Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Angående norsk karakter i 10. klasse

Anbefalte innlegg

Nå før jul har vi en prøve om nyrealismen og alt det tullet der, er det egentlig så viktig å gjøre det bra på den? Kan jeg ikke bare gjøre det bra på examens stilen så går jeg ut med en bra karakter? Hva skjer hvis jeg får 2+ på en storprøve om realismen, naturalismen og alle de der andre "ismene", og så får jeg 5 på examens stil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som folk her riktig påpeker: Eksamenskarakter og standpuktkarakter er uavhengige. Du kan gjøre det så bra du bare gidder på eksamen, får du 2 i norsk i standpunkt kommer det på vitnemålet ditt.

Det er heller ikke sånn at karakterene etter jul er uavhengige av de før jul. Men på den annen side skal en positiv trend honoreres, dvs at skjerper du deg etter jul, skal normalt du normalt trekkes opp i karakter, mens det motsatte ikke skal skje.

Og at det finnes noen sær-regler for gym og k/h er feil. Alle karakterer behandles på samme måte, og alle karakterer teller like mye.

Lenke til kommentar
Tror nesten alle karakterer før jul ikke gjelder på standpukt karakteren, (KHV og Gymm tror jeg har noe å si før jul)

Jeg har kjørt en laid back stil i år, også skjerper jeg meg volsomt etter jul.

5170609[/snapback]

Og hva gjør du på matteeksamen munntlig/skriftlig når du får spørsmål også fra det du lærte om høsten? Mange som sier at dei skal sjerpe seg når det gjelder, men i forbausendes mange tilfeller virker dette veldig dårlig. Men for all del; stå på!

Lenke til kommentar
Som folk her riktig påpeker: Eksamenskarakter og standpuktkarakter er uavhengige. Du kan gjøre det så bra du bare gidder på eksamen, får du 2 i norsk i standpunkt kommer det på vitnemålet ditt.

Det er heller ikke sånn at karakterene etter jul er uavhengige av de før jul. Men på den annen side skal en positiv trend honoreres, dvs at skjerper du deg etter jul, skal normalt du normalt trekkes opp i karakter, mens det motsatte ikke skal skje.

Og at det finnes noen sær-regler for gym og k/h er feil. Alle karakterer behandles på samme måte, og alle karakterer teller like mye.

5194147[/snapback]

sikker på det ?? mener helt klart at alle lærerne sier at k/h teller, det er vist umulig å få 6 viss du fikk 4 til jul

Lenke til kommentar

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) sier i §2-3, tredje avsnitt, andre punktum:

Departementet gir forskrifter om vurdering av elevar og privatistar og om klage på vurderinga, om eksamen og om dokumentasjon.
. Dette gjelder for grunnskolen, som ungdomskolen er en del av:

I forskriften til opplæringslova, finner vi følgende i §3-9:

Karakteren i det enkelte faget skal gi uttrykk for kva nivå eleven er på når karakteren blir fastsett, og ut frå kva som er naturleg å vente på det tidspunktet.

(min utheving)

Enhver praksis som strider mot dette, vil således være lovstridig.

Lover og forskrifter finner du på www.lovdata.no

mvh

bfisk

erfaren kverulant med skoler osv.

Lenke til kommentar
På vår skole kunne man generelt bare gå opp eller ned en karakter fra jul til sommeren. Dessuten får du ikke 5 om du får 5 på eksamen. Er standpunktet ditt 2, og eksamen er 5 får du (2+5)/2 = 7/2 = 3.5.

Dessuten er det helårsvurdering i 10.-klasse.

5213848[/snapback]

EKsamenskarakteren har da ingen betydning på standpunkt! De er helt separate. Da jeg gikk i tiende var det mange som fikk 5/6 på munntlig eksamen, og 3 på standpunkt. EKsamenskarakteren spillte ikkje inn på standpunkt.

Lenke til kommentar

Kaych: nei, standpunktkarakteren og eksamenskarakteren er fremdeles to separate karakterer. De fastsettes på forskjellige premisser, på forskjellige tidspunkter, og av forskjellige personer. Begge kommer på vitnemålet.

Det du nok mener er at vitemål som legges til grunn for opptak til videregående/høyere utdanning, behandler kun én karakter per fag. Det vil si at om du får 3 i st.p. i norsk, og 5 på eksamen, telles det som 4 i ett fag, når et snitt / poengsum skal regnes ut.

Men at eksamenskarakteren påvirker standpunktkarakteren og vice verca, er direkte feil.

:)

Lenke til kommentar
Kaych: nei, standpunktkarakteren og eksamenskarakteren er fremdeles to separate karakterer. De fastsettes på forskjellige premisser, på forskjellige tidspunkter, og av forskjellige personer. Begge kommer på vitnemålet.

Det du nok mener er at vitemål som legges til grunn for opptak til videregående/høyere utdanning, behandler kun én karakter per fag. Det vil si at om du får 3 i st.p. i norsk, og 5 på eksamen, telles det som 4 i ett fag, når et snitt / poengsum skal regnes ut.

Men at eksamenskarakteren påvirker standpunktkarakteren og vice verca, er direkte feil.

:)

5218660[/snapback]

Second that!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...