Gå til innhold

Vekt i forhold til høyde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, det blir jo bare latterlig.

Folk er forskjellig bygd, noen har turboforbrenning og da mindre fett, noe som gjør at de vil veie godt under 80kg. Andre er muskuløse av seg, mens noen har litt overflødig fett.

Å si man 'skal' veie så så mye er bare teit.

Hva tror du skjer om man ikke veier så mye? Dør man? :p

Lenke til kommentar
Det er vel lettere å bruke BMI (Body Mass Index) for å finne ut hvordan man ligger an i forhold til normalen.

5169998[/snapback]

... I den grad BMI representerer en normal. BMI tar kun høyde for vekt og høyde. Hvordan vekten er fordelt på muskler, fett og benbygging gir ikke utslag på kroppsmasseindeksen. Etter min mening er BMI kun av betydning i ytterpunktene. For normale folk kan BMI-tallet faktisk være veldig misvisende.

Det er vanskelig å komme med noen idealvekt. Det viktigste er at man spiser nok sunn mat, og gjerne trener litt en gang i blandt. Spiser du deg mett på sunn mat regelmessig er det nok ikke noen grunn til å være bekymret.

Lenke til kommentar

Beregn din BMI.

Lungemannen: BMI gir ikke riktig ikke noe definitivt mål. Det gir bare en viss pekepin på hva som er normalt og hva som er mye og lite osv. Man må selv ta hensyn til type kropp man har.

Selv fant jeg ut at jeg har BMI 22 og beskrivelsen "normal kropp" passer meg godt.

Her er statistiske målinger av gutter mellom 2 og 20 år: http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/bmi/bmi-for-age.htm

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hehe tenkte bare jeg skulle informere litt om "normalen", nå nylig sa de på radion at en ny undersøkelse viste at 50% av norges befolking er overvektige :hmm:

Vel dette nekter jeg bare å tro, og svaret ligger nok i at normalen faktisk ikke er så normal. Jeg lurer på når den helsemessige normalen for høyde vs vekt ble laget og hvem som ble målt. Hvis man for eksempel ser på bilder tatt fra helseundersøkelser på tidlig 1900-tall kan man jo klart se at det er en stor del folk der som man i dag ville kalt utmagret.

Lenke til kommentar
Jeg er visst temmelig overvektig ifølge den. :grin:

5170293[/snapback]

hæhæhæ, tjukken! :p

nei, gir ikke særlig riktig inntrykk den der. leste i avisa var det vel, om han der muskelklumpen som ble erklært overvektig pga at han var for tung iforhold til høyde. var vel i forbindelse med noe forsikring eller no sånn...

målning av fettprosenten er vel stort sett det eneste som teller skal man finne ut hvor feit man egentlig er eller ikke er.

hvordan måler man fettprosenten egentlig?

Lenke til kommentar
hvordan måler man fettprosenten egentlig?

5170308[/snapback]

Fettklype, måler hvor tykt lag fett du har rundt omkring på kroppen og tar gjennomsnittet av det og blablabla.

Ligger selv på 14, så vil ikke akkurat kalle meg selv tykk selv om det litt å ta tak i. :p

Lenke til kommentar

Jeg så på TV3 "du blir hva du spiser" og der hadde de ei vekt som fortalte både vekt (naturlig nok) og fettprosenten. Hvordan denne vekta målte det siste er en stor gåte for meg.

Husk at man er ikke nødvendigvis overvektig selv om BMI-skalaen sier det. Hvis man er en kraftplugg med mye muskler så kan man fint ha høy BMI uten å være overvektig. På samme måte kan BMI feilaktig vise at man er undervektig hvis man er benskjør eller bare spinkelt bygget fra naturens side. Det sier altså ikke så mye om helsetilstanden og om man har idealvekt i forhold til høyde, men det gir en statistisk generalisert klassifisering av folk med din vekt og høyde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg så på TV3 "du blir hva du spiser" og der hadde de ei vekt som fortalte både vekt (naturlig nok) og fettprosenten. Hvordan denne vekta målte det siste er en stor gåte for meg.

5170461[/snapback]

De funker ved at vekten sender strøm/elektromagnetisk strålig eller hva det nå enn er gjennom kroppen og regner ut motstand rundt om i kroppen da motstanden er større i fett enn ellers. Fungerer overraskende dårlig. :wee:

Lenke til kommentar

Vi har også en slik vekt hjemme, hvor du stiller inn høyde, kjønn og alder. Den viser fettprosent, vannprosent, BMI og selvfølgelig vekt. Etter litt testing viser det seg at den er ufattelig upålitelig. Den viser i alle fall vekten og regner ut BMI riktig, men fettprosent og vannprosent er ikke til å stole på på den vekten. Bioelektrisk vekt tror jeg det heter (er slett ikke sikker :p ).

Lenke til kommentar

Har også en slik vekt, bare at den ikke viser BMI, forslag til hvordan jeg kan teste hvor mye feil den gjør? Sånn i utgangspunktet virket det som om den faktisk målte ganske bra ... +/- 5% er jeg omtrent villig til å bli feilinformert om. Selvom feilmarginen da må være konstant.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes at BMI'en er strengere mot høye enn den er mot lave mennesker?

En kar på 190 kan veie inntill 90 kg, noe man ikke er spesielt rund om man veier. Men jeg innbiller meg at man er ganske rund om man er 170 og veier 72 kg.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...