Gå til innhold

Alt skulle bli så mye bedre bare Saddam forvant


Anbefalte innlegg

her vrir du bevisst på hva jeg sier,mitt utsaagn var ment for  å vise at noen bilder av glade mennesker sier lite / ingenting om virkeligheten.

 

Jeg vrir ikke på noe, du kommer med din sammenligning og jeg svarer på den. Du dro inn Tyskland sin invasjon av Norge for å prøve å illustrere noe, jeg påpekte at jeg finner den formen for argumentasjon som malplassert. Så får du gjerne mene noe annet, det er et fritt land. Men spar meg for beskyldnignene om at jeg vrir på ditt utsagn, du sier det du sier og får stå for det fremfor å sende anklager mot meg for å være uenig med deg.

 

Jeg har aldrig benektet at soldater gjør en god jobb bla innen helsevesnet der nede nå, *snip*

7484745[/snapback]

 

Så har jeg heller aldri sagt at du benekter det, om du fikk det inntrykket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

her vrir du bevisst på hva jeg sier,mitt utsaagn var ment for  å vise at noen bilder av glade mennesker sier lite / ingenting om virkeligheten.

 

Jeg vrir ikke på noe, du kommer med din sammenligning og jeg svarer på den. Du dro inn Tyskland sin invasjon av Norge for å prøve å illustrere noe, jeg påpekte at jeg finner den formen for argumentasjon som malplassert. Så får du gjerne mene noe annet, det er et fritt land. Men spar meg for beskyldnignene om at jeg vrir på ditt utsagn, du sier det du sier og får stå for det fremfor å sende anklager mot meg for å være uenig med deg.

 

Jeg har aldrig benektet at soldater gjør en god jobb bla innen helsevesnet der nede nå, *snip*

7484745[/snapback]

 

Så har jeg heller aldri sagt at du benekter det, om du fikk det inntrykket.

7484907[/snapback]

 

Ja nettop jeg dro det inn for å vise at noen bilder ikke trenger vise sannheten eller helheten,men du vinklet det til at jeg med dette var nedsettende mot soldatene, det kaller jeg for å vri på ting om du liker det eller ei .

Lenke til kommentar

Sammenligning mellom Tyskland og Irak?

Alt kan sammenlignes selvsagt, og da kan man påvise forskjeller:

 

1: Tyskland ble hjernevasket av en intelligent mann uten sosiale atnenner, som ønsket å ta over verden. Irak ble styrt med jernhånd, men langt ifra så ille som Nord-Korea, av en helt ordinær men ondkapsfull leder som hadde folkets støtte uten å drive med hjernevasking.

 

2: Tyskland invaderte Polen, Frankrike, Norge og flere andre europeiske, afrikanske og asiatiske land. Dette reulterte i at USA hjalp Europa, da Tyskland begynte å bli en trussel mot hele verden. Irak har også gjort sine invasjoner av andre land under Saddams styre. Men det har også USA. På det tidspunktet USA invaderte i Irak, drev ikke Irak og truet resten av verden. Irak hadde ikke makten over en hel verdensdel og hadde ikke startet en verdenskrig. Irak var et relativt sett fredelig land som fungerte relativt bra.

 

3: Da Tyskland kapitulerte, ble det fredelig i Europa. Vi høster fortsatt frukter av den amerikanske hjelpen. Etter at Irak ble invadert, har Midtøsten blitt et større konfliktområde enn noen gang. Millioner av mennesker lider, mye takket være den amerikanske utenrikspolitikken som også vi er med på å støtte.

Lenke til kommentar
Sammenligningen er et hån, jeg har forklart hvorfor. Er du uenig i det (noe du gjerne kan være, det har jeg ingen problem med) så kan du begrunne det fremfor å slenge rundt deg beskyldninger om hva du vistnok innehar kunnskaper om at jeg "bevisst gjør".

7485224[/snapback]

 

Nei jeg er totalt uenig i at sammenligningen er en hån og hvorfor?

Jo fordi jeg overhode ikke har anntydet at det er noen likhet mellom de som innvaderte Norge i 1940 og de som nå har innvadert Irak, jeg snakker om hva bilder kan si,og hva folk kan synes,jeg har ikke nevnt soldatene med ett ord tvert om så skrev jeg også "uten sammenligning forøvrig" noe som glatt ble betimelig oversett :nei:

Så håper jeg begrunnelsen min er klar nok og jeg tillater meg fortsatt å fastholde at du vrengte dette,da det er du som trekker inn soldatene og at jeg håner dem,dette til tross for at soldatene ikke er nevnt med et ord og at jeg i tillegg skrev: uten sammenligning forøvrig

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det paradoksale er jo at årsaken til at amerikanske soldater er nødvendig i Irak er at de kom ble sendt dit i utgangspunktet. De lagde et vepsebol og en etterspørsel etter soldater.

Noe som hverken er relevant til spørsmålet om vi skal hjelpe eller om hvilken hjelp vi skal gi.

7484029[/snapback]

Hadde du sett mine punkter i sammenheng så ville du skjønt at det er relevant. Spørsmålet er om Irak kan danne et demokrati med legitimitet i folket så lenge USA står der med tropper, et land og dets soldater som er knyttet til invasjonen (årsaken til borgerkrigen) og som nå blir ansett av mange som en fremmed okkupasjonsmakt.

 

Der er ikke nødvendigvis relevant for om man burde hjelpe hvordan borgerkrigen har kommet i stand, men det er relevant for hva USA kan utrette.

Lenke til kommentar
jeg har ikke nevnt soldatene med ett ord tvert om så skrev jeg også "uten sammenligning forøvrig" noe som glatt ble betimelig oversett

 

7486583[/snapback]

 

Nei det gjorde jeg ikke. Registrerer nok en feilaktig anklage fra deg før jeg spaserer videre til neste tråd, men får vel slenge inn hva jeg faktisk skrev som også viser at det ikke ble "betimelig oversett".

 

Å i det hele tatt nevne invasjonen av Norge i sammenheng med jublingen ("uten sammenligning" forøvrig) er malplassert og det er et hån mot de soldatene der nede, blant annet Norske, som risikerer sitt liv for å sikre skoler, rydde miner og sprengstoff, trene opp politi, beskytte mot plyndring osv.

 

7483673[/snapback]

 

 

Påstanden din var for ordens skyld at jeg bevisst vred på ordene dine. Nei, jeg går ikke bevisst inn for å vri på dine ord for det har jeg ingen interesse av. Like liten interesse av det som å måtte beskytte meg selv for anklagene dine om hva jeg "bevisst" og "betimelig" gjør. Derfor det også er en fordel om du slutter med dem. :)

Lenke til kommentar
jeg har ikke nevnt soldatene med ett ord tvert om så skrev jeg også "uten sammenligning forøvrig" noe som glatt ble betimelig oversett

 

7486583[/snapback]

 

Nei det gjorde jeg ikke. Registrerer nok en feilaktig anklage fra deg før jeg spaserer videre til neste tråd, men får vel slenge inn hva jeg faktisk skrev som også viser at det ikke ble "betimelig oversett".

 

Å i det hele tatt nevne invasjonen av Norge i sammenheng med jublingen ("uten sammenligning" forøvrig) er malplassert og det er et hån mot de soldatene der nede, blant annet Norske, som risikerer sitt liv for å sikre skoler, rydde miner og sprengstoff, trene opp politi, beskytte mot plyndring osv.

 

7483673[/snapback]

 

 

Påstanden din var for ordens skyld at jeg bevisst vred på ordene dine. Nei, jeg går ikke bevisst inn for å vri på dine ord for det har jeg ingen interesse av. Like liten interesse av det som å måtte beskytte meg selv for anklagene dine om hva jeg "bevisst" og "betimelig" gjør. Derfor det også er en fordel om du slutter med dem. :)

7486686[/snapback]

 

 

Vel uansett om du bevisst eller ikke gjorde det,så vred du iallefall på det jeg skrev,all den tid jeg overhode ikke har/hadde sammenlignet soldatene eller deres gjøremål,jeg snakket om bilder av sivile og utdypet meduten sammenligning forøvrig i tillegg .

Lenke til kommentar

Noen som så utsyn på nrk nå i kveld?

jeg ble sjokkert,ja lammslått av hvor ille det er i Irak og til de som skryter av hjelpen som gis,til dem som skryter av olje for mat programmet osv osv ,dere bør virkelig se programmet, for det fondet som FN hadde var på 23 milliarder dollar dette ble overlevert til amrikanerne og styrt av pentagon og da pengene skulle overleveres til den irakiske regering var det ca 3,5 milliarder igjen.

De første 14 dagene ble det fløyet ned 363 tonn med 100 dollarsedler og ingen hadde kontroll med disse,amrikanere forteller de sparket fotball med bunker av 100 dollarssedler

En fikk utlevert 7 millioner dollar med beskjed om å bruke dem på en uke, amrikanske selskaper tok helt opp i 1000% fortjeneste,

Et sykehus fikk en entrepenør 4 mill dollar for å fikse,pengene var borte ingenting var gjordt

Irak var et foregangsland innen helsevesen i midt østen, nå er det et u-land.

Busch sa før innvasjonen "vi skal hjelpe dem med å gjennoppbygge veier,vann skoler sykehus , strøm osv osv.

Istede har de sløst bort Iraks 20 milliarder dollare og nå sier Bush & co

USA kan ikke hjelpe mere,nå er det opp til Irakerne selv.

 

Alt dette er bare noen raske notater jeg tok menst jeg så programmet og jeg må si jeg er rystet,at det var korrupsjon var jeg klar over men noe slikt som dette mangler vel sidestykke i verden .

 

NRK1 tirsdag 12. desember kl 23.15 Utsyn: Milliardene som forsvant

Iraks svarte hull

Spedbarn dør på sykehus uten relevant utstyr – dagens pressebilder fra Irak ligner til forveksling på dem Saddams regime sendte ut under handelsblokaden av Irak. (Foto: Journeyman Pictures)

 

Iraks svarte gull er selvsagt oljen, men irakisk økonomi dreier seg likevel mest om midlene fra den amerikanske koalisjonen som landet lenge har vært prisgitt. Hvor ble disse pengene av?

 

De mange milliardene med dollar som den amerikanske koalisjonen har forvaltet, ser ut til å forsvinne i et svart hull av bedrag, inkompetanse og korrupsjon. En britisk dokumentar følger forvaltningen av koalisjonens økonomiske midler gjennom 14 måneder, fram til mars måned i år.

 

I løpet av denne tiden pøste koalisjonen i Irak ut 20 milliarder dollar, drøyt 130 milliarder kroner. I samme tidsrom ble landets infrastruktur alvorlig svekket. Ingen har kunnet redegjøre for hva pengene gikk til.

 

Verre enn primitivt

Dette mens Iraks operasjonssaler flyter av søppel, og spedbarn dør på grunn av mangel på elementære hjelpemidler. Vi besøker et slikt sykehus 16 mil sør for Bagdad. De britiske reporternes hjemmelsmann i dokumentaren er den irakiske dr. Ali Fadhil.

 

På sykehuset kjemper et nyfødt barn med å puste. Men intet egnet utstyr finnes for å gi barnet surstoff. Noen holder et pusterør mot barnets nesebor. ”Behandlingen er ikke engang primitiv,” kommenterer dr. Fadhil. ”Den har ingenting med medisinsk hjelp å gjøre,” sier han idet den lille piken slutter å puste.

 

Summa summarum

”Jo, vi har gjort en svært dårlig jobb som ivaretakere av pengemidlene,” innrømmer et seniormedlem av den amerikanske koalisjonen, Frank Willis. Hovedsakelig viser han til at pengene er brukt på kontrahering av utenlandske selskaper til gjenoppbyggingen av Irak. Forhandlinger og avtaler har skjedd i hurtigtogfart og uten kontroll. Oversikten over antall prosjekter er vag og den økonomiske sikkerheten er lik null.

 

Det er ingen hemmelighet hvilken gullgruve ”gjenoppbyggingen” av Irak har vært for de involverte selskapene.

 

Summa summarum: Av de 20 milliardene med dollar viser dokumentaren at bare 0,5 milliard til sist sto igjen for bruk av den nye irakiske regjeringen

 

Britisk dokumentar (2006)

Originaltittel: Iraq's Missing Billions

Produsert av: Journeyman Pictures

Pressekontakt:Steinar Dahl , tlf. 23 04 74 57

TV-seere bes kontakte Publikumsservice, tlf. 815 65 900, mail: [email protected]

 

http://www.nrk.no/programoversikt/tv/p.sg?...p_artikkel_id=0

 

 

andre kilder:

 

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story/0,2763,1074267,00.html

 

http://commentisfree.guardian.co.uk/maggie.../03/post_4.html

 

Her kan en se reportasjen (krever real player)

http://www.informationclearinghouse.info/article12499.htm

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Bra at du ikke ble helt lamslått da :)

 

Hvilke konstruktive forslag har du, som kunne hjelpe alle parter?

7489203[/snapback]

 

Nei jeg vet ikke,men det riktige her var vel at USA ble stilt for en internasjonal domstol og dømt til å betale de 20 milliarder dollar de har stjålet fra de sivile Irakerne, husk det var Pentagon som var annsvarlig her, det kan jo også nevnes at Chanys oljeselskap fikk 1,5 mill dollar for å fikse oljeledningene,pengene er borte menst ingenting er reparert.

Pentagon satte faktisk både amrikanske og Irakiske lover til side og ga amrikanse firmaer immunitet slik at de kunne herje og stjele hva de ønsket.

Dette er så klare og grove brudd at selv den mest korrupte despot neppe hadde klart noe i denne skalaen,men jagu klarte ikke Busch & co det.

En må nesten se reprotasjen ,ja endog klype seg selv i armen for å tro at noen kan være så djevelsk som dette :cry:

Jeg håper iallefall at alle som til nå har fortalt hvor mye bra som skjer og som har vist til olje for mat programmet ser denne reportasjen, da den tydelig viser at irakerne ikke har fått noe,pengene er havnet i lommene på korrupte amrikanere og deres hjelpere.

Vi får også høre hva Irakerne mener om sine "nye herremenn" vi får se en kvinne miste sine to barn fordi sykehuset ikke har enkle medisiner ,ja ikke engang noe så enkelt som k vitaminer og at barna dør menst faren er ute og får tak i dette på svartebørsen,når han kommer tilbake til sykehuset er det for sent, pengene som skulle reddet disse og mange mange flere er heller i lommen på korrupte amrikanere. Og fortsatt er det folk som lurer på hvorfor amrikanerne er så forhatte i Irak :cry:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Ja , okidoki dette var en start :thumbup: Hva kan så vi gjøre da?

7489315[/snapback]

 

Vær så snill og prøv å ta dette seriøst,dette er alt for alvorlig for å prøve å feie unna slik du her gjør , selv om du ikke sier det direkte.

Se heller reportasjen og kom tilbake og utrykk ditt syn på det som fremkommer der.

Ditt syn på det jeg skriver har du jo gitt utrykk for tidligere.

 

Nei du kan visst ikke stoppe messingen din, men kan du ikke kommentere eller svare på innspillet mitt?

 

Nå viser det seg at min messing holder mål og langt mer enn det,så slutt med å være optatt av å latterliggjøre,kommenter heller fakta elle ikke si noe som helst .

 

MVH. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var ikke ment som fornærmelse, og jeg håper du ikke oppfatter det slik.

 

Jeg ser fremdeles ikke fremdriften i å se bakover for å løse fremtidens utfordringer, derfor spurte jeg :)

 

Mitt "syn" var på deler av det du skrev.

Lenke til kommentar
Det var ikke ment som fornærmelse, og jeg håper du ikke oppfatter det slik.

