Rikky Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Jeg holder på med en leilighet, og kunne tenkt meg å legge opp kasser i taket for å montere downlights. Hvor mye plass trenger sånne spotter egentlig? Jeg regner med at det er noen krav til dette, man vil jo ikke brenne ned hele kåken heller. Endret 18. november 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Godkjente kasser får du kjøpt hos din nermeste elektriker, plast eller metall... Nå husker jeg ikke hvor dyp disse er, synes å huske et tall.. 21 eller 23cm en ikke sikker..... Minner deg på at spotter er meget brannfarlige, selv installert av fagfolk, å såklart ulovlig å installere selv... Å gjør du det selv får du ikke en krone av forsikringen om kåken skulle brenne ned eller andre skader som følge av spottene... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Oi, det var mer enn jeg hadde håpet på. Jeg har elektrikere som skal legge opp alt elektrisk, men det er jo greit for meg å vite dimensjonene på ting når jeg skal tegne. Men med 23 cm må jeg nok revurdere planene mine. Lenke til kommentar
vitamin2 Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Det finnes forskjellig pærer også. Hvis du velger de som stråler varmen ned så tror jeg du kan bygge himlingen mindre ned fra taket. Jeg har selv kjøpt en leilighet hvor samtlige rom er har downlights. En av svakhetene her, er at skjøtene til strømledningene er dårlig festet. Bruk derfor riktig plugger. Husk at det er stor forskjellig på prisene på lyspærer. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Er det noen mulighet til å bruke kasser på.. tja.. 10*10 cm (evt litt mer) * noen meter? Lenke til kommentar
moray Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Standardkasser er 15 cm dype. Har ikke katalogen (malmberg) foran meg akkurat nå, men de plastkassene man får på malmberg er 55 cm og passer akkurat i et "fakk" mellom to stendere. Bredden er omtrent 20 cm. På malmberg får man også brettbare pappkasser (Det får man faktisk også hvis man kjøper tak-ess, de er ferdiglagde i emballasjen bare å presse ut) og disse er litt mindre. Men de er 15 høye de også. Edit: Det finnes fler og fler utenpåliggende typer med GU pærer, men disse bør ikke ha større pærer enn 10W. (Står påstemplet maks) Da holder det å lekte ned 16mm for rør. Endret 18. november 2005 av morcan Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Jeg kan jo for ordens skyld nevne at det her er snakk om å bygge ned kasser fra taket, det skal altså ikke monteres spotter i taket. Og disse kassene bør altså være minst mulig. Endret 18. november 2005 av Rikky Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Jeg kan jo for ordens skyld nevne at det her er snakk om å bygge ned kasser fra taket, det skal altså ikke monteres spotter i taket. Og disse kassene bær altså være minst mulig. 5173972[/snapback] Skal ikke FELLES inn i taket du mener.?? Da trenger du bare lekte ned med elektrikerlister, stikke ned rører å slå nytt tak.. Sjønner ikke helt hvordan du mener det, men skal du ha elektriker så må du da kunne spørre dem om hvordan det må være.... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Ok, det jeg prøvde å fortelle var at spottene ikke skal felles inn i taket, de skal felles inn i kasser som "henger" i taket. Hva er elektrikerlister? Jeg kan selvsagt spørre elektrikerne om dette over helgen, men jeg regner med at det er noen elektrikere her også. Jeg holder som sagt på å tegne nå, og vil gjerne vite hvordan ting skal være. Vedlagt ligger en illustrasjon for å vise hva jeg mener. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) åja.. sånn... hehe... da er saken ganske biff... skal du ha skikkelige spotter så må kassen være minst 12cm dyp (pga, de spottene vi bruker er ca 12cm høye, kvalitet) , ellers står du fritt, men des mere plass des mere luft des lengre levetid på pærer å kabler i teorien vertfall... eneste "problemet" er tilførsel av strøm (bare å stikke inn fra taktista eller noe sånt, etter hvor dimmeren er..) å tilgang til trafo om du skal ha 12v.. (anbefaler 12v, 230v pærene er minimum 50w å går mye oftere en 12v.) Edit: Snekkere kaller det elektrikerlister, det er listene som brukes til å liste ned undertak, som elektrikeren kommer å perforerer med 18mm borr å slenger rør i hytt å gevær i... hehe, super forklaring ikke sant.? GoNatt, nå er jeg trøtt... Endret 19. november 2005 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Er det ikke noe krav til bredde, evt byggemateriale ved "trange" rom? Strøm osv er ikke noe problem, alt elektrisk i hele leiligheten skal legges opp nytt. Leiligheten er stort sett bare et tomt skall nå. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 du kan sikkert lage en lang boks i ettellerant ikkje brennbart matriale, standard spot kasser er ganske breie. så sikkert ikkje så dumt å se på muligheten for å lage en spot kasse selv. sikkert fått bedre respons om du hadde flyttet denne til "psu og elektronikk" delen av forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå