Gå til innhold

Spill-PC, rundt 16000kr, noe jeg mangler?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Etter noen uker med vimsing innom forskjellige webshoper og PC-byggere, har jeg bestemt meg for å gjøre et forsøk på å bygge PC'en selv, med hjelp av en kamerat. Det begynner å bli noen år siden sist, så vi er ikke helt oppdatert på hva som trengs av kabler osv.

Delene jeg har plukket ut er som følger:

Kabinett:

Antec Case Performance One P180 SILVER without PSU 1107,-

Hovedkort:

Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX 1477,-

Strømforsyning:

HIPER Type-R Black 580W Modular ATX 2.2 810,-

CPU:

AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Toledo" 90nm 4400+ 2.2GHz 1Mb+1Mb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939 4046,-

Minne:

Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT 2475,-

Skjermkort:

Asus Extreme GeForce N7800GT 256Mb DDR3 TV-out DUAL DVI VIVO SLI-ready RETAIL PCI Express 3530,-

(Club3D Geforce 7800GTX 256MB Skjermkort)? 3975,-

Harddisker:

2 x Hitachi 250GB Deskstar T7K250 SATA2 1756,-

DVD-brenner:

NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE 359,-

Samlet pris: 15560,- eller 16005,-

Som dere kanskje ser, er jeg litt usikker på om jeg skal ta 7800GT fra ASUS, eller gå opp i overkant av 400kr for et 7800GTX fra Club3D, noen synspunkter?

Før jeg oppdaget Antec-kabinettet var det Cooler Master Cavalier 3 i svart jeg hadde bestemt meg for. Burde jeg gå tilbake og spare noen lapper, eller er Antecs finurlige løsninger (plassering av strømforsyning, vifter og harddisker) verdt prisen?

Og til slutt det som egentlig var meningen med tråden; er det noen ekstra kabler eller adaptere vi trenger?

Jeg har tenkt å bestille fra både Databutikken og MPX, og budsjettet ligger på rundt 16000kr (uten frakt).

På forhånd takk?

Edit: Glemte selvsagt priser...

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så greit ut det der. Men jeg kan anbefale et annet kabinett. Jeg har sett det Antec P180 kabinettet i virkeligheten - ikke så pent som det ser ut hvertfall.

Vil tro at hvilket som helst X1800XL yter like bra som det ASUS 7800GT kortet, og med tanke på at en nå får MSI X1800XL til 2808kr hos PSdata.no er det e bedre kjøp.

Liker VELDIG godt at du tok det minnet, da jeg selv har anbefalt det til flere pga lav pris og god overklokkingsvilje.

Lenke til kommentar
Så greit ut det der. Men jeg kan anbefale et annet kabinett. Jeg har sett det Antec P180 kabinettet i virkeligheten - ikke så pent som det ser ut hvertfall.

Vil tro at hvilket som helst X1800XL yter like bra som det ASUS 7800GT kortet, og med tanke på at en nå får MSI X1800XL til 2808kr hos PSdata.no er det e bedre kjøp.

Liker VELDIG godt at du tok det minnet, da jeg selv har anbefalt det til flere pga lav pris og god overklokkingsvilje.

5172989[/snapback]

Takk for informasjonen, tror jeg heller går for Cooler Master-kabinettet jeg nevnte.

Jeg har bestemt meg for å holde meg til Databutikken og MPX, og da blir det visst litt dyrere for et X1800XL-kort, men ellers takk.

Har fulgt med en god del her innpå Hjelp-kategorien i det siste, så jeg har sett deg nevne det minnet noen ganger ja, derfor jeg valgte det faktisk. :)

Edit: Jeg hadde visst glemt å sjekke om de faktisk hadde CM-kabinettet hos Databutikken eller MPX, noe de ikke hadde.

Hva med ett av disse to?:

- Lian Li PC7 Miditower Scandinavian Edition BLACK/SVART ATX without PSU/utan nätagg

- CoolerMaster Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg

Eller er det noen som kan anbefale noe annet fra Databutikken?

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar

Noen kommentarer.

DVD-brenner: Jeg bruker å anbefale BenQ DW1640. Nyere og flere funksjoner. Valgte den selv over NEC.

CPU: Du kan vurdere å kjøpe X2 4200+ i stedet, sparer endel kroner da.

Strømforsyning: Liker veldig godt Seasonic sine S12-er :-), men tror kanskje det bare er Komplett som tar de inn her til lands.

Lenke til kommentar
datakjeden har et tilbud på en pc til 12500 som er bedre...

De sier at den koster 20000 i deler

5173614[/snapback]

Haha! Joa, faktisk dyrere å kjøpe i deler. Men 20k? C'mon. For 20k får du 4gigs kvalitetsminne og 7800GTX 512MB i SLi...

Men ON-topic: Ja, gå for Lian Li kabinettet. Uansett hvilken kabinett-velge-situasjon du er i, velg Lian Li! (Oj, ny tommelregel :yes: ).

Jaja, prisforskjellen mellom det X1800XL kortet og det billigste 7800GT kortet hos databutikken er jo ubetydelig. 30kr elns... Og du får bedre ytelse, samt litt orginalitet:).

Jeg kan også anbefale annet minne om du vil spare noen kroner og fortsatt opprettholde ytelsen, OCZ PC3200 2048MB Platinum. Disse brikkene opererer med samme latency som Patriot brikkene, men de kan ikke klokkes like langt.

Lenke til kommentar
Noen kommentarer.

DVD-brenner: Jeg bruker å anbefale BenQ DW1640. Nyere og flere funksjoner. Valgte den selv over NEC.

Strømforsyning: Liker veldig godt Seasonic sine S12-er :-), men tror kanskje det bare er Komplett som tar de inn her til lands.

5173537[/snapback]

Det eneste jeg trenger en DVD-brenner til er å, nettopp, brenne DVD-plater, og der ser NEC'en ut som den raskeste.

Har vurdert forskjellige prosessorer leenge nå, og bestemte meg til slutt for X2 4400+. Bare jeg kommer under budsjettet er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Men ON-topic: Ja, gå for Lian Li kabinettet. Uansett hvilken kabinett-velge-situasjon du er i, velg Lian Li! (Oj, ny tommelregel :yes: ).

Jaja, prisforskjellen mellom det X1800XL kortet og det billigste 7800GT kortet hos databutikken er jo ubetydelig. 30kr elns... Og du får bedre ytelse, samt litt orginalitet:).

Jeg kan også anbefale annet minne om du vil spare noen kroner og fortsatt opprettholde ytelsen, OCZ PC3200 2048MB Platinum. Disse brikkene opererer med samme latency som Patriot brikkene, men de kan ikke klokkes like langt.

5174864[/snapback]

Da går jeg nok for Lian Li, ja.

Du mener jeg burde velge X1800XL istedet?

Jeg har jo forsåvidt hatt bedre erfaring med ATI enn Nvidia, så om ytelsen er bedre har jeg ikke noe å si imot da, nei.

Takk for OCZ-tipset, da kan jeg jo satse på å bestille alt fra Databutikken.

Klokking er bare noe jeg skal prøve bittelitt, har ikke tenkt å sprenge grensene helt, så det går helt greitt det.

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar
Noen kommentarer.

5173537[/snapback]

Det eneste jeg trenger en DVD-brenner til er å, nettopp, brenne DVD-plater, og der ser NEC'en ut som den raskeste.

Har vurdert forskjellige prosessorer leenge nå, og bestemte meg til slutt for X2 4400+. Bare jeg kommer under budsjettet er jeg fornøyd.

5175183[/snapback]

ser jo greit ut det ja!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Du har ikke tenkt på Raptor disker??

Temmelig mye kjappere disker til system og programmer. Kjøp deg heller en større vanlig IDE disk, og sats på en raptor.

Personlig ville jeg heller gått ned til en 4200+ prossessor og lagt pengene i en raptor disk og en litt større vanlig IDE disk. Da vil du ikke voldta 16.000 budsjettet ditt

Hadde raptor på min forrige stasjonære PC, jobbet mye med store filer i Photoshop og renderet en del video, suveren disk på ytelse!