 

Jeg ser fremdeles ikke fremdriften i å se bakover for å løse fremtidens utfordringer, derfor spurte jeg :)

 

Mitt "syn" var på deler av det du skrev.

7489391[/snapback]

 

Nettop dette viser hvor viktig det er å se bakover,nettop for å vise hva som har skjedd,eller skal vi bare trekke på skuldrene at årsaken til nøden i Irak er at USA og dets partnere har stjålet over 20 milliarder dollar som skulle brukes til å gjennoppbygge landet, bør ikke nettop et slikt tilbakeblikk stadfeste at dette er USA`s annsvar,bør ikke nettop verden reise seg og si at nok er nok og at usa får betale tilbake pengene straks.

For om så skjedde var de fleste lidelsene over for sivilbefolkningen .

 

Dette bekrefter jo også det jeg sa ang de bildene med smilende barn tidligere i tråden, nemmelig at slike bilder ikke sier noe som helst om sannhet eller løgn. :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det ble så stille her når jeg ikke lenger kunne beskyldes for tåkepat og tull, men istedet kom med konkrete beviser for usas korupte holdninger :)

Slikt skal visst dysses ned her på forumet eller unnlates å kommenteres, uansett her er litt mer om saken .

 

Irak-milliarder uten kvittering

 

Kellog Brown & Root Inc., et datterselskap av Halliburton, fikk 1,66 milliarder dollar (11,6 milliarder kroner), uten anbud, for å dekke kostnadene ved å importere brennstoff fra Kuwait til Irak.

 

Denne kontrakten har seinere vært gjenstand for etterforskning fordi KBRs underkontraktør er mistenkt for å ha overpriset frakt fra Kuwait med 61 millioner dollar. Florida-firmaet Harris Corp. fikk 48 millioner dollar av Iraks oljepenger for å reorganisere de statseide irakiske mediene. Både fjernsyn, radio og aviser er seinere blitt kritisert for å være mikrofonstativer for okkupasjonsmyndighetene, men også for å ha brukt penger uansvarlig.

 

Så lenge CPA under ledelse av Paul Bremer styrte Irak, hadde okkupasjonsmyndigheten 45 milliarder dollar til disposisjon (315 milliarder kroner). Det er det største gjenreisingsfond siden Marshall-planen for gjenoppbygging av Europa etter 2. verdenskrig.

 

http://www.webbusiness.no/webprivat/usa/in...ak0029&grID=130

 

Hvor mange unge menn kan Bush sende i døden før han blir stoppet?

Her finner du en oppdatert oversikt over døde og skadede i det okkuperte Irak. Du finner også de siste nyhetene om dødsfall blant okkupasjonsmaktens styrker i Irak:

 

http://icasualties.org/oif/

 

 

nw_ah_iCasualties_25000.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For min del er jeg matt av å diskutere, fordele skyld. Det bringer ikke utviklingen fremover, men skaper bare mer usikkerhet og uenighet. Jeg mener at USA har gjort flere grove bommerter, men sett i lys av maktskiftet over dammen, er nå kanskje tiden kommet for å samarbeide med en mer medgjørlig regjering kommet. Derfor er det på tide å benytte dette momentumet til å tenke positivt. :)

Lenke til kommentar

joda,det er greit at en skal tenke fremover og positivt,men må si meg overrasket over at det ikke er flere reaksjoner fra brukere på det som har skjedd her.

Vi snakker vel om en av verdens største korrupsjonsskandaler som i tillegg tar liv og rammer et folk som ufrivillig er blitt ofre i en krig fra samme gjeng .

mon tro om det var feks Frankrike eller et araberland som hadde stått bak dette og at det var usa som avslørte dette,mon tro om det ble like stille her da :whistle:

personelig synest jeg det er bekymringsverdig når folk bare skal kunne diskutere saken om det er de "rette" som blir annklaget og ellers gå til anngrep eller trekke seg ut av diskusjonen fordi det var "deres" trosfeller som ble tatt på færsken.

Slik får man aldrig fjærnet slike uvesner uansett fra hvilken side de kommer fra.

Unnfallenhet er vel den største synd :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...