordingspunktet ditt Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Er det skadelig for pcen og kuble den til Ujorede kontakter? Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Det er jo ikke skadelig, men du løper en større risiko for at komponenter går fyken hvis spenningen enten synker eller stiger.... Og det er greit å ha jording hvis det er en feil som gjør at pc'en blir strømførende, for da får ikke du støt hver gang du skrur på Lenke til kommentar
00fredrik00 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Kameraten min har satt pc'en i en ikke-jordet kontakt. Hver gang man tar på pc'en eller skjermen, får man skikkelig støt. Fredrik Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Akkurat fordi den ikke er jorda. Jording fører spenningen vekk fra PC'en og til en trygg plass istedet for at du får den i deg Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Men aller helst skal det ikke være nødvendig med jording. Jording er som sagt for å beskytte deg i tilfelle det oppstår en elektrisk feil et sted. Så viss en får støt av å ta i pc'en/skjermen/whatever burde man få fixa feilen! Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 15:35, traskas skrev:Det er jo ikke skadelig, men du løper en større risiko for at komponenter går fyken hvis spenningen enten synker eller stiger.... FEIL! Det er bullshait... Jording er kun for personvern! Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Enkelt å sjekke, det er bare å bruke en lampe eller et voltmeter. La oss si at det er 230 volt mellom fasene. Hvis du ikke har jordfeil lenger ut i anlegger, så vil du måle 230/1,73 = ca 133 volt mellom fase og jord. Med en lampe, da skal den altså lyse svakere mellom fase og jord.. Hvis du måler 230 volt mellom fase og jord, så har du eller naboen jordfeil i anlegget og det bør/skal rettes omgående. Måler du ingenting mellom fase og jord, så er enten jordledningen koplet av, jordelektroden til huset ditt er defekt eller nettstasjonen ( trafoen ) til ditt lokale e-verk kan også ha en dårlig jordelektrode, men det kommer an på hvilket fordelingssystem den bruker =) Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Jording er for pyser! 230V er ingenting, tom. ved 50Hz. letteid (Grunnen til at 50Hz er skadelig er pga. at den er nærmest hjerterytmen, og får du strømføring gjennom hjertet kan det være veldig skadelig!) OBS: dette er ingen oppfordring, respekter strøm! Den kan være livsfarlig! Lenke til kommentar
RockeRolf Skrevet 29. august 2002 Forfatter Del Skrevet 29. august 2002 Takk for alle innlegg, prøver med ei lampe jeg :smile: Lenke til kommentar
NoNamed Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 støt er digg det....er det ingen som har tatt på ku gjerde eller hva **** det er :smile: ikke 230v da men :razz: nei jeg driver ikke med sm :smile: Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 På strømgjerde er det nok nærmere 10.000 volt... Men maks effekt = 6 watt, vanligvis.. Det vil si følgende: P/U=I 6W/10.000V= 600 uA (mikroAmpere) EDIT: Glemte poenget; som var at her får du en mye mindre strømstyrke enn du kan får i en stikk-kontakt. Å ta på et strømgjerde er ikke farlig... Bare litt skummelt! [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-08-29 22:45 ] Lenke til kommentar
fondus Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Hva for noe tull er det dere sier om at det er farlig å få 230v gjennom seg? det er ikke mer farlig enn å få 12v gjennom seg. som nevnt tidligere er det nærmere 10k V i et strømgjerde, det samme omtrent i en tenplugg. Hvordan kan det ha seg at det er umulig å drepe seg ved å ta på en tenplugg når du f.eks prøver å starte en moped med tenpluggen kobla til motoren og du tar på den? jo, fordi at STRØMMEN er mindre. det er antall Ampere som er faren, ikke antall volt. pcen din blir like mye ødelagt om du har jorda eller ikke, men DU blir ikke drept hvis det skjer en overledning o.l. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Det du sier der er helt rett, men det er mulig å bli drept av 230 V. Hvis du drikker masse vann, og kniper veldig hardt med en hånd på hver pol, kan du dø av strømmen. Men det skal sinnsykt mye til. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Kan noen forklare hvordan man kan få 230volt "igjennom seg" ? ;-) blir nok "over" seg.. Utstyr kan faktisk bli ødelagt hvis jording ikke er skikkelig utført, noe jeg har fått oppleve selv. Kabeltv bringer med seg jord og jeg koplet kabeltv til tvtuneren min på pc`en, min pc er ikke jordet og har små kondensatorer mellom fase og chassi inni psu. Da jeg skulle koble så så jeg en liten blå gnist og desverre en blåst inngang.. Hadde alt vært skikkelig jordet, så hadde ikke disse potensialforskjellene vært tilstede Forøvrig, blir en pc jordet så kan det føre til støy/sus hos lydkortutgang, et filter et kjekt å ha. Jording skal man iallefall utnytte seg av.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Hei Hondaen. Det er helt rett det du sier om å få spenning gjennom seg. Men folk som ikke har så mye peiling stokker ofte på spenning og strøm. Og det er som sagt strøm gjennom hjertet som dreper! Lenke til kommentar
Shithead Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Quote: Den 2002-08-30 17:01, fondus skrev:Hva for noe tull er det dere sier om at det er farlig å få 230v gjennom seg? det er ikke mer farlig enn å få 12v gjennom seg. som nevnt tidligere er det nærmere 10k V i et strømgjerde, det samme omtrent i en tenplugg.Hvordan kan det ha seg at det er umulig å drepe seg ved å ta på en tenplugg når du f.eks prøver å starte en moped med tenpluggen kobla til motoren og du tar på den? jo, fordi at STRØMMEN er mindre. det er antall Ampere som er faren, ikke antall volt.pcen din blir like mye ødelagt om du har jorda eller ikke, men DU blir ikke drept hvis det skjer en overledning o.l. For noe bullshit. Det er strømmen som dreper, ikke spenningen. 10000 V uten strøm ville bare få hårene til å reise seg, ikke stort annet. 50 mA er dødelig.... Og 50hz har ingenting med hjerterytmen å gjøre, den er ca. 1hz.... Lenke til kommentar
eatshorts Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Jo men da har jo spenningen en god del og si allikevel fordi du ikke får kraftig strømgjennomgang av et 12v batteri fordi motstanden i kroppen, eller var det huden er for høy. U=R*I , Grunnen til at et strømgjerdet ikke er farlig er fordi det pulserer og har strømbegrenser. En annen grunnleggende fare faktor er hvor strømmen går igjennom kroppen. f.eks stapper du to fingrer inn i kontakten (fra samme hånd) er det nesten helt ufarlig (gjør veldig vont, har prøvd det mange ganger). Men går strømmen gjennom hjertet er du fort død. PS. soenning mellom leder og jord varierer etter hvilket strømnett du har. TN eller IT Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 31. august 2002 Del Skrevet 31. august 2002 Mye fantasifullt i denne tråden. Det stemmer at det faktisk er strømmen som dreper, det skal faktisk ikke mange mA til gjennom hjertet før det stopper. En annen side er at man må ha spenning nok til å drive denne strømmen gjennom kroppen. Er man veldig tørr på hendene, må det mer spenning til enn om man er fuktig. Dessuten er det forskjell på hvor mye strøm som må til for å gjøre skade alt etter hvilke kroppsdeler strømgjennomgangen skjer. Vanndrikking og 50hz kontra hjerterytme er vel ikke akkurat hentet fra noen lærebok i elektroteknikk. Anbefaler vedkommende som stod for inleggene å i det minste lære seg ohms lov før de svarer...:wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå