glotón Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 I går fikk jeg et problem med min pc. Det er en Dell Inspiron 8600 (bærbar pc) med 1,7 ghz pentium m, 512 mb ram, 9600 pro skjermkort det dreier seg om. Problemet oppsto pc'en i går da jeg skulle brenne en cd ved å bruke iTunes hang seg opp, jeg prøvde derfor å skur av pc'en ved å holde inne av/på knappen, på en eller annen måte klarte jeg å komme bort i knappen før jeg holdt den nede, noe som resulterte i at pc'en ble skurdd av mens den forberedte seg på å gå i dvale (hibernate). Da jeg prøvde å skru på pc'en igjen booter den og jeg kommer helt til Windows XP logoen kommer frem sammen med den grønne streken som beveger seg nedenfor. Deretter går det ca. 10 sek og så kommer det opp en blåskjerm med denne beskjeden: A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage to your computer UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appear again, follow these steps: Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware or software manufacturor for any windows updates you mitht need. If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use Safe Mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced startup options, and then select Safe Mode. Technical information: ***STOP: 0x000000ED (0x8232cc08, 0xc0000006, 0x000000000, 0x00000000) Jeg har ikke installert hverken software eller hardware nylig. Pc'en er heller ikke tilkoplet internett. Prøver jeg å starte opp i Safe Mode kommer akkurat den samme beskjeden opp. Har rota litt rundt i BIOS, men jeg har ikke funnet valget for å skru av caching eller shadowing... Jeg har også prøvd å boote fra windows recovery cd'en som fulgte med da jeg kjøpte pc'en, men jeg er litt usikker på hvilke tester jeg bør kjøre. Jeg har også prøvd å kjøre div. diagnostic tests, men pc'en finner ikke noen feil. Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette problemet, jeg vil helst unngå å innstallere windows på nytt siden jeg er i utlandet og ikke skal hjem på noen måneder, og det er mange programmer jeg har hjemme. Jeg har selvfølgelig ikke tatt backup av diverse dokumenter og bilder jeg har tatt, som jeg gjerne vil unngå å miste. På forhånd takk for all hjelp! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Muligens feil på harddisk? Er det på tide at du legger inn windows på nytt? Lenke til kommentar
glotón Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Muligens feil på harddisk? Er det på tide at du legger inn windows på nytt? 5171975[/snapback] Jepp, det virker som det er feil paa harddisk, jeg kjoerte gjennom en diagnostic test i gaar, og da fikk jeg foelgende feilmeldinger: Error Error code 0f00:0244 Msg: Block 27224744 Error code 0f00:0240 Msg: Block 79195654 Adress mark not found or media error Jeg regner med dette betyr harddisk feil... Men er det ingen annen utvei enn aa installere windows paa nytt, jeg har som nevnt en del dokumenter jeg ikke har tatt backup av. Hvordan er mulighetene for aa koble harddisken til en annen pc, hvordan fungerer dette naar det er en harddisk til en baerbar pc? Takker for all hjelp paa forhaand! Lenke til kommentar
norbat Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Når haddisken begynner å "feile", er det lureste å kjøpe ny haddisk. Mitt forslag er at du installerer ny harddisk (master). Koble deretter den gamle harddisken på (slave) og hent ut de data du ønsker å ta vare på. Hvis du allikevel tar sjansen på at harddisken vil vare ei stund til - reinstaller windows, men du kan fortsatt utføre det over for å redde data. Du må da ha tilgang til en annen bærebar. Vet at noen bruker å kjøre disse Linux-fra-cd sakene som gjøre at du har mulighet til å starte opp pc og evt. hente ut data Lenke til kommentar
glotón Skrevet 22. november 2005 Forfatter Del Skrevet 22. november 2005 Ok, det virker som et godt forslag. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram for å koble enten pc'en til en anne pc (som er mest aktuelt, siden jeg antageligvis venter med harddiskkjøp til jeg kommer hjem) eller hvordan jeg kopler til harddisken jeg har som slave til en annen. Hadde dette vært en stasjonær pc hadde det ikke vært noe problem, men jeg har lite erfaring med bærbare harddisker. Hva slags utstyr trenger jeg, og hvordan er det å koble fra harddisken fra en bærbar? Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå