Gå til innhold

3 ting en nybegynner lurer på. (Løst)

Anbefalte innlegg

(Om noen mod. synes topic er for tynn, kom gjerne med innspill).

Jeg lurer på å kjøpe meg Speilreflekskamera (350D?) og lurer på et par ting her...

1) Kan man sammenligne mm på objektiv med zoom på kompakt-kamera?

Eksempel:

Jeg har et gammelt Ixus 400, hvor det står 7.4 - 22.2 mm på linsa/objektivet. Det blir jo 3x zoom. Et objektiv fra cannon hvor det står 70 - 200 mm får da en "zoom" på vel 2,8.

Gitt en situasjon der jeg stiller kameraene ved siden av hverandre (EOS 350D m. 70-200mm objektiv vs. Ixus 400). Jeg skal ta bilde av ei ku på 100 meter. Begge kameraene er stillt inn til å ta bilde på 4 megapixeler. Max "zoom" på begge to.

-Blir kua tatt med 350D mye større?

2) OM kua blir større, kan man da sammenligne for eksempel et digital speilrefleks -kamera med 300 mm linse, med et digital-kompakt-kamera med 8x zoom? (eller 6x eller 10x ...)

3) Ut ifra det jeg har forstått har forkortelsen USM noe med fokus på objektivet å gjøre (Auto, hastighet og lydnivå). Er det mulig å stille dette manuelt?

Så et bonus-spørsmål om du har svart på de 3 over: Er det overhodet noe form for digital zoom på digitale speilrefleks-kamera? (Eneste som skulle kunne ha behov for dette ville vel vært en med kun ett bilde igjen med 2 megapixel-kvalitet slik at man "beskjærer" kantene av selve bildet).

Lest litt rundt på forumet nå, og jeg synes jeg har lært litt. Beklager de teite spørsmålene, men det er da en gang noe jeg lurer på...

Takker for svar...

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

både og ... antal mm kan du - det er omregnet efter en standard der er i forhold til standard negativ størrelse.

Se bort fra x zoom. Det er misvisende idet det faktisk blot er max mm divideret med mindste zoom. feks. har både Tokina 200-400 mm 2 x zoom, mens 70-300 mm har lidt over 4 - men koen bliver størst med tokinaen.

et andet eksempel er panasonics fz20 der har 36-432 mm (omregnet) og dermed 12 gange zoom har "mindre" zoom samsung pro 815 der med 28 -420 har 15 gange optisk (fordi der er mere vidvinkel) men koen bliver ikke større af den grund.

men på flere af de nye spejlrefleks er der en såkaldt cropfakktor, som pga sensoren ikke er helt så stor som et negativ betyder du skal gange antal mm med 1,6 på f.eks Canon 350D. (f.eks. har min sigma 50-500 en reel forstørrelse på 80-800 mm) Det gør det lidt sværere at få vidvvinkel, men omkring 18 mm er modsvarer vidvinkel på ca28 mm

kig endvidere på blænden (f - tallet) jo mindre tal der står efter f, jo mindre lys kræves, og jo mere koster den. f2,8 er godt og lysstærkt - og koster.

Her kan de se noget om brandvidder (antal mm) og her kan du se noget om blænde.

Digital zoom er udsnit af originalbilledet, og laves lligeå godt 8eller bedre på pc under redigeringen

jeg ser nu du har skrevet der står 7-22 mm, så canon har ikke omregnet til standarden. her kan du se dixus 400 omregnet har 36-108 mm - dpreview er iøvrigt en god side og man kan bla. sammenligne kameraer m.m. på den.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Med ordet "tilsvarende" i svarene så mener jeg hvilken brennvidde som ville gitt samme utsnitt på et kamera med 35mm bildebrikke. For kameraer med forskjellig bildebrikke så må man regne om til en felles base før man kan sammenligner.

Kan man sammenligne mm på objektiv med zoom på kompakt-kamera?
Nei, zoom og brennvidde har ingenting med hverandre å gjøre. Zoomfaktoren forteller hvor stort område brennvidden spenner ikke hvor nært du kommer motivet. Når du vet zoomområdet så vet du ikke om det er vidvinkel eller tele, du må vite brennvidden og størrelsen på bildebrikken for å vite det.

Blir kua tatt med 350D mye større?
Ja, fordi brennvidden er større i forhold til størrelsen på bildebrikken enn Ixus kameraet.

OM kua blir større, kan man da sammenligne for eksempel et digital speilrefleks -kamera med 300 mm linse, med et digital-kompakt-kamera med 8x zoom? (eller 6x eller 10x ...)
Det korte svaret er nei. I virkeligheten starter de fleste objektivene på et kompaktkamera på tilsvarende 28-38 mm så du kan gjøre et overslag som er i nærheten av korrekt. Men du må vite de nøyaktige tallene for å få rett svar. Et kompaktkamera som starter på tilsvarende 32 mm og som har 10x zoom vil ha tilsvarende 320 mm på maksimal tele. Mens et 300 mm objektiv på 350D vil tilsvare 480 mm fordi bildebrikken er 1,6x mindre enn en 35 mm filmrute.

3) Ut ifra det jeg har forstått har forkortelsen USM noe med fokus på objektivet å gjøre (Auto, hastighet og lydnivå). Er det mulig å stille dette manuelt?
USM betyr at objektivet har en innebygget ultrasonisk fokusmotor isteden for å bruke motoren som er innebygget i kameraet. Objektiver som bruker kameramotoren er ofte skranglete og er tregere enn objektivene som har innebygget motor. Men det finnes forskjellige typer USM motorer og ikke alle er like raske.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...