Lenke til kommentar

Temmelig mye kjappere disker til system og programmer. Kjøp deg heller en større vanlig IDE disk, og sats på en raptor.

Personlig ville jeg heller gått ned til en 4200+ prossessor og lagt pengene i en raptor disk og en litt større vanlig IDE disk. Da vil du ikke voldta 16.000 budsjettet ditt

Hadde raptor på min forrige stasjonære PC, jobbet mye med store filer i Photoshop og renderet en del video, suveren disk på ytelse!

5175299[/snapback]

No offence, men hvorfor i H skal han kjøpe IDE? Bare id(e)oter gjør det. 0 prisfoskjell omtrent på IDE og SATA. Jeg har Raptor disk selv, og jeg kan ikke si at jeg merke særlig ytelseforskjell på den og den andre disken...

Lenke til kommentar
Da går jeg nok for Lian Li, ja.

Du mener jeg burde velge X1800XL istedet?

Jeg har jo forsåvidt hatt bedre erfaring med ATI enn Nvidia, så om ytelsen er bedre har jeg ikke noe å si imot da, nei.

Takk for OCZ-tipset, da kan jeg jo satse på å bestille alt fra Databutikken.

Klokking er bare noe jeg skal prøve bittelitt, har ikke tenkt å sprenge grensene helt, så det går helt greitt det.

5175191[/snapback]

First off: sry for dobbelpost.

Ja, du kjøper "alt" hos databutikken.com, bortsett fra skjermkortet som du tar fra PSdata. Et X1800XL er mye dyrere hos databutikken enn hos PSdata, så ta det derfor fra førstnevnte.

Lenke til kommentar

kabinett: har selv det lian li pc7b scand kabinettet, og jeg er fornøyd. det leverer akkurat det du forventer til den prisen, og er et bra valg :)

ram: jeg liker ocz godt, og har stort sett gode erfaring med de, bortsett fra 2 par døde VX brikker :hmm:

skjermkort: x1800xl burde vurderes. de yter likt eller bedre enn 7800GT, og klokker seg lett over 7800gtx kort.

brenner: nec 3550 er faktisk splitter ny, har vært på markedet i bare noen få uker her til lands. benq er muligens bedre, men det er så lite at det blir mer en personlig sak hvem man velger.

harddisk: raptor er for folk som vil betale mye extra for litt ytelse. i gaming maskiner så får du raskere load/install, men fint lite mer. har dog en selv og er fornøyd, men unødvendig om man er på budsjett. eneste jeg vil foreslå er at du bytter ut hitachi med western digital. min erfaring er at WD er de med minst problemer. (desuten bråker ikke WD diskene lengre)

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

5175183[/snapback]

Kjøp heller en Opteron 165. Den er over tusenlappen billigere, og 99% sikkert så klokker den lenger enn X2 4400+. Det ser ut som om flertallet X2 cpu'er sliter med å komme over 2500mhz, mens de fleste Opteron 165 klarer 2700mhz.

Lenke til kommentar

5175183[/snapback]

Kjøp heller en Opteron 165. Den er over tusenlappen billigere, og 99% sikkert så klokker den lenger enn X2 4400+. Det ser ut som om flertallet X2 cpu'er sliter med å komme over 2500mhz, mens de fleste Opteron 165 klarer 2700mhz.

5175430[/snapback]

Tenkte litt på en Opteron ja, men Databutikken har ikke noen på lager. Nå vet ikke jeg hvor lenge det tar med de bestillingsvarene, men siden 165 og 170 kommer likt med OCZ-minnet, om det står rett, kan jo det gå fint.

Har ikke trenkt å klokke ekstremt, så hvilken lønner seg egentlig av de to?

Lenke til kommentar

5175299[/snapback]

Tenkte litt på de i starten ja, men skjønte ikke vitsen med å betale nesten dobbelt så my for så mye mindre, når de bare er litt raskere. Og IDE? Øhm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...