Frijazz Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg har planer om å kjøpe et tv-kort i njær framtid. Siden dette er noe jeg er helt grønn på, søker jeg råd etter gode tv-kort. Budsjettet mitt er på rundt 1000-lappen. Billedkvalitet og brukervennlighet er viktig, men utover dette har jeg ingen ønsker eller spesifikasjoner. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 TIPS: søk i forumet. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Jeg har prøvd å søke litt rundt i forumet, men synes det er vanskelig å begrense søket så treffene faktisk er tråder om tv-kort. Det jeg har funnet er andre tråder med samme spørsmål, men også uten svar. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) *slettet dobbel registrering* Endret 18. november 2005 av RoosterX Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Om du ønsker med HW compression er nvidia, ati theater 550 og hauppauge's 150,250,350 og 500 bra valg, sistnevnte overgår nok 1000,- grensa, men den har 2 tunere innebygget, slik at du kan ta opp et program i mpeg2 samtidig som du ser på et annet. Fellestrekket for alle disse er at dem avlaster cpu ved lagring av tv bildet i tilnermet max kvalitet av hva tv-bildet er. Og de lagrer i mpeg2 formatet. Fordelen med dette er at du kan timeshift(pause live sending og fortsette etter toa besøk osv) og alt med høykvalitet. Ønsker du bare se et tv program billigst mulig, uten spesielle krav til bildet ved lagring, kan du kjøpe de fleste vanlige kort uten hw compression support. Eks. på kort med nvidia brikkesett er - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304730&cks=PRL Disse kort er da beregnet for analoge sendinger. Ønsker du mottak og lagring av digitale sendinger fra, satelitt, cable eller bakkesendte(er det kommet i gang i norge enda?!), kjøper du f.eks. Hauppauge sine dvb-s, dvb-c eller dvb-t kort. Du vil såklart kunne ta opp digitale sendinger fra eks. satelitt med et analogt kort ved bruke en video utgang fra dvb mottaker og til analoge kortet i pc'en, via enten y/c eller kompositt. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 (endret) Selv har jeg et winfast-kort fra Leadtek, denne tror jeg jeg har: http://www.leadtek.nl/nts/uk/products/tv/i...94&tab=1&sid=82 Et helt ok kort (men ikke noe mer) som jeg betalte ca 700 kr for. Radio, tv, fjernkontroll. Aner ikke hva slags standarder kortet støtter, men jeg får fint inn alle kabeltv-kanaler i allefall... Bildet er dårligere enn på vanlig TV, men ikke så mye. Softwaren er midt på treet, men de kan jo ha forbedret den siden jeg kjøpte kortet (over ett år siden). Derfor: ønsker du et billig kort, velg det jeg omtaler (eller tilsvarende), ønsker du bedre kort (og dyrere) kan jeg ikke hjelpe, da jeg ikke har erfaring med det Edit: kortet har ikke egen prossessor, men det merkes ikke. Prossessoren min er 3 år gammel, og har ingen problemer med å rendre tv-bildet. Og selvfølgelig har man mulighet til å ta opp sendinger, samt sette de på "pause". Endret 19. november 2005 av qualbeen Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 19. november 2005 Forfatter Del Skrevet 19. november 2005 Takk for hjelpen! To tunere kan bli nyttig. Hauppauges 500MCE kan vel også brukes med XP pro? Har forstått det slik at man da bare trenger et tredjepartsprogram for visning, som MythTV eller lignende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